Tato diplomová práce se zabývá praktickým využitím přírodovědných pokusů ve výchově dětí předškolního věku. Její praktická část obsahuje soubor pokusů, které si mimo jiné kladou za cíl zvyšovat zájem dětí o přírodovědné obory, jež jsou v současné době na ústupu. v rámci doplnění rodinné výchovy v mateřských školách se jedná o efektivní nástroj k rozvoji všeobecného přehledu jedince, který může pomoci motivovat k aktivnímu poznávání přírodních věd v průběhu dalšího vzdělávání. Soubor pokusů byl napsán ve spolupráci s učitelkami v mateřských školách a úspěšně testován s několika skupinami dětí v praxi.
Anotace v angličtině
The objective of this diploma thesis is to analyze the practical usage of natural science experiments in preschool children´s education. The practical part of the thesis contains the methodology of experiments which may help to increase children's interest in natural science subjects, which is currently declining. When used as a complementary part of education at kindergarten, the experiments would increase the level of the general knowledge of the individual and encourage him or her to study natural science subjects as part of their further education. The methodology was developed in cooperation with preschool teachers and the experiments were successfully tested with several groups of children.
Klíčová slova
Přírodní vědy, badatelsky orientované vyučování, předškolní vzdělávání, dětské prekoncepce
Klíčová slova v angličtině
Natural science, inquiry based science education, preschool education, children´s preconceptions
Rozsah průvodní práce
73 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá praktickým využitím přírodovědných pokusů ve výchově dětí předškolního věku. Její praktická část obsahuje soubor pokusů, které si mimo jiné kladou za cíl zvyšovat zájem dětí o přírodovědné obory, jež jsou v současné době na ústupu. v rámci doplnění rodinné výchovy v mateřských školách se jedná o efektivní nástroj k rozvoji všeobecného přehledu jedince, který může pomoci motivovat k aktivnímu poznávání přírodních věd v průběhu dalšího vzdělávání. Soubor pokusů byl napsán ve spolupráci s učitelkami v mateřských školách a úspěšně testován s několika skupinami dětí v praxi.
Anotace v angličtině
The objective of this diploma thesis is to analyze the practical usage of natural science experiments in preschool children´s education. The practical part of the thesis contains the methodology of experiments which may help to increase children's interest in natural science subjects, which is currently declining. When used as a complementary part of education at kindergarten, the experiments would increase the level of the general knowledge of the individual and encourage him or her to study natural science subjects as part of their further education. The methodology was developed in cooperation with preschool teachers and the experiments were successfully tested with several groups of children.
Klíčová slova
Přírodní vědy, badatelsky orientované vyučování, předškolní vzdělávání, dětské prekoncepce
Klíčová slova v angličtině
Natural science, inquiry based science education, preschool education, children´s preconceptions
Zásady pro vypracování
Provést rešerši literatury k dané tématice
Zpracovat metodické listy pro uživatele
Vypracovat soubor pokusů a provést rozřazení z přírodovědných oblastí
Prakticky ověřit vybrané pokusy ve věkové kategorii předškolních dětí
Zásady pro vypracování
Provést rešerši literatury k dané tématice
Zpracovat metodické listy pro uživatele
Vypracovat soubor pokusů a provést rozřazení z přírodovědných oblastí
Prakticky ověřit vybrané pokusy ve věkové kategorii předškolních dětí
Seznam doporučené literatury
Rakušan Z, Votrubcová Š, Havlíček J: Sborník pokusů a aktivit. Labyrint Bohemia O.P.S., Science Center IQPARK, Liberec, 2012.
Senčanski T.: Malý vědec 2. Computer pres, s.r.o.2008, Brno. ISBN 80-251-0998-4.
Bergstedt Ch, Ditrich V, Liebers K: Člověk a příroda VODA. Fraus, Plzeň, 2005. ISBN 80-7238-337-X.
Bergstedt Ch, Ditrich V, Liebers K: Člověk a příroda PÜDA. Fraus, Plzeň, 2005. ISBN 80-7238-340-X.
Potter J: Science in seconds for kids. Jossey-Bass, San Francisco, 1995. ISBN 0-471-04456-3.
Cobb V. Science Experiments you can eat. Harper Trophy, New York, 1994. ISBN 0-06-023551-9.
Robinson T. The everything kids´magical science experiments book. The everything, Avon, 2007. ISBN 978-1-59869-426-0.
Robinson T. The everything kids´ science experiments book. The everything, Avon, 2001. ISBN 978-1-58062-557-9.
VanCleave´s J. 202 Oozing, bubbling, dripping & bouncing experiments.Wiley, Canada, 1996. ISBN 0-471-14025-2.
Volt J. a kol. Věda není žádná věda-žákovský pokus jako východisko pro výuku přírodních věd ve školách. Conatec-didactic, Praha. ISBN 978-80-87936-11-5.
Seznam doporučené literatury
Rakušan Z, Votrubcová Š, Havlíček J: Sborník pokusů a aktivit. Labyrint Bohemia O.P.S., Science Center IQPARK, Liberec, 2012.
Senčanski T.: Malý vědec 2. Computer pres, s.r.o.2008, Brno. ISBN 80-251-0998-4.
Bergstedt Ch, Ditrich V, Liebers K: Člověk a příroda VODA. Fraus, Plzeň, 2005. ISBN 80-7238-337-X.
Bergstedt Ch, Ditrich V, Liebers K: Člověk a příroda PÜDA. Fraus, Plzeň, 2005. ISBN 80-7238-340-X.
Potter J: Science in seconds for kids. Jossey-Bass, San Francisco, 1995. ISBN 0-471-04456-3.
Cobb V. Science Experiments you can eat. Harper Trophy, New York, 1994. ISBN 0-06-023551-9.
Robinson T. The everything kids´magical science experiments book. The everything, Avon, 2007. ISBN 978-1-59869-426-0.
Robinson T. The everything kids´ science experiments book. The everything, Avon, 2001. ISBN 978-1-58062-557-9.
VanCleave´s J. 202 Oozing, bubbling, dripping & bouncing experiments.Wiley, Canada, 1996. ISBN 0-471-14025-2.
Volt J. a kol. Věda není žádná věda-žákovský pokus jako východisko pro výuku přírodních věd ve školách. Conatec-didactic, Praha. ISBN 978-80-87936-11-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.