Tato diplomová práce nese název Problematika mluveného projevu dětí předškolního a mladšího školního věku z pohledu logopedického preventisty. V první části najdeme teoretické zpracování mluveného projevu z hlediska ontogeneze, představení jednotlivých druhů narušení komunikační schopností. V druhé části jsou představeny logopedické chvilky, jejich náplň a také průzkum četnosti výskytu logopedických vad.
Cílem snažení bylo zjistit, kolik dětí ve věku 5 11 let má špatnou výslovnost jednotlivých hlásek. Průzkum probíhal pomocí dotazníkového šetření na pěti mateřských a pěti základních školách Libereckého kraje.
Anotace v angličtině
This Master's thesis is called Problems of speech of pre-school and early-school age children from the perspective of logopedical preventist. In the first part we can find theoretical processing of speech in terms of ontogenesis, introducing of individual types of communication skills disruption. Second part describes logopedical meetings, their content and also the survey of frequency of logopedical defects.
The aim of my effort was to determine the number of children between 5 11 years with cacology of individual sounds. The research was conducted by questionnaire survey at five nursery and five elementary schools in Liberec´s region.
communication skills disruptions, diagnosis of communication skills disruptions, logopedical pre-screening, logopedical prevention, survey
Rozsah průvodní práce
121s. (143 654)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce nese název Problematika mluveného projevu dětí předškolního a mladšího školního věku z pohledu logopedického preventisty. V první části najdeme teoretické zpracování mluveného projevu z hlediska ontogeneze, představení jednotlivých druhů narušení komunikační schopností. V druhé části jsou představeny logopedické chvilky, jejich náplň a také průzkum četnosti výskytu logopedických vad.
Cílem snažení bylo zjistit, kolik dětí ve věku 5 11 let má špatnou výslovnost jednotlivých hlásek. Průzkum probíhal pomocí dotazníkového šetření na pěti mateřských a pěti základních školách Libereckého kraje.
Anotace v angličtině
This Master's thesis is called Problems of speech of pre-school and early-school age children from the perspective of logopedical preventist. In the first part we can find theoretical processing of speech in terms of ontogenesis, introducing of individual types of communication skills disruption. Second part describes logopedical meetings, their content and also the survey of frequency of logopedical defects.
The aim of my effort was to determine the number of children between 5 11 years with cacology of individual sounds. The research was conducted by questionnaire survey at five nursery and five elementary schools in Liberec´s region.
communication skills disruptions, diagnosis of communication skills disruptions, logopedical pre-screening, logopedical prevention, survey
Zásady pro vypracování
Cíl:
teoretické zpracování logopedických vad a poruch řeči, zjištění výskytu a četnosti těchto vad ve věkových kategoriích 5 - 11 let,
součástí práce budou praktické ukázky logopedické prevence
Požadavky:
nastudování odborné literatury,
pravidelné konzultace s vedoucím práce,
využití osvědčených metodických postupů při práci logopedického preventisty,
vypracování praktických ukázek logopedické prevence
Metody:
provézt průzkum na vybraných mateřských a základních školách,
dotazníkové šetření,
pozorování a vyhodnocení
Zásady pro vypracování
Cíl:
teoretické zpracování logopedických vad a poruch řeči, zjištění výskytu a četnosti těchto vad ve věkových kategoriích 5 - 11 let,
součástí práce budou praktické ukázky logopedické prevence
Požadavky:
nastudování odborné literatury,
pravidelné konzultace s vedoucím práce,
využití osvědčených metodických postupů při práci logopedického preventisty,
vypracování praktických ukázek logopedické prevence
Metody:
provézt průzkum na vybraných mateřských a základních školách,
dotazníkové šetření,
pozorování a vyhodnocení
Seznam doporučené literatury
KUTÁLKOVÁ, D., Průvodce vývojem dětské řeči - Logopedická prevence. 5. vydání. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-598-7
KUTÁLKOVÁ, D., Logopedická prevence. 2. vydání. Praha:Portál, 2006. ISBN: 80-7367-056-9
KLENKOVÁ, J., Logopedie. 1. vydání. Praha: Grada, 2006. ISBN: 978-80-247-1110-2
LECHTA, V., Symptomatické poruchy řeči u dětí. 2. vydání. Praha: Portál, 2008. ISBN: 978-80-7367-433-5
BENDOVÁ, P., Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. 1.vydání. Praha: Grada, 2011. ISBN: 978-80-247-3853-6
LECHTA, V., KRÁLÍKOVÁ, B., Když naše dítě nemluví plynule. 1. vydání. Praha: Portál, 2011. ISBN: 978-80-7367-849-4
Seznam doporučené literatury
KUTÁLKOVÁ, D., Průvodce vývojem dětské řeči - Logopedická prevence. 5. vydání. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-598-7
KUTÁLKOVÁ, D., Logopedická prevence. 2. vydání. Praha:Portál, 2006. ISBN: 80-7367-056-9
KLENKOVÁ, J., Logopedie. 1. vydání. Praha: Grada, 2006. ISBN: 978-80-247-1110-2
LECHTA, V., Symptomatické poruchy řeči u dětí. 2. vydání. Praha: Portál, 2008. ISBN: 978-80-7367-433-5
BENDOVÁ, P., Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. 1.vydání. Praha: Grada, 2011. ISBN: 978-80-247-3853-6
LECHTA, V., KRÁLÍKOVÁ, B., Když naše dítě nemluví plynule. 1. vydání. Praha: Portál, 2011. ISBN: 978-80-7367-849-4