Informace o kvalifikační práci Definování pojmů místo, region, místní region v očekávaných výstupech a učivu RVP včetně jejich využití ve výuce pro ZŠ na příkladu Semilského regionu
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Definování pojmů místo, region, místní region v očekávaných výstupech a učivu RVP včetně jejich využití ve výuce pro ZŠ na příkladu Semilského regionu
Hlavní téma v angličtině
Defining the concepts of place, region, local region in expected outcomes and czech curriculum of the Framework Educational Programme for Basic Education including their use in teaching at elementary school based on the example of The Greater Semily-area (North Bohemia, Czech Rep.)
Název dle studenta
Definování pojmů místo, region, místní region v očekávaných výstupech a učivu RVP včetně jejich využití ve výuce pro ZŠ na příkladu Semilského regionu
Název dle studenta v angličtině
DEFINING THE CONCEPTS OF PLACE, REGION, LOCAL REGION IN EXPECTED OUTCOMES AND CZECH CURRICULUM OF THE FRAMEWORK EDUCATIONAL PROGRAMME FOR BASIC EDUCATION INCLUDING THEIR USE IN TEACHING AT ELEMENTARY SCHOOL BASED ON THE EXAMPLE OF THE GREATER SEMILY AREA (NORTH BOHEMIA, CZECH REP.)
Práce pojednává o pojmech místo, region a místní region a jejich využívání v rámci českého vzdělávání. Zabývá se jejich nejasným vymezením a s ním spojeným často matoucím používáním ve vybraných českých učebnicích i Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání (RVP ZV), přičemž zjišťuje a porovnává, jak jsou tyto pojmy chápány v zahraničních publikacích (zejména v Teaching Geography od Phila Gersmehla).
Po stanovení jasné definice těchto pojmů autorem, která vychází z výše uvedeného, se práce zaměřuje na praktické použití těchto pojmů v reálné výuce na ZŠ a ZUŠ Liberec, Jabloňová. Po pedagogické teorii zabývající se revidovanou Bloomovou taxonomií , očekávanými výstupy a učivem RVP ZV, klíčovými kompetencemi, vhodnými organizačními formami vyučování, následuje příprava a realizace prakticky zaměřené přírodopisně-zeměpisné exkurze na Semilsko, kde jsou možnosti využití těchto pojmů ve vzdělávání za pomoci vybraných metod vyučování (skupinová práce, vrstevnické vyučování,) ověřeny.
Závěr práce vyhodnocuje nejen úspěšnost využití zmíněných pojmů v reálné výuce, ale i jednotlivých metod, čímž vytváří komplexní celek vzájemně propojující zeměpisnou a pedagogickou teorii s reálnou zkušeností školní praxe.
Anotace v angličtině
The thesis discusses the concepts of place, region and local region and their use within the Czech education. It deals with their unclear definition, which is associated with a commonly confusing use in selected Czech textbooks and Framework Education Programme for Elementary Education (FEP EE). At the same time, it identifies and compares how these concepts are understood in foreign publications (especially in Phil Gersmehl's Teaching Geography ).
After setting a clear definition of these terms by the author, based on the above, the thesis focuses on the practical application of these concepts in a practical teaching at elementary school (ZŠ and ZUŠ Liberec, Jabloňová). After the pedagogical theory that deals with revised Bloom's taxonomy , expected outcomes and curriculum of FEP EE, key competencies, appropriate organizational forms of teaching, ... the preparation and the realization of practically oriented natural historical and geographic excursion to the Semily district follows, where there are possibilities of using these concepts in education - with the help of selected methods of teaching (group work, peer teaching, ...) verified.
The conclusion of the thesis evaluates not only the success of using these concepts in practical teaching, but also the methods, thereby forms a complex unit that interconnects geographical and educational theory with real experience of school practice.
Klíčová slova
místo, region, místní region, poloha, spojitost, exkurze, Semilsko, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, RVP ZV, revidovaná Bloomova taxonomie, vrstevnické vyučování, skupinová práce, pracovní listy, zeměpis, přírodopis, geologie, Riegrova stezka, Bozkovské dolomitové jeskyně, očekávané výstupy, klíčové kompetence, Phil Gersmehl, ZŠ a ZUŠ Liberec, Jabloňová
Klíčová slova v angličtině
place, region, local region, location, link, excursion, the Semily district, Framework Education Programme for Elementary Education, FEP EE, revised Bloom's Taxonomy, peer teaching, group work, worksheets, geography, natural history, geology, Rieger's Trail, Bozkov dolomite caves, expected outcomes, key competencies, Phil Gersmehl, ZŠ and ZUŠ Liberec, Jabloňová
Rozsah průvodní práce
129 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce pojednává o pojmech místo, region a místní region a jejich využívání v rámci českého vzdělávání. Zabývá se jejich nejasným vymezením a s ním spojeným často matoucím používáním ve vybraných českých učebnicích i Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání (RVP ZV), přičemž zjišťuje a porovnává, jak jsou tyto pojmy chápány v zahraničních publikacích (zejména v Teaching Geography od Phila Gersmehla).
Po stanovení jasné definice těchto pojmů autorem, která vychází z výše uvedeného, se práce zaměřuje na praktické použití těchto pojmů v reálné výuce na ZŠ a ZUŠ Liberec, Jabloňová. Po pedagogické teorii zabývající se revidovanou Bloomovou taxonomií , očekávanými výstupy a učivem RVP ZV, klíčovými kompetencemi, vhodnými organizačními formami vyučování, následuje příprava a realizace prakticky zaměřené přírodopisně-zeměpisné exkurze na Semilsko, kde jsou možnosti využití těchto pojmů ve vzdělávání za pomoci vybraných metod vyučování (skupinová práce, vrstevnické vyučování,) ověřeny.
Závěr práce vyhodnocuje nejen úspěšnost využití zmíněných pojmů v reálné výuce, ale i jednotlivých metod, čímž vytváří komplexní celek vzájemně propojující zeměpisnou a pedagogickou teorii s reálnou zkušeností školní praxe.
Anotace v angličtině
The thesis discusses the concepts of place, region and local region and their use within the Czech education. It deals with their unclear definition, which is associated with a commonly confusing use in selected Czech textbooks and Framework Education Programme for Elementary Education (FEP EE). At the same time, it identifies and compares how these concepts are understood in foreign publications (especially in Phil Gersmehl's Teaching Geography ).
After setting a clear definition of these terms by the author, based on the above, the thesis focuses on the practical application of these concepts in a practical teaching at elementary school (ZŠ and ZUŠ Liberec, Jabloňová). After the pedagogical theory that deals with revised Bloom's taxonomy , expected outcomes and curriculum of FEP EE, key competencies, appropriate organizational forms of teaching, ... the preparation and the realization of practically oriented natural historical and geographic excursion to the Semily district follows, where there are possibilities of using these concepts in education - with the help of selected methods of teaching (group work, peer teaching, ...) verified.
The conclusion of the thesis evaluates not only the success of using these concepts in practical teaching, but also the methods, thereby forms a complex unit that interconnects geographical and educational theory with real experience of school practice.
Klíčová slova
místo, region, místní region, poloha, spojitost, exkurze, Semilsko, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, RVP ZV, revidovaná Bloomova taxonomie, vrstevnické vyučování, skupinová práce, pracovní listy, zeměpis, přírodopis, geologie, Riegrova stezka, Bozkovské dolomitové jeskyně, očekávané výstupy, klíčové kompetence, Phil Gersmehl, ZŠ a ZUŠ Liberec, Jabloňová
Klíčová slova v angličtině
place, region, local region, location, link, excursion, the Semily district, Framework Education Programme for Elementary Education, FEP EE, revised Bloom's Taxonomy, peer teaching, group work, worksheets, geography, natural history, geology, Rieger's Trail, Bozkov dolomite caves, expected outcomes, key competencies, Phil Gersmehl, ZŠ and ZUŠ Liberec, Jabloňová
Zásady pro vypracování
1. Rešerše českých a zahraničních učebnic a odborných geografických publikací z hlediska aplikace pojmů místo, region, místní region
2. Kritická analýza nalezených pojmů z hlediska jejich významu a použití
3. Shrnutí současného stavu v chápání těchto pojmů
4. Vlastní definice těchto pojmů
5. Způsoby a metody využití definovaných pojmů ve výuce pro ZŠ na příkladu Semilského regionu
6. Empirické ověření vybádané teorie v praxi reálné výuky ZŠ Semilského regionu
Zásady pro vypracování
1. Rešerše českých a zahraničních učebnic a odborných geografických publikací z hlediska aplikace pojmů místo, region, místní region
2. Kritická analýza nalezených pojmů z hlediska jejich významu a použití
3. Shrnutí současného stavu v chápání těchto pojmů
4. Vlastní definice těchto pojmů
5. Způsoby a metody využití definovaných pojmů ve výuce pro ZŠ na příkladu Semilského regionu
6. Empirické ověření vybádané teorie v praxi reálné výuky ZŠ Semilského regionu
Seznam doporučené literatury
1. ATKINSON, D., JACKSON, P., SIBLEY, D., WASHBOURNE, N., 2005. Cultural Geography: A Critical Dictionary of Key Concepts. London: I.B.Tauris & Co Ltd. ISBN 1 86064 702 2.
3. CRANG, M., 1998. Cultural Geography. Abingdon: Routledge. ISBN 0-415-14083-8.
4. JOHNSTON, R.J., GREGORY, D., PRATT, G., WATTS, M., 2000. The Dictionary of Human Geography. Oxford: Blackwell Publishers Ltd. ISBN 0-631-20561-6.
5. LAMBERT, D., BALDERSTONE, D., 2010. Learnig to Teach Geography in the Secondary School. Abingdon: Routledge. ISBN10: 0-415-43786-5.
6. KÜHNLOVÁ, H., 1998. Tady jsem doma: aneb poznej dobře svoje bydliště. Praha: MOBY DICK. ISBN 80-86237-02-8.
7. KÜHNLOVÁ, H., 2007. Život v našem regionu: pracovní učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus. ISBN 978-80-7238-489-1.
8. SMITH, M., 2002. Aspects of Teaching Secondary Geography. London: RoutledgeFalmer. ISBN 0-415-26086-8.
Seznam doporučené literatury
1. ATKINSON, D., JACKSON, P., SIBLEY, D., WASHBOURNE, N., 2005. Cultural Geography: A Critical Dictionary of Key Concepts. London: I.B.Tauris & Co Ltd. ISBN 1 86064 702 2.