Tato bakalářská práce se zabývá vlivem edukace na vznik pozdních komplikací diabetu mellitus. Edukace pacienta je v současné době považována za základní kámen léčby diabetu. Bakalářská práce je rozdělena do dvou částí. V teoretické části se zabýváme onemocněním diabetes mellitus, edukací v ošetřovatelství a edukací pacienta s diabeteem mellitus. V praktické části vyhodnocujeme data získaná od diabetiků pomocí standardizovaného rozhovoru. Výstupem této práce je návrh edukačního standardu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the influence of education on the emergence of late diabetic complications. Patient education is presently seen as a cornerstone of diabetes treatment. The thesis is divided into two parts. The theoretical part deals with diabetes mellitus, education in nursing and education of patients with diabetes mellitus. The practical part analyses data obtained from diabetics using a standardized interview. The outcome of this work is the proposal of the educational standard.
Klíčová slova
diabetes mellitus, pozdní komplikace, ošetřovatelství, edukace, edukace v ošetřovatelství
Klíčová slova v angličtině
diabetes mellitus, late complications, nursing, education, education in nursing
Rozsah průvodní práce
69
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá vlivem edukace na vznik pozdních komplikací diabetu mellitus. Edukace pacienta je v současné době považována za základní kámen léčby diabetu. Bakalářská práce je rozdělena do dvou částí. V teoretické části se zabýváme onemocněním diabetes mellitus, edukací v ošetřovatelství a edukací pacienta s diabeteem mellitus. V praktické části vyhodnocujeme data získaná od diabetiků pomocí standardizovaného rozhovoru. Výstupem této práce je návrh edukačního standardu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the influence of education on the emergence of late diabetic complications. Patient education is presently seen as a cornerstone of diabetes treatment. The thesis is divided into two parts. The theoretical part deals with diabetes mellitus, education in nursing and education of patients with diabetes mellitus. The practical part analyses data obtained from diabetics using a standardized interview. The outcome of this work is the proposal of the educational standard.
Klíčová slova
diabetes mellitus, pozdní komplikace, ošetřovatelství, edukace, edukace v ošetřovatelství
Klíčová slova v angličtině
diabetes mellitus, late complications, nursing, education, education in nursing
Zásady pro vypracování
Cíle práce:
1. Zjistit, jestli pacienti znají pozdní komplikace diabetu.
2. Zjistit, kolikrát během dne si pacienti měří hladinu glykémie v krvi.
3. Zjistit, jestli dokáží reagovat na naměřené hodnoty glykémie (úpravou režimu, inzulinu nebo stravy).
4. Zjistit, jak často docházejí pacienti k edukační sestře (lékaři), účastní se seminářů, rekondicí.
5. Zjistit, jestli pacienti dodržují dietní opatření.
6. Zjistit, jestli pacienti dokáží rozlišit potraviny s nízkým a vysokým glykemickým indexem.
Teoretická východiska (včetně výstupu z BP):
Dle údajů Ústavu zdravotnických informací a statistiky ČR bylo v roce 2012 v České republice více než 8% populace s diagnostikovaným onemocněním diabetes mellitus. Navíc se předpokládá, že u mnohých toto onemocnění probíhá bezpříznakově, proto je možné, že se celkový počet nemocných zvýší během následujících let až na 10% populace ČR. V návaznosti na Deklaraci o chronických neinfekčních onemocnění vydané v roce 2013 Spojenými národy vytvořila Světová zdravotnická organizace "Akční plán" pro prevenci a kontrolu těchto onemocnění. Jako jeden ze základních kamenů je dle WHO kvalitní a odborně vedená edukace včetně selfmonitoringu. (Jirkovská, 2014)
Výstupem bakalářské práce je edukační standard pro sestry, který pomůže zvýšit kvalitu poskytované edukace diabetikům nejen na specializovaných pracovištích.
Výzkumné otázky:
1. Předpokládám, že pacienti dovedou vyjmenovat alespoň 3 pozdní komplikace diabetu.
2. Předpokládám, že si pacienti měří hladinu glykémie v krvi alespoň jednou denně.
3. Předpokládám, že 60% pacientů zná fyziologickou hodnotu glykémie.
4. Předpokládám, že 90% pacientů dovede reagovat na změnu glykémie (úpravou režimu, inzulinu nebo stravy).
5. Předpokládám, že pacienti, kteří navštíví diabetologickou poradnu alespoň 1 za půl roku, prokazují znalost pozdních komplikací diabetu.
6. Předpokládám, že v dietním režimu se lépe orientují ženy.
7. Předpokládám, že pacient dovede vyjmenovat alespoň 3 potraviny s vysokým glykemickým indexem.
8. Předpokládám, že pacient dovede vyjmenovat alespoň 3 potraviny s nízkým glykemickým indexem.
Metoda:
Kvantitativní
Technika práce, vyhodnocení dat:
standardizovaný rozhovor
Místo a čas realizace výzkumu:
Institut klinické a experimentální medicíny v Praze Klinika diabetologie
Krajská nemocnice Liberec, a.s. Diabetologické centrum
Oblastní nemocnice Kolín, a.s. Diacentrum
březen - duben 2015
Vzorek:
pacienti s diagnózou diabetes mellitus II. typu (min. 2 roky od stanovení diagnózy).
15 respondentů z každého pracoviště
Zásady pro vypracování
Cíle práce:
1. Zjistit, jestli pacienti znají pozdní komplikace diabetu.
2. Zjistit, kolikrát během dne si pacienti měří hladinu glykémie v krvi.
3. Zjistit, jestli dokáží reagovat na naměřené hodnoty glykémie (úpravou režimu, inzulinu nebo stravy).
4. Zjistit, jak často docházejí pacienti k edukační sestře (lékaři), účastní se seminářů, rekondicí.
5. Zjistit, jestli pacienti dodržují dietní opatření.
6. Zjistit, jestli pacienti dokáží rozlišit potraviny s nízkým a vysokým glykemickým indexem.
Teoretická východiska (včetně výstupu z BP):
Dle údajů Ústavu zdravotnických informací a statistiky ČR bylo v roce 2012 v České republice více než 8% populace s diagnostikovaným onemocněním diabetes mellitus. Navíc se předpokládá, že u mnohých toto onemocnění probíhá bezpříznakově, proto je možné, že se celkový počet nemocných zvýší během následujících let až na 10% populace ČR. V návaznosti na Deklaraci o chronických neinfekčních onemocnění vydané v roce 2013 Spojenými národy vytvořila Světová zdravotnická organizace "Akční plán" pro prevenci a kontrolu těchto onemocnění. Jako jeden ze základních kamenů je dle WHO kvalitní a odborně vedená edukace včetně selfmonitoringu. (Jirkovská, 2014)
Výstupem bakalářské práce je edukační standard pro sestry, který pomůže zvýšit kvalitu poskytované edukace diabetikům nejen na specializovaných pracovištích.
Výzkumné otázky:
1. Předpokládám, že pacienti dovedou vyjmenovat alespoň 3 pozdní komplikace diabetu.
2. Předpokládám, že si pacienti měří hladinu glykémie v krvi alespoň jednou denně.
3. Předpokládám, že 60% pacientů zná fyziologickou hodnotu glykémie.
4. Předpokládám, že 90% pacientů dovede reagovat na změnu glykémie (úpravou režimu, inzulinu nebo stravy).
5. Předpokládám, že pacienti, kteří navštíví diabetologickou poradnu alespoň 1 za půl roku, prokazují znalost pozdních komplikací diabetu.
6. Předpokládám, že v dietním režimu se lépe orientují ženy.
7. Předpokládám, že pacient dovede vyjmenovat alespoň 3 potraviny s vysokým glykemickým indexem.
8. Předpokládám, že pacient dovede vyjmenovat alespoň 3 potraviny s nízkým glykemickým indexem.
Metoda:
Kvantitativní
Technika práce, vyhodnocení dat:
standardizovaný rozhovor
Místo a čas realizace výzkumu:
Institut klinické a experimentální medicíny v Praze Klinika diabetologie
Krajská nemocnice Liberec, a.s. Diabetologické centrum
Oblastní nemocnice Kolín, a.s. Diacentrum
březen - duben 2015
Vzorek:
pacienti s diagnózou diabetes mellitus II. typu (min. 2 roky od stanovení diagnózy).
15 respondentů z každého pracoviště
Seznam doporučené literatury
1. BARTOŠ, Vladimír a Terezie PELIKÁNOVÁ. Praktická diabetologie. 5. vyd. Praha: MAXDORF-JESSENIUS, 2012. ISBN 978-80-7345-244-5.
2. Diabetologie 2014. Editor Milan Kvapil. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-807-3877-552.
3. Doporučený postup péče o diabetes mellitus 2. typu aktualizace 2012. In: Česká diabetická společnost [online]. Poslední aktualizace 5.2.2015 [cit.19.2.2015]. Dostupné z: http://www.diab.cz/dokumenty/Standard_edukace_diabetika_2012.pdf.
4. EDELSBERGER, Tomáš. Selfmonitoring glykémie. Medicína pro praxi. 2012, roč. 9, č. 5, s. 222-226.
ISSN: 1214-8687.
5. JIRKOVSKÁ A. a kol. Jak (si) kontrolovat a zvládat diabetes. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2014.
ISBN: 978-80-204-3246-9.
6. JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010.
ISBN: 978-802-4721-712.
7. KAREN, Igor a Štěpán SVAČINA. Diabetes mellitus v primární péči. 2., rozš. vyd. Praha: Axonite CZ, 2014. Asclepius. ISBN 978-809-0489-981.
8. NOLAN, J. J. Consensus, guidelines, algorithms and care of the individual patient with type 2 diabetes. Diabetologia. 2010, roč. 53, č. 7, s. 1247-1249. ISSN: 1804-5189.
9. PERUŠIČOVÁ, Jindřiška. Diabetes mellitus 2. typu: léčba perorálními antidiabetiky, inkretiny, inzulíny, hypolipidemiky a antihypertenzivy. 1. vyd. Semily: Geum, 2011. ISBN: 978-808-6256-788.
10. ZDRAVÍ 21: Dlouhodobý program zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR. In: Zdraví pro všechny v 21. století. Praha: MZ ČR, 2003.
Seznam doporučené literatury
1. BARTOŠ, Vladimír a Terezie PELIKÁNOVÁ. Praktická diabetologie. 5. vyd. Praha: MAXDORF-JESSENIUS, 2012. ISBN 978-80-7345-244-5.
2. Diabetologie 2014. Editor Milan Kvapil. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-807-3877-552.
3. Doporučený postup péče o diabetes mellitus 2. typu aktualizace 2012. In: Česká diabetická společnost [online]. Poslední aktualizace 5.2.2015 [cit.19.2.2015]. Dostupné z: http://www.diab.cz/dokumenty/Standard_edukace_diabetika_2012.pdf.
4. EDELSBERGER, Tomáš. Selfmonitoring glykémie. Medicína pro praxi. 2012, roč. 9, č. 5, s. 222-226.
ISSN: 1214-8687.
5. JIRKOVSKÁ A. a kol. Jak (si) kontrolovat a zvládat diabetes. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2014.
ISBN: 978-80-204-3246-9.
6. JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010.
ISBN: 978-802-4721-712.
7. KAREN, Igor a Štěpán SVAČINA. Diabetes mellitus v primární péči. 2., rozš. vyd. Praha: Axonite CZ, 2014. Asclepius. ISBN 978-809-0489-981.
8. NOLAN, J. J. Consensus, guidelines, algorithms and care of the individual patient with type 2 diabetes. Diabetologia. 2010, roč. 53, č. 7, s. 1247-1249. ISSN: 1804-5189.
9. PERUŠIČOVÁ, Jindřiška. Diabetes mellitus 2. typu: léčba perorálními antidiabetiky, inkretiny, inzulíny, hypolipidemiky a antihypertenzivy. 1. vyd. Semily: Geum, 2011. ISBN: 978-808-6256-788.
10. ZDRAVÍ 21: Dlouhodobý program zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR. In: Zdraví pro všechny v 21. století. Praha: MZ ČR, 2003.