Diplomová práce se zabývá agresivitou dětí ve školských zařízeních pro výkon ochranné a ústavní výchovy.
Teoretická část práce objasňuje základní pojmy související s tématem. Zaměřuje se na agresivitu ve společnosti a následně ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Věnuje se vymezení základních pojmů, které úzce souvisí s danou problematikou, jako je agresivita, její příčiny, norma a odchylka, vliv společnosti a vliv rodiny na výskyt psychopatologie. Poruchy chování u dětí prezentuje z pohledu různých odborných autorů. Seznamuje čtenáře s institucemi zabývajícími se problémovou mládeží, s problematikou ústavní a ochranné výchovy a se zařízeními v nichž je ústavní a ochranná výchova vykonávána.
Empirická část prezentuje výzkum. Výzkumným souborem byli pedagogičtí pracovníci z různých typů zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Ve výzkumu byla využita kvantitativní metodologie, technika dotazníkového šetření. Je doplněna obsahovou analýzou dokumentace a kazuistikami.
Cílem diplomové práce je zjistit pohled pedagogů na agresivitu u dětí umístěných do školských zařízení pro výkon ústavní či ochranné výchovy a objasnit, zda se agresivita těchto dětí stupňuje a jaké jsou projevy agrese u dětí.
Anotace v angličtině
This thesis deals with aggressiveness of children in schools with protective and institutional care.
Theoretical part explains basic terms related to this topic. It focuses on aggressiveness in society and subsequently on aggressiveness of children in schools with protective and institutional care.
It defines basic terms which are closely connected with given issue, such as aggressiveness, causes of aggressiveness, norm and deviation, influence of society and influence of family on occurrence of psychopathology. It presents behavioural disturbances from point of view of different authors. It acquaints the readers with institutions dealing with problematic youth, with issues of protective and institutional care and with institutions, where protective and institutional care is practiced.
Empirical part of this thesis presents research. The people working in educational institutions from different types of institutions dealing with protective and institutional care were in the research group. Quantitative methodology and questionnaires were used during the research. It was completed by documentation analysis and case history.
The aim of the thesis is to determine the teachers' view on aggression of children placed in education facilities for institutional or protective care and to clarify whether aggression of children escalates and what are the manifestations of aggression of these children.
Klíčová slova
agrese, agresivita ve společnosti, rodina, poruchy chování, problémová mládež, ústavní výchova, ochranná výchova
Klíčová slova v angličtině
Aggressiveness, aggressiveness in society, family, behavioural disturbances, problematic youth, institutional care, protective care
Rozsah průvodní práce
94 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá agresivitou dětí ve školských zařízeních pro výkon ochranné a ústavní výchovy.
Teoretická část práce objasňuje základní pojmy související s tématem. Zaměřuje se na agresivitu ve společnosti a následně ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Věnuje se vymezení základních pojmů, které úzce souvisí s danou problematikou, jako je agresivita, její příčiny, norma a odchylka, vliv společnosti a vliv rodiny na výskyt psychopatologie. Poruchy chování u dětí prezentuje z pohledu různých odborných autorů. Seznamuje čtenáře s institucemi zabývajícími se problémovou mládeží, s problematikou ústavní a ochranné výchovy a se zařízeními v nichž je ústavní a ochranná výchova vykonávána.
Empirická část prezentuje výzkum. Výzkumným souborem byli pedagogičtí pracovníci z různých typů zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Ve výzkumu byla využita kvantitativní metodologie, technika dotazníkového šetření. Je doplněna obsahovou analýzou dokumentace a kazuistikami.
Cílem diplomové práce je zjistit pohled pedagogů na agresivitu u dětí umístěných do školských zařízení pro výkon ústavní či ochranné výchovy a objasnit, zda se agresivita těchto dětí stupňuje a jaké jsou projevy agrese u dětí.
Anotace v angličtině
This thesis deals with aggressiveness of children in schools with protective and institutional care.
Theoretical part explains basic terms related to this topic. It focuses on aggressiveness in society and subsequently on aggressiveness of children in schools with protective and institutional care.
It defines basic terms which are closely connected with given issue, such as aggressiveness, causes of aggressiveness, norm and deviation, influence of society and influence of family on occurrence of psychopathology. It presents behavioural disturbances from point of view of different authors. It acquaints the readers with institutions dealing with problematic youth, with issues of protective and institutional care and with institutions, where protective and institutional care is practiced.
Empirical part of this thesis presents research. The people working in educational institutions from different types of institutions dealing with protective and institutional care were in the research group. Quantitative methodology and questionnaires were used during the research. It was completed by documentation analysis and case history.
The aim of the thesis is to determine the teachers' view on aggression of children placed in education facilities for institutional or protective care and to clarify whether aggression of children escalates and what are the manifestations of aggression of these children.
Klíčová slova
agrese, agresivita ve společnosti, rodina, poruchy chování, problémová mládež, ústavní výchova, ochranná výchova
Klíčová slova v angličtině
Aggressiveness, aggressiveness in society, family, behavioural disturbances, problematic youth, institutional care, protective care
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Zjistit postoj pedagogů pracujících ve školských zařízeních pro výkon ochranné a ústavní výchovy k agresivitě svěřených dětí. Objasnit, zda se míra agrese u dětí ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy zvyšuje a zda pedagogové pociťují nějaké nebezpečí při práci s těmito dětmi. Zjistit, zda pedagogům stávající fungující legislativní systém poskytuje dostatečnou ochranu před případnou agresí svěřeného dítěte.
Požadavky: Prostudování odborné literatury, konzultace s vedoucím práce, formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Obsahová analýza dokumentů, dotazník, kazuistika.
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Zjistit postoj pedagogů pracujících ve školských zařízeních pro výkon ochranné a ústavní výchovy k agresivitě svěřených dětí. Objasnit, zda se míra agrese u dětí ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy zvyšuje a zda pedagogové pociťují nějaké nebezpečí při práci s těmito dětmi. Zjistit, zda pedagogům stávající fungující legislativní systém poskytuje dostatečnou ochranu před případnou agresí svěřeného dítěte.
Požadavky: Prostudování odborné literatury, konzultace s vedoucím práce, formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Obsahová analýza dokumentů, dotazník, kazuistika.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, S., ŠKODA, J., 2009. Sociální patologie: Analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2781-3.
JEDLIČKA, R. a kol., 2004. Děti a mládež v obtížných životních situacích. 1. vyd. Praha: Themis. ISBN 80-7312-038-0.
KOUKOLÍK, F., DRTILOVÁ, J. 1996. Vzpoura deprivantů: O špatných lidech, skupinové hlouposti a uchvácené moci. Praha: Makropulos. ISBN 80-901776-8-9.
KOUKOLÍK, F., DRTILOVÁ, J. 2006. Vzpoura deprivantů: Nestvůry, nástroje obrana. nové, přepr. vyd. Praha: Galén. ISBN 80-7262-410-5.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D., 2006. Vývojová psychologie. 2. aktualizované vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1284-9.
MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A., 1998. Mládež a delikvence. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7128-226-2.
VÁGNEROVÁ, M., 2008. Psychopatologie pro pomáhající profese. 4. rozšířené a přepr. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-414-4.
ZEMAN, P., 2009. Praxe v oblasti rozhodování o nařízení ústavní výchovy a uložení ochranné výchovy. 1. vyd. Praha: Institut pro kriminologii a sociální prevenci. ISBN 978-80-7338-081-6.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, S., ŠKODA, J., 2009. Sociální patologie: Analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2781-3.
JEDLIČKA, R. a kol., 2004. Děti a mládež v obtížných životních situacích. 1. vyd. Praha: Themis. ISBN 80-7312-038-0.
KOUKOLÍK, F., DRTILOVÁ, J. 1996. Vzpoura deprivantů: O špatných lidech, skupinové hlouposti a uchvácené moci. Praha: Makropulos. ISBN 80-901776-8-9.
KOUKOLÍK, F., DRTILOVÁ, J. 2006. Vzpoura deprivantů: Nestvůry, nástroje obrana. nové, přepr. vyd. Praha: Galén. ISBN 80-7262-410-5.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D., 2006. Vývojová psychologie. 2. aktualizované vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1284-9.
MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A., 1998. Mládež a delikvence. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7128-226-2.
VÁGNEROVÁ, M., 2008. Psychopatologie pro pomáhající profese. 4. rozšířené a přepr. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-414-4.
ZEMAN, P., 2009. Praxe v oblasti rozhodování o nařízení ústavní výchovy a uložení ochranné výchovy. 1. vyd. Praha: Institut pro kriminologii a sociální prevenci. ISBN 978-80-7338-081-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.