Kompetence všeobecných sester jsou dnes velice aktuálním tématem. Hlavním problémem je ale samotná neznalost svých vlastních kompetencí. Bakalářská práce se zabývá vymezením kompetencí všeobecných sester v praxi, na které se snaží nahlížet ze všech úhlů pohledů. Tato práce byla rozdělena na část teoretickou a část empirickou. Teoretická část se zabývá vlastní definicí kompetencí, současnou i historickou regulací povolání všeobecných sester a jejich činností v České republice, regulací činností všeobecných sester v zahraničí, překračováním kompetencí či odpovědností při poskytování zdravotní péče. Empirická část analyzuje znalost kompetencí mezi sestrami, dále pak to, zda jsou určité kompetence sestrami překračovány či naopak nevyužívány. V poslední části se práce soustředí na otázku, zda by si sestry přály rozšíření pracovních kompetencí. V empirické části byla použita metoda dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
The competences of nurses are very discussed topic in these days. But the main problem is an ignorance of nurses in their area of competences. The thesis is trying to define the competences of nurses in process and focuses on competences from many aspects. The thesis is devided into two parts. Part one is a theoretical part, which incudes competences definition, historical and current regulation of nurses in Czech Republic, regulation of nurses abroad, transfer of competences, responsibility in providing health care. Empirical part analyzes knowledge of competences between the nurses, if competences are transferred or unused. Last part deals with possibility of increasing competences. Empirical part is based on the questionnaire method.
Klíčová slova
kompetence, překračování kompetencí, rozšíření kompetencí, využívání kompetencí, regulace
Klíčová slova v angličtině
competences, transfer of competences, increasing of competences, the use of competences, regulation
Rozsah průvodní práce
103 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Kompetence všeobecných sester jsou dnes velice aktuálním tématem. Hlavním problémem je ale samotná neznalost svých vlastních kompetencí. Bakalářská práce se zabývá vymezením kompetencí všeobecných sester v praxi, na které se snaží nahlížet ze všech úhlů pohledů. Tato práce byla rozdělena na část teoretickou a část empirickou. Teoretická část se zabývá vlastní definicí kompetencí, současnou i historickou regulací povolání všeobecných sester a jejich činností v České republice, regulací činností všeobecných sester v zahraničí, překračováním kompetencí či odpovědností při poskytování zdravotní péče. Empirická část analyzuje znalost kompetencí mezi sestrami, dále pak to, zda jsou určité kompetence sestrami překračovány či naopak nevyužívány. V poslední části se práce soustředí na otázku, zda by si sestry přály rozšíření pracovních kompetencí. V empirické části byla použita metoda dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
The competences of nurses are very discussed topic in these days. But the main problem is an ignorance of nurses in their area of competences. The thesis is trying to define the competences of nurses in process and focuses on competences from many aspects. The thesis is devided into two parts. Part one is a theoretical part, which incudes competences definition, historical and current regulation of nurses in Czech Republic, regulation of nurses abroad, transfer of competences, responsibility in providing health care. Empirical part analyzes knowledge of competences between the nurses, if competences are transferred or unused. Last part deals with possibility of increasing competences. Empirical part is based on the questionnaire method.
Klíčová slova
kompetence, překračování kompetencí, rozšíření kompetencí, využívání kompetencí, regulace
Klíčová slova v angličtině
competences, transfer of competences, increasing of competences, the use of competences, regulation
Zásady pro vypracování
Cíle práce:
1. Zjistit, zda všeobecné sestry znají kompetence dané vyhláškou č. 55/2011 Sb., vyhláška o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků.
2. A Zjistit, které kompetence dané vyhláškou 55/2011, jsou součástí náplně práce všeobecných sester, na vybraných odděleních.
2. B Zjistit, zda všeobecné sestry v rámci vybraných oddělení využívají svých kompetencí daných vyhláškou 55/2011.
3. Zjistit, zda jsou všeobecnými sestrami překračovány kompetence dané vyhláškou 55/2011.
4. Zmapovat, zda by všeobecné sestry chtěly rozšířit své kompetence.
Teoretická východiska (včetně výstupu z BP):
Všeobecná sestra má kompetence jasně dané zákonem a vymezené prováděcí vyhláškou 55/2011. V praxi však mohou a nastávají situace, kdy všeobecná sestra nezná své kompetence. V důsledku toho, může dojít k ohrožení zdraví pacienta, frustraci či přetěžování všeobecné sestry. Dále vyvstává otázka, zda by se všeobecným sestrám za jistých podmínek, jako je vyšší vzdělání či delší praxe, měly jejich kompetence rozšířit. Výstupem práce by byl článek, který by zvyšoval povědomí o kompetencích, které všeobecná sestra má a o možnostech rozšiřování určitých činností, které by všeobecné sestry mohly vykonávat s přihlédnutím k jejich vzdělání a praxi.
Výzkumné předpoklady:
1. Více jak 80 % dotázaných všeobecných sester zná kompetence dané vyhláškou 55/2011.
2. A Které kompetence, dané vyhláškou 55/2011, jsou součástí náplně práce všeobecných sester na vybraných odděleních?
2. B Více jak 70 % dotázaných všeobecných sester využívá kompetencí daných vyhláškou 55/2011 v rámci vybraných odděleních.
3. Více jak 60 % dotázaných všeobecných sester překračuje kompetence dané vyhláškou 55/2011 na základě pověření k výkonu činnosti.
4. Mají všeobecné sestry zájem o rozšíření svých kompetencí?
Metoda:
Kvantitativní.
Technika práce, vyhodnocení dat:
Po provedení pilotní studie bude technikou sběru dat nestandardizovaný dotazník, k vyhodnocení dat využiji popisné statistiky.
Místo a čas realizace výzkumu:
Výzkum bude probíhat na interních a chirurgických oddělení v Ústřední vojenské nemocnici v Praze, Klaudiánově nemocnici v Mladé Boleslavi a v Krajské nemocnici Liberec, a.s.
Vzorek:
Všeobecné sestry s registrací z jednotlivých vybraných oddělení. Předpokládané oslovení asi sta všeobecných sester.
Zásady pro vypracování
Cíle práce:
1. Zjistit, zda všeobecné sestry znají kompetence dané vyhláškou č. 55/2011 Sb., vyhláška o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků.
2. A Zjistit, které kompetence dané vyhláškou 55/2011, jsou součástí náplně práce všeobecných sester, na vybraných odděleních.
2. B Zjistit, zda všeobecné sestry v rámci vybraných oddělení využívají svých kompetencí daných vyhláškou 55/2011.
3. Zjistit, zda jsou všeobecnými sestrami překračovány kompetence dané vyhláškou 55/2011.
4. Zmapovat, zda by všeobecné sestry chtěly rozšířit své kompetence.
Teoretická východiska (včetně výstupu z BP):
Všeobecná sestra má kompetence jasně dané zákonem a vymezené prováděcí vyhláškou 55/2011. V praxi však mohou a nastávají situace, kdy všeobecná sestra nezná své kompetence. V důsledku toho, může dojít k ohrožení zdraví pacienta, frustraci či přetěžování všeobecné sestry. Dále vyvstává otázka, zda by se všeobecným sestrám za jistých podmínek, jako je vyšší vzdělání či delší praxe, měly jejich kompetence rozšířit. Výstupem práce by byl článek, který by zvyšoval povědomí o kompetencích, které všeobecná sestra má a o možnostech rozšiřování určitých činností, které by všeobecné sestry mohly vykonávat s přihlédnutím k jejich vzdělání a praxi.
Výzkumné předpoklady:
1. Více jak 80 % dotázaných všeobecných sester zná kompetence dané vyhláškou 55/2011.
2. A Které kompetence, dané vyhláškou 55/2011, jsou součástí náplně práce všeobecných sester na vybraných odděleních?
2. B Více jak 70 % dotázaných všeobecných sester využívá kompetencí daných vyhláškou 55/2011 v rámci vybraných odděleních.
3. Více jak 60 % dotázaných všeobecných sester překračuje kompetence dané vyhláškou 55/2011 na základě pověření k výkonu činnosti.
4. Mají všeobecné sestry zájem o rozšíření svých kompetencí?
Metoda:
Kvantitativní.
Technika práce, vyhodnocení dat:
Po provedení pilotní studie bude technikou sběru dat nestandardizovaný dotazník, k vyhodnocení dat využiji popisné statistiky.
Místo a čas realizace výzkumu:
Výzkum bude probíhat na interních a chirurgických oddělení v Ústřední vojenské nemocnici v Praze, Klaudiánově nemocnici v Mladé Boleslavi a v Krajské nemocnici Liberec, a.s.
Vzorek:
Všeobecné sestry s registrací z jednotlivých vybraných oddělení. Předpokládané oslovení asi sta všeobecných sester.
Seznam doporučené literatury
MERHAUTOVÁ, Iva. Znají sestry rozsah činností, které mohou vykonávat? Sestra [online časopis]. 2007, [cit. 9. 01. 2011]. ISSN 1210-0404.
Dostupné z: http://zdravi.e15.cz/clanek/sestra/znaji-sestry-rozsah-cinnosti-ktere-mohou-vykonavat-329812
Zákon č. 96/2004 Sb., podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání
a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů
(zákon o nelékařských zdravotnických povoláních). In: Sbírka zákonů. 01. 4. 2004. ISSN 1211-1244.
Vyhláška č. 55/2011 Sb., vyhláška o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků.
In: Sbírka zákonů. 14. 3. 2011. ISSN 1211-1244.
BÁRTLOVÁ, Sylva. Pracovní vztahy a kompetence všeobecných sester v České republice. Sestra [online časopis]. 2007,
[cit. 9. 01. 2011]. ISSN 1210-0404. Dostupné z: http://zdravi.e15.cz/clanek/sestra/pracovni-vztahy-a-kompetence-vseobecnych-sester-v-ceske-republic-295927 BRŮHA, Dominik, Eva PROŠKOVÁ. Zdravotnická povolání. 1. vydání. Praha: Wolters Kluwer ČR, a. s., 2011. ISBN 978-80-7357-661-5.
BÁRTLOVÁ, Sylva, Hana HAJDUCHOVÁ. Předávání kompetencí mezi lékařem a sestrou. Kontakt [online]. 2010, XII, č. 1. ISSN 1804-7122.
BÁRTLOVÁ, Sylva, Marie TREŠLOVÁ. Jak nahlížejí sestry na pracovní vztahy s lékaři. Kontakt [online]. 2010, XII, č. 1. ISSN 1804-7122.
MIKŠOVÁ, Zdeňka, Martin ŠAMAJ, Lenka MACHÁLKOVÁ, Kateřina IVANOVÁ. Naplňování kompetencí členů ošetřovatelského týmu. Kontakt [online]. 2014, XVI, č. 2. ISSN 1804-7122.
BÁRTLOVÁ, Sylva, Ivana CHLOUBOVÁ. Postavení sestry v multidisciplinárním týmu. Kontakt [online]. 2009, XI, č. 1. ISSN 1804-7122.
SEHNALOVÁ, Jana. Akceptování kompetencí sester v praxi. Zdravotnictví a medicína [online časopis]. 2015, č. 1. ISSN 2336-2987.
Dostupné z: http://zdravi.e15.cz/clanek/mlada-fronta-zdravotnicke-noviny-zdn/akceptovani-kompetenci-sester-v-praxi-477882.
VITOŠOVÁ, Marie. Komunikace mezi sestrou a lékařem. Sestra [online časopis]. 2007, [cit. 9. 01. 2011]. ISSN 1210-0404.
Dostupné z: http://zdravi.e15.cz/clanek/sestra/komunikace-mezi-sestrou-a-lekarem-305671.
BEŇADIKOVÁ, Daniela, Tatiana RAPČÍKOVÁ. Sestra jako poskytovatelka ošetřovatelské péče a její postavení
ve zdravotnickém týmu. Sestra [online časopis]. 2009, [cit. 9. 01. 2011]. ISSN 1210-0404.
Dostupné z: http://zdravi.e15.cz/clanek/sestra/sestra-jako-poskytovatelka-osetrovatelske-pece-a-jeji-postaveni-ve-zdravotnickem-tymu-448617
SKELA SAVIČ, Brigita, Milan PAGON. Relationship Between Nurses and Physicians in Term sof Organizational Culture: Who Is Responsible for Subordination of Nurses? Croat med. J., 2008, vol. 49, p. 334- 343. ISSN 0353-9504.
ALEXANDER, Margaret, Forbes. Struktura kompetencí všeobecné sestry podle ICN: zpráva o postupu přípravy ICN struktury kompetencí a konzultací. 1. vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů: ČAS, 2003, 57 s.
BÁRTLOVÁ, Sylva, Ivana CHLOUBOVÁ, Marie TREŠLOVÁ. Vztah sestra lékař. Brno: NCO NZO, 2010. 127 stran. ISBN: 978-80-7013-526-6.
VÉVODA, Jiří, a kol. Motivace sester a pracovní spokojenost ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2013. 160 stran. ISBN: 978-80-247-4732-3.
Seznam doporučené literatury
MERHAUTOVÁ, Iva. Znají sestry rozsah činností, které mohou vykonávat? Sestra [online časopis]. 2007, [cit. 9. 01. 2011]. ISSN 1210-0404.
Dostupné z: http://zdravi.e15.cz/clanek/sestra/znaji-sestry-rozsah-cinnosti-ktere-mohou-vykonavat-329812
Zákon č. 96/2004 Sb., podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání
a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů
(zákon o nelékařských zdravotnických povoláních). In: Sbírka zákonů. 01. 4. 2004. ISSN 1211-1244.
Vyhláška č. 55/2011 Sb., vyhláška o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků.
In: Sbírka zákonů. 14. 3. 2011. ISSN 1211-1244.
BÁRTLOVÁ, Sylva. Pracovní vztahy a kompetence všeobecných sester v České republice. Sestra [online časopis]. 2007,
[cit. 9. 01. 2011]. ISSN 1210-0404. Dostupné z: http://zdravi.e15.cz/clanek/sestra/pracovni-vztahy-a-kompetence-vseobecnych-sester-v-ceske-republic-295927 BRŮHA, Dominik, Eva PROŠKOVÁ. Zdravotnická povolání. 1. vydání. Praha: Wolters Kluwer ČR, a. s., 2011. ISBN 978-80-7357-661-5.
BÁRTLOVÁ, Sylva, Hana HAJDUCHOVÁ. Předávání kompetencí mezi lékařem a sestrou. Kontakt [online]. 2010, XII, č. 1. ISSN 1804-7122.
BÁRTLOVÁ, Sylva, Marie TREŠLOVÁ. Jak nahlížejí sestry na pracovní vztahy s lékaři. Kontakt [online]. 2010, XII, č. 1. ISSN 1804-7122.
MIKŠOVÁ, Zdeňka, Martin ŠAMAJ, Lenka MACHÁLKOVÁ, Kateřina IVANOVÁ. Naplňování kompetencí členů ošetřovatelského týmu. Kontakt [online]. 2014, XVI, č. 2. ISSN 1804-7122.
BÁRTLOVÁ, Sylva, Ivana CHLOUBOVÁ. Postavení sestry v multidisciplinárním týmu. Kontakt [online]. 2009, XI, č. 1. ISSN 1804-7122.
SEHNALOVÁ, Jana. Akceptování kompetencí sester v praxi. Zdravotnictví a medicína [online časopis]. 2015, č. 1. ISSN 2336-2987.
Dostupné z: http://zdravi.e15.cz/clanek/mlada-fronta-zdravotnicke-noviny-zdn/akceptovani-kompetenci-sester-v-praxi-477882.
VITOŠOVÁ, Marie. Komunikace mezi sestrou a lékařem. Sestra [online časopis]. 2007, [cit. 9. 01. 2011]. ISSN 1210-0404.
Dostupné z: http://zdravi.e15.cz/clanek/sestra/komunikace-mezi-sestrou-a-lekarem-305671.
BEŇADIKOVÁ, Daniela, Tatiana RAPČÍKOVÁ. Sestra jako poskytovatelka ošetřovatelské péče a její postavení
ve zdravotnickém týmu. Sestra [online časopis]. 2009, [cit. 9. 01. 2011]. ISSN 1210-0404.
Dostupné z: http://zdravi.e15.cz/clanek/sestra/sestra-jako-poskytovatelka-osetrovatelske-pece-a-jeji-postaveni-ve-zdravotnickem-tymu-448617
SKELA SAVIČ, Brigita, Milan PAGON. Relationship Between Nurses and Physicians in Term sof Organizational Culture: Who Is Responsible for Subordination of Nurses? Croat med. J., 2008, vol. 49, p. 334- 343. ISSN 0353-9504.
ALEXANDER, Margaret, Forbes. Struktura kompetencí všeobecné sestry podle ICN: zpráva o postupu přípravy ICN struktury kompetencí a konzultací. 1. vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů: ČAS, 2003, 57 s.
BÁRTLOVÁ, Sylva, Ivana CHLOUBOVÁ, Marie TREŠLOVÁ. Vztah sestra lékař. Brno: NCO NZO, 2010. 127 stran. ISBN: 978-80-7013-526-6.
VÉVODA, Jiří, a kol. Motivace sester a pracovní spokojenost ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2013. 160 stran. ISBN: 978-80-247-4732-3.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.