Tato bakalářská práce pojednává o informačních a komunikačních technologiích v životě osob s dětskou mozkovou obrnou (dále jen DMO).
Teoretická část práce objasňuje DMO jako takovou, vysvětluje její formy a osvětluje proces integrace jedinců s DMO do společnosti. Též pojednává o stávajících i nových možnostech uplatnění informačních a komunikačních technologií (dále jen ICT) v životě lidí s omezením. Podrobněji se pak zabývá těmi jedinci, pro které je charakteristická porucha hybnosti. Zbývající kapitoly ICT popisují a ozřejmují jejich možný přínos v kompenzaci znevýhodněných osob.
V praktické části bakalářské práce je formou nestandardizovaného dotazníku zjišťováno, zda lidé s DMO ve svém životě ICT, které mají k dispozici, skutečně využívají. Výsledky dotazníkového šetření potvrzují předpoklady, že s dnešními technologiemi jsou takové možnosti, které lidem s postižením výrazně pomáhají nejen v pracovním uplatnění a sebevzdělávání, ale i ve zprostředkování širšího sociálního kontaktu s ostatními lidmi.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with information and communication technologies in the life of people with cerebral palsy (DMO).
The theoretical part of the thesis clarifies the DMO as such, explains its forms and illuminates the process of integration of individuals with DMO into society. It also deals with existing and new possibilities of using information and communication technologies (ICT) in the lives of people with limitations. In more detail, it deals with those individuals for whom the characteristic momentum disorder is characteristic. The remaining ICT chapters describe and illustrate their potential contribution to compensating disadvantaged people.
In the practical part of the bachelor thesis, the form of a non-standardized questionnaire determines whether people with DMOs actually use ICT in their ICT life. The results of the questionnaire survey confirm the assumptions that with today's technologies there are
possibilities that significantly help people with disabilities not only in work and self-education, but also in mediating wider social contact with other people.
cerebralpalsy, information and communicationtechnologies, handicap
Rozsah průvodní práce
71 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce pojednává o informačních a komunikačních technologiích v životě osob s dětskou mozkovou obrnou (dále jen DMO).
Teoretická část práce objasňuje DMO jako takovou, vysvětluje její formy a osvětluje proces integrace jedinců s DMO do společnosti. Též pojednává o stávajících i nových možnostech uplatnění informačních a komunikačních technologií (dále jen ICT) v životě lidí s omezením. Podrobněji se pak zabývá těmi jedinci, pro které je charakteristická porucha hybnosti. Zbývající kapitoly ICT popisují a ozřejmují jejich možný přínos v kompenzaci znevýhodněných osob.
V praktické části bakalářské práce je formou nestandardizovaného dotazníku zjišťováno, zda lidé s DMO ve svém životě ICT, které mají k dispozici, skutečně využívají. Výsledky dotazníkového šetření potvrzují předpoklady, že s dnešními technologiemi jsou takové možnosti, které lidem s postižením výrazně pomáhají nejen v pracovním uplatnění a sebevzdělávání, ale i ve zprostředkování širšího sociálního kontaktu s ostatními lidmi.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with information and communication technologies in the life of people with cerebral palsy (DMO).
The theoretical part of the thesis clarifies the DMO as such, explains its forms and illuminates the process of integration of individuals with DMO into society. It also deals with existing and new possibilities of using information and communication technologies (ICT) in the lives of people with limitations. In more detail, it deals with those individuals for whom the characteristic momentum disorder is characteristic. The remaining ICT chapters describe and illustrate their potential contribution to compensating disadvantaged people.
In the practical part of the bachelor thesis, the form of a non-standardized questionnaire determines whether people with DMOs actually use ICT in their ICT life. The results of the questionnaire survey confirm the assumptions that with today's technologies there are
possibilities that significantly help people with disabilities not only in work and self-education, but also in mediating wider social contact with other people.
cerebralpalsy, information and communicationtechnologies, handicap
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Komplexní vymezení problematiky dětské mozkové obrny, specifikaci omezení, která tento syndrom přináší do života jedinců a možnosti snižování dopadu těchto omezení, včetně přínosu informačních a komunikačních technologií. Zmapování a popis využití informačních a komunikačních technologií osobami s dětskou mozkovou obrnou a rovněž na dostupnost a možnost využívání technologií těmito osobami.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Komplexní vymezení problematiky dětské mozkové obrny, specifikaci omezení, která tento syndrom přináší do života jedinců a možnosti snižování dopadu těchto omezení, včetně přínosu informačních a komunikačních technologií. Zmapování a popis využití informačních a komunikačních technologií osobami s dětskou mozkovou obrnou a rovněž na dostupnost a možnost využívání technologií těmito osobami.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Seznam doporučené literatury
JOUDOVÁ, M., 2011. Dětská mozková obrna. 1. vyd. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-703-5
KUNČÍKOVÁ, M., 2013. Rozvoj dovedností dospělých lidí s mentálním postižením. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0369-8
NOVOSAD, L., 2011. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-873-9
SLOVÍK, J., 2012. Komunikace s lidmi s postižením. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-691-9
ŠVEC, Štefan. Metodológiavied o výchove: kvantitatívno-scientické a kvalitatívno-humanitné prístupy v edukačnom výskume. Bratislava: Iris, 1998. ISBN 80-887-7873-5
Seznam doporučené literatury
JOUDOVÁ, M., 2011. Dětská mozková obrna. 1. vyd. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-703-5
KUNČÍKOVÁ, M., 2013. Rozvoj dovedností dospělých lidí s mentálním postižením. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0369-8
NOVOSAD, L., 2011. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-873-9
SLOVÍK, J., 2012. Komunikace s lidmi s postižením. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-691-9
ŠVEC, Štefan. Metodológiavied o výchove: kvantitatívno-scientické a kvalitatívno-humanitné prístupy v edukačnom výskume. Bratislava: Iris, 1998. ISBN 80-887-7873-5
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.