Diplomová práce se snaží o porozumění rodičům, kteří pro své děti volí individuální vzdělávání též nazývané domácí vzdělávání. Cílem diplomové práce je zmapovat edukační prostředí domácího vzdělávání a zjistit, jaké důvody vedou rodiče k volbě domácí výuky. Odpovídá na otázky, jaké faktory přivedly rodiče volit tuto netradiční formu vzdělávání, která probíhá mimo instituce. První teoretická část práce se věnuje vzdělávání v obecné rovině, právnímu ukotvení povinné školní docházky a právu dítěte na vzdělání. Individuální vzdělávání je nastíněno v kontextu historie domácího vzdělávání v ČR až po současnost. Práce podrobně seznamuje se zákonnými požadavky a doporučeními, které vydalo MŠMT a ČŠI v souvislosti s individuálním vzděláváním. Výzkumná část je založena na kvalitativní metodě za použití polostrukturovaných rozhovorů vedenými s šesti respondentkami. Na základě studie tohoto vzorku bylo zjištěno, že nadpoloviční část oslovených rodin, nevolí domácí vzdělávání prvoplánově, ale jako důsledek negativní zkušenosti dítěte se školou, případně z důvodu speciálních vzdělávacích potřeb dítěte. Část rodin shledává individuální vzdělávání pro dítě za výukově příznivější oproti tradičnímu vzdělávacímu systému školství. Práce taktéž nastiňuje podobu edukačního procesu.
Anotace v angličtině
This thesis is trying to understand parents who are choosing individual education for their children, also called home schooling. The aim of this thesis is to explore the education environment of this type of education and find out the reasons, which lead parents to choose home schooling. It answers questions regarding what factors made parents choose this non-traditional form of education, which happens outside of traditional institutions. The first theoretical part is talking about education in general, legal context of mandatory school attendance and the right of a child to education. Individual education is pictured here in the context of history of home schooling in the Czech Republic all the way to the present. The thesis describes in detail the legal requirements and recommendations, which have been issued by MŠMT (the Czech Ministry of Education) and ČŠI (the Czech Inspection of Education Institute) with regards to individual education. The research part is based on a qualitative method of research using semi-structured interviews conducted with 6 individuals. Based on this sample a conclusion has been drawn that more than half of the individual parents questioned are not choosing individual education based on a principal or values but rather as a result of a negative experience with the traditional mainstream schooling system or, alternatively, as a result of special needs of their child. Part of the families find an individual education more beneficial for their child in comparison to the traditional educational system. The thesis also draws a picture of the process of education in home environment.
Klíčová slova
Vzdělávání, individuální vzdělávání, domácí vzdělávání, povinná školní docházka, edukace, edukační prostředí
Klíčová slova v angličtině
Education, individual education, home schooling, mandatory school attendance, education environment.
Rozsah průvodní práce
127 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se snaží o porozumění rodičům, kteří pro své děti volí individuální vzdělávání též nazývané domácí vzdělávání. Cílem diplomové práce je zmapovat edukační prostředí domácího vzdělávání a zjistit, jaké důvody vedou rodiče k volbě domácí výuky. Odpovídá na otázky, jaké faktory přivedly rodiče volit tuto netradiční formu vzdělávání, která probíhá mimo instituce. První teoretická část práce se věnuje vzdělávání v obecné rovině, právnímu ukotvení povinné školní docházky a právu dítěte na vzdělání. Individuální vzdělávání je nastíněno v kontextu historie domácího vzdělávání v ČR až po současnost. Práce podrobně seznamuje se zákonnými požadavky a doporučeními, které vydalo MŠMT a ČŠI v souvislosti s individuálním vzděláváním. Výzkumná část je založena na kvalitativní metodě za použití polostrukturovaných rozhovorů vedenými s šesti respondentkami. Na základě studie tohoto vzorku bylo zjištěno, že nadpoloviční část oslovených rodin, nevolí domácí vzdělávání prvoplánově, ale jako důsledek negativní zkušenosti dítěte se školou, případně z důvodu speciálních vzdělávacích potřeb dítěte. Část rodin shledává individuální vzdělávání pro dítě za výukově příznivější oproti tradičnímu vzdělávacímu systému školství. Práce taktéž nastiňuje podobu edukačního procesu.
Anotace v angličtině
This thesis is trying to understand parents who are choosing individual education for their children, also called home schooling. The aim of this thesis is to explore the education environment of this type of education and find out the reasons, which lead parents to choose home schooling. It answers questions regarding what factors made parents choose this non-traditional form of education, which happens outside of traditional institutions. The first theoretical part is talking about education in general, legal context of mandatory school attendance and the right of a child to education. Individual education is pictured here in the context of history of home schooling in the Czech Republic all the way to the present. The thesis describes in detail the legal requirements and recommendations, which have been issued by MŠMT (the Czech Ministry of Education) and ČŠI (the Czech Inspection of Education Institute) with regards to individual education. The research part is based on a qualitative method of research using semi-structured interviews conducted with 6 individuals. Based on this sample a conclusion has been drawn that more than half of the individual parents questioned are not choosing individual education based on a principal or values but rather as a result of a negative experience with the traditional mainstream schooling system or, alternatively, as a result of special needs of their child. Part of the families find an individual education more beneficial for their child in comparison to the traditional educational system. The thesis also draws a picture of the process of education in home environment.
Klíčová slova
Vzdělávání, individuální vzdělávání, domácí vzdělávání, povinná školní docházka, edukace, edukační prostředí
Klíčová slova v angličtině
Education, individual education, home schooling, mandatory school attendance, education environment.
Zásady pro vypracování
Cíl: Zmapovat edukační prostředí domácího vzdělávání a zjistit, jaké důvody vedou rodiče k volbě domácího výuky.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Polostruktorovaný rozhovor.
Zásady pro vypracování
Cíl: Zmapovat edukační prostředí domácího vzdělávání a zjistit, jaké důvody vedou rodiče k volbě domácího výuky.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Polostruktorovaný rozhovor.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J., MAREŠ. J., 2001. Psychologie pro učitele. Praha: Portál. ISBN 80-7178-463-X.
FISCHER, R., LADENTHIN, V., 2006. Homeschooling Tradition und Perspektive. Würzburg: Ergon. ISBN 9783899134827.
HENES, H., TREDE, W., 2004. Dokumentation pädagogischer Arbeit. Grundlagen und Methoden für die Praxis der Erziehungshilfen. Regensburg: Walhalla. ISBN 9783925146589.
HOLT, J., 1995. Jak se děti učí. Praha: Agentura Strom. ISBN 80-901662-7-X.
HOLT, J., 1994. Proč děti neprospívají. Praha: Agentura Strom. ISBN 80-901662-4-5.
MATOUŠEK, O., 1997. Rodina jako instituce a vztahová síť. 2. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství. ISBN 80-85850-24-9.
MERTIN, V., 2003. Pedagogicko-psychologické aspekty individuálního vzdělávání. Pedagogika, 53, č. 4, s. 405-417. ISSN 0031-3815.
SCHIRRMACHER, T., MAYER, T., 2004. Wenn Kinder zu Hause zur Schule gehen. Nürnberg: VTR. ISBN 3-933372-87-9.
PFLÜGER, G., 2004. Lernen als Lebensstil. Wetzlar: Verlag deutsche Fernschule e.V. ISBN 3-927009-01-6.
PRŮCHA, J., 2013. Moderní pedagogika. 5. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0456-5.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J., MAREŠ. J., 2001. Psychologie pro učitele. Praha: Portál. ISBN 80-7178-463-X.
FISCHER, R., LADENTHIN, V., 2006. Homeschooling Tradition und Perspektive. Würzburg: Ergon. ISBN 9783899134827.
HENES, H., TREDE, W., 2004. Dokumentation pädagogischer Arbeit. Grundlagen und Methoden für die Praxis der Erziehungshilfen. Regensburg: Walhalla. ISBN 9783925146589.
HOLT, J., 1995. Jak se děti učí. Praha: Agentura Strom. ISBN 80-901662-7-X.
HOLT, J., 1994. Proč děti neprospívají. Praha: Agentura Strom. ISBN 80-901662-4-5.
MATOUŠEK, O., 1997. Rodina jako instituce a vztahová síť. 2. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství. ISBN 80-85850-24-9.
MERTIN, V., 2003. Pedagogicko-psychologické aspekty individuálního vzdělávání. Pedagogika, 53, č. 4, s. 405-417. ISSN 0031-3815.
SCHIRRMACHER, T., MAYER, T., 2004. Wenn Kinder zu Hause zur Schule gehen. Nürnberg: VTR. ISBN 3-933372-87-9.
PFLÜGER, G., 2004. Lernen als Lebensstil. Wetzlar: Verlag deutsche Fernschule e.V. ISBN 3-927009-01-6.
PRŮCHA, J., 2013. Moderní pedagogika. 5. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0456-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.