Předkládaná bakalářská práce je věnována tvorbě a realizaci půlročního programu pro batolata v Dětském centru Sluníčko Liberec. Jedná se o příspěvkovou organizaci, ve které jsou vychovávány děti od narození do pěti let. Jsou to děti, jejichž duševní vývoj je ohrožen či narušen a jimž nelze zajistit řádnou péči v rodinném prostředí. Program jsem sestavila tak, aby podpořil jejich sociální a osobnostní rozvoj. Po čas realizace jsem se snažila, alespoň z části, naplnit citový deficit, kterým děti trpí. Pokusila jsem se srovnat, do jaké míry se liší od dětí vyrůstajících v rodinách. Mojí prvotní inspirací byla kniha Zdeňka Matějčka, Jiřího Kovaříka a Věduny Bubleové "Pozdní následky psychické deprivace a subdeprivace", a monografie Richarda Jedličky a spolupracovníků "Děti a mládež v obtížných životních situacích". V teoretické části své práce se zabývám jednotlivými stádii vývoje dětí z hlediska hrubé a jemné motoriky a kognitivního a emočního rozvoje. Následně pak zmiňuji časté poruchy u dětí odebraných z rodin a neopomenu ani ústavní výchovu, která byla výchozí podmínkou mé vlastní pedagogické činnosti. V metodologické části bakalářské práce zdůvodňuji z čeho při konstrukci programu vycházím, popisuji jaké metody jsem použila a které jsem využila pomůcky. Pracovala jsem se třemi dívkami a jedním chlapcem. Všechny děti byly v rozmezí druhého a třetího roku. Jejich podrobnější kazuistiky vypisuji na začátku praktické části. Program jsem realizovala od ledna do června v roce 2015. S klienty centra Sluníčko jsem pracovala každý týden nejméně 60 minut. Závěrem své bakalářské práce program vyhodnocuji.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is about making and realisation of program for toddlers from Dětské centrum Sluníčko Liberec for six months. Dětské centrum Sluníčko is funded organisation where are educated children from their born to 5 years of age. These children have impaired mental development and it is not possible to ensure them ordinary family care. I made program which support their social and personality development. During realisation I was trying (at least in part)to fill their emotional deficit. I tried to compare them to children living in normal families. My first inspiration was book from Zdeněk Matějček, Jiří Kovařík and Věduna Bubleová "Pozdní následky psychické deprivace a subdeprivace" and monogram from Richard Jedlička with his colleagues "Děti a mládež v obtížných životních situacích". Theoretical part deals with stages of development of children in term sof gross and fine motor skills and cognitive and emotional evolution. Then I write about usual disorders on children taken from thein families and I mention institucional care, which was main requirement for my teaching activities. Methodological part of this bachelor thesis deals with making of program. Excepts used methods and used aids. I worked with free girl and one boy. All of theese children were at age between two and free years old. I mentioned their casuistries on beginning of practical part. Program was realised from January to June of year 2015, where I were with kids one hour every week. At the end of bachelor thesis is evaluation of my program.
Klíčová slova
dětský domov, ústavní výchova, vývojová psychologie, volnočasové aktivity, volný čas, dětské centrum
Předkládaná bakalářská práce je věnována tvorbě a realizaci půlročního programu pro batolata v Dětském centru Sluníčko Liberec. Jedná se o příspěvkovou organizaci, ve které jsou vychovávány děti od narození do pěti let. Jsou to děti, jejichž duševní vývoj je ohrožen či narušen a jimž nelze zajistit řádnou péči v rodinném prostředí. Program jsem sestavila tak, aby podpořil jejich sociální a osobnostní rozvoj. Po čas realizace jsem se snažila, alespoň z části, naplnit citový deficit, kterým děti trpí. Pokusila jsem se srovnat, do jaké míry se liší od dětí vyrůstajících v rodinách. Mojí prvotní inspirací byla kniha Zdeňka Matějčka, Jiřího Kovaříka a Věduny Bubleové "Pozdní následky psychické deprivace a subdeprivace", a monografie Richarda Jedličky a spolupracovníků "Děti a mládež v obtížných životních situacích". V teoretické části své práce se zabývám jednotlivými stádii vývoje dětí z hlediska hrubé a jemné motoriky a kognitivního a emočního rozvoje. Následně pak zmiňuji časté poruchy u dětí odebraných z rodin a neopomenu ani ústavní výchovu, která byla výchozí podmínkou mé vlastní pedagogické činnosti. V metodologické části bakalářské práce zdůvodňuji z čeho při konstrukci programu vycházím, popisuji jaké metody jsem použila a které jsem využila pomůcky. Pracovala jsem se třemi dívkami a jedním chlapcem. Všechny děti byly v rozmezí druhého a třetího roku. Jejich podrobnější kazuistiky vypisuji na začátku praktické části. Program jsem realizovala od ledna do června v roce 2015. S klienty centra Sluníčko jsem pracovala každý týden nejméně 60 minut. Závěrem své bakalářské práce program vyhodnocuji.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is about making and realisation of program for toddlers from Dětské centrum Sluníčko Liberec for six months. Dětské centrum Sluníčko is funded organisation where are educated children from their born to 5 years of age. These children have impaired mental development and it is not possible to ensure them ordinary family care. I made program which support their social and personality development. During realisation I was trying (at least in part)to fill their emotional deficit. I tried to compare them to children living in normal families. My first inspiration was book from Zdeněk Matějček, Jiří Kovařík and Věduna Bubleová "Pozdní následky psychické deprivace a subdeprivace" and monogram from Richard Jedlička with his colleagues "Děti a mládež v obtížných životních situacích". Theoretical part deals with stages of development of children in term sof gross and fine motor skills and cognitive and emotional evolution. Then I write about usual disorders on children taken from thein families and I mention institucional care, which was main requirement for my teaching activities. Methodological part of this bachelor thesis deals with making of program. Excepts used methods and used aids. I worked with free girl and one boy. All of theese children were at age between two and free years old. I mentioned their casuistries on beginning of practical part. Program was realised from January to June of year 2015, where I were with kids one hour every week. At the end of bachelor thesis is evaluation of my program.
Klíčová slova
dětský domov, ústavní výchova, vývojová psychologie, volnočasové aktivity, volný čas, dětské centrum
Cíl:
Vytvořit program volnočasových aktivit podporujících rozvoj dětí v dětském centru Sluníčko.
Požadavky:
K přípravě bude využito rešerší z odborné literatury. Následně proběhne konzultace se sociální pracovnicí a psycholožkou centra Sluníčko. Posléze bude navržen a zrealizován program rozvoje dětí v ústavní péči.
Metody:
Rešerše literatury k dané problematice.
Vytvoření programu, jeho realizace a vyhodnocení.
Konzultant:
Mgr. Martina Janderová - speciální pedagožka v dětském centru Sluníčko
MgA. Ivana Honsnejmanová
Zásady pro vypracování
Cíl:
Vytvořit program volnočasových aktivit podporujících rozvoj dětí v dětském centru Sluníčko.
Požadavky:
K přípravě bude využito rešerší z odborné literatury. Následně proběhne konzultace se sociální pracovnicí a psycholožkou centra Sluníčko. Posléze bude navržen a zrealizován program rozvoje dětí v ústavní péči.
Metody:
Rešerše literatury k dané problematice.
Vytvoření programu, jeho realizace a vyhodnocení.
Konzultant:
Mgr. Martina Janderová - speciální pedagožka v dětském centru Sluníčko
MgA. Ivana Honsnejmanová
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
BOWLBY, John Vazba: teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-807-3676-704.
ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-928-6.
JEDLIČKA, Richard Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. Praha: Portál. ISBN 978-807-3677-886.
JEDLIČKA, Richard a kol. Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajích profesí. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-731-2038-0.
MATĚJČEK, Zdeněk, BUBLEOVÁ Věduna a KOVAŘÍK Jiří Pozdní následky psychické deprivace a subdeprivace. Praha: Psychiatrické centrum, 1997. Zprávy (Psychiatrické centrum). ISBN 80-851-2189-1.
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Slavík Jan Dívej se, tvoř a povídej!. Praha: Portál, 2007. ISBN 80-7367-322-3.
SVOBODOVÁ, Eva,ŠVEJDOVÁ Hana Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-802-6200-208.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
BOWLBY, John Vazba: teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-807-3676-704.
ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-928-6.
JEDLIČKA, Richard Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. Praha: Portál. ISBN 978-807-3677-886.
JEDLIČKA, Richard a kol. Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajích profesí. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-731-2038-0.
MATĚJČEK, Zdeněk, BUBLEOVÁ Věduna a KOVAŘÍK Jiří Pozdní následky psychické deprivace a subdeprivace. Praha: Psychiatrické centrum, 1997. Zprávy (Psychiatrické centrum). ISBN 80-851-2189-1.
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Slavík Jan Dívej se, tvoř a povídej!. Praha: Portál, 2007. ISBN 80-7367-322-3.
SVOBODOVÁ, Eva,ŠVEJDOVÁ Hana Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-802-6200-208.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.