Diplomová práce se zabývá možnostmi diagnostiky dětí a žáků se sluchovým postižením. Uvádí klasifikaci sluchových vad a jejich vliv na vývoj dítěte. Zabývá se typy vzdělávání žáků se sluchovým postižením a jejich osobnostními a vzdělávacími potřebami. V současné době je aktuální téma společného vzdělávání. Uvedené diagnostické metody by měly pomoci především učitelům v běžných školách při zjišťování speciálních potřeb žáků a vytváření odpovídajících metod výuky.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the possibilities of diagnostics of children and pupils with hearing impairment. It presents the classification of hearing defects and their impact on child development. It deals with the types of education of hearing impaired pupils and their personal and educational needs. Currently, the hot topic is a joint learning. Mentioned diagnostic methods should especially help teachers in mainstream schools in identifying special needs of students and to create adequate teaching methods.
Klíčová slova
sluchové postižení, diagnostika, společné vzdělávání, speciální vzdělávací potřeby
Klíčová slova v angličtině
hearing impairment, diagnostics, public education, special education needs
Rozsah průvodní práce
81 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá možnostmi diagnostiky dětí a žáků se sluchovým postižením. Uvádí klasifikaci sluchových vad a jejich vliv na vývoj dítěte. Zabývá se typy vzdělávání žáků se sluchovým postižením a jejich osobnostními a vzdělávacími potřebami. V současné době je aktuální téma společného vzdělávání. Uvedené diagnostické metody by měly pomoci především učitelům v běžných školách při zjišťování speciálních potřeb žáků a vytváření odpovídajících metod výuky.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the possibilities of diagnostics of children and pupils with hearing impairment. It presents the classification of hearing defects and their impact on child development. It deals with the types of education of hearing impaired pupils and their personal and educational needs. Currently, the hot topic is a joint learning. Mentioned diagnostic methods should especially help teachers in mainstream schools in identifying special needs of students and to create adequate teaching methods.
Klíčová slova
sluchové postižení, diagnostika, společné vzdělávání, speciální vzdělávací potřeby
Klíčová slova v angličtině
hearing impairment, diagnostics, public education, special education needs
Zásady pro vypracování
Cílem práce je analyzovat vývoj dětí se sluchovým postižením předškolního a mladšího školního věku a vybrat systém metod, použitelných pro učitele, který se setká se sluchově postiženými v rámci integrace a inkluze a ukázat na konkrétních příkladech způsob práce a diagnostiky dětí se sluchovým postižením. Toto téma bylo zvoleno na základě zkušeností z předchozího studia speciální pedagogiky a práce ve škole pro sluchově postižené. Konzultantem práce je Mgr. Anna Lacinová.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je analyzovat vývoj dětí se sluchovým postižením předškolního a mladšího školního věku a vybrat systém metod, použitelných pro učitele, který se setká se sluchově postiženými v rámci integrace a inkluze a ukázat na konkrétních příkladech způsob práce a diagnostiky dětí se sluchovým postižením. Toto téma bylo zvoleno na základě zkušeností z předchozího studia speciální pedagogiky a práce ve škole pro sluchově postižené. Konzultantem práce je Mgr. Anna Lacinová.
Seznam doporučené literatury
HRUBÝ, J., 1999. Průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. Praha: Septima. ISBN 80-7216-096-6.
CHRÁSKA, M., 2007. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4.
MATĚJČEK, Z., 1992. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Jinočany: H&H. ISBN 80-85467-42-9.
SKÁKALOVÁ, T., 2011. Uvedení do problematiky sluchového postižení. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-098-6.
ŠEDIVÁ, Z., 2006. Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. Praha: Septima. ISBN 80-7216-232-2.
Seznam doporučené literatury
HRUBÝ, J., 1999. Průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. Praha: Septima. ISBN 80-7216-096-6.
CHRÁSKA, M., 2007. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4.
MATĚJČEK, Z., 1992. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Jinočany: H&H. ISBN 80-85467-42-9.
SKÁKALOVÁ, T., 2011. Uvedení do problematiky sluchového postižení. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-098-6.
ŠEDIVÁ, Z., 2006. Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. Praha: Septima. ISBN 80-7216-232-2.