Cílem mé diplomové práce je zaměření se na problematiku rytmických, intonačních i rytmicko-pohybových cvičení při výuce hudební výchovy na 1. stupni ZŠ.
V praktické části se zaměřím na vývoj intonačních metod, které lze v praxi využít. Dále se dotknu hry na flétnu a jejího významu ve výuce.
V praktické části jsem vytvořila konkrétní cvičení pro výše uvedená témata. Postupovala jsem vždy od jednodušších cvičení k složitějším.
Chtěla bych poukázat na to, že i intonační a rytmická cvičení mají v hodinách hudební výchovy svůj význam, tudíž by se na ně mělo pohlížet, jako na nedílnou součást hodin.
Anotace v angličtině
The aim of my thesis is to focus on the issue of rhythm, in-tonation even rhythmic-motion exercises in teaching music education at the elementary school.
In the practical part I will focus on the development of intonational methods, which can in practice take advantage of. Furthermore, I touch games on the flute and its importance in teaching.
In the practical part I created specific exercises for above mentioned topics. My workflow was always from the simpler exercises to the more complex.
I would like to point out that the even intonation and rhythmic exercises are in lessons of music education its importance, therefore they should be re-garded as an integral part of hours.
Klíčová slova
intonace, rytmus, dětský zpěv, hra na flétnu, mutace, pohybová cvičení
Klíčová slova v angličtině
intonation, rhythm, children singing, fluting, mutation, motion exercises
Rozsah průvodní práce
79
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem mé diplomové práce je zaměření se na problematiku rytmických, intonačních i rytmicko-pohybových cvičení při výuce hudební výchovy na 1. stupni ZŠ.
V praktické části se zaměřím na vývoj intonačních metod, které lze v praxi využít. Dále se dotknu hry na flétnu a jejího významu ve výuce.
V praktické části jsem vytvořila konkrétní cvičení pro výše uvedená témata. Postupovala jsem vždy od jednodušších cvičení k složitějším.
Chtěla bych poukázat na to, že i intonační a rytmická cvičení mají v hodinách hudební výchovy svůj význam, tudíž by se na ně mělo pohlížet, jako na nedílnou součást hodin.
Anotace v angličtině
The aim of my thesis is to focus on the issue of rhythm, in-tonation even rhythmic-motion exercises in teaching music education at the elementary school.
In the practical part I will focus on the development of intonational methods, which can in practice take advantage of. Furthermore, I touch games on the flute and its importance in teaching.
In the practical part I created specific exercises for above mentioned topics. My workflow was always from the simpler exercises to the more complex.
I would like to point out that the even intonation and rhythmic exercises are in lessons of music education its importance, therefore they should be re-garded as an integral part of hours.
Klíčová slova
intonace, rytmus, dětský zpěv, hra na flétnu, mutace, pohybová cvičení
Klíčová slova v angličtině
intonation, rhythm, children singing, fluting, mutation, motion exercises
Zásady pro vypracování
Cíl: V teoretické části zpracovat problematiku intonačních a rytmických cvičení ve výuce hudební výchovy na 1. stupni ZŠ a základy metodiky dětského zpěvu včetně mutačního období. V praktické části tvorba didaktického materiálu, který rozvíjí intonační a rytmické cítění u žáků 1. stupně ZŠ při výuce hry na dechový nástroj.
Požadavky: nastudovat adekvátní literaturu
pravidelně konzultovat s vedoucím práce
tvorba praktických cvičení
Metody: pozorování a reflexe
Zásady pro vypracování
Cíl: V teoretické části zpracovat problematiku intonačních a rytmických cvičení ve výuce hudební výchovy na 1. stupni ZŠ a základy metodiky dětského zpěvu včetně mutačního období. V praktické části tvorba didaktického materiálu, který rozvíjí intonační a rytmické cítění u žáků 1. stupně ZŠ při výuce hry na dechový nástroj.
Požadavky: nastudovat adekvátní literaturu
pravidelně konzultovat s vedoucím práce
tvorba praktických cvičení
Metody: pozorování a reflexe
Seznam doporučené literatury
KOFROŇ, Jaroslav. Učebnice intonace a rytmu. 7. vyd., V Editio Bärenreiter Praha vyd. první. Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2000, 204 s. ISBN 80-863-8503-5.
DANIEL, Ladislav. Intonační cvičení. 8. vyd. Praha: Panton, 1995, 11 s. ISBN 80-703-9244-4.
POŠ, V. Nová intonace, rytmus, sluchová výchova. Praha-Edit, 1998.
ŠKOŘEPOVÁ, Kateřina. Hrajeme na zobcovou flétnu: metodika výuky dětí hry na zobcovou flétnu bez not. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 151 s. ISBN 978-80-7367-645-2.
TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat: hlasová výchova pomocí her pro děti od 5 do 11 let. Vyd. 2. Ilustrace Patricie Koubská. Praha: Portál, 2009, 148 s. ISBN 978-80-7367-562-2.
Seznam doporučené literatury
KOFROŇ, Jaroslav. Učebnice intonace a rytmu. 7. vyd., V Editio Bärenreiter Praha vyd. první. Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2000, 204 s. ISBN 80-863-8503-5.
DANIEL, Ladislav. Intonační cvičení. 8. vyd. Praha: Panton, 1995, 11 s. ISBN 80-703-9244-4.
POŠ, V. Nová intonace, rytmus, sluchová výchova. Praha-Edit, 1998.
ŠKOŘEPOVÁ, Kateřina. Hrajeme na zobcovou flétnu: metodika výuky dětí hry na zobcovou flétnu bez not. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 151 s. ISBN 978-80-7367-645-2.
TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat: hlasová výchova pomocí her pro děti od 5 do 11 let. Vyd. 2. Ilustrace Patricie Koubská. Praha: Portál, 2009, 148 s. ISBN 978-80-7367-562-2.