Diplomová práce Rozvoj tvůrčího psaní v primárním vzdělávání pojednává o problematice tvořivosti z hlediska psychologie dětí školního věku a pedagogických souvislostí a to při rozvoji tvůrčího psaní na prvním stupni základní školy. Téma tvůrčího psaní je uchopeno s ohledem na věk žáků. V práci je zohledněno několik možných přístupů ke zkoumání a rozvíjení tvůrčího psaní žáků v primárním vzdělávání. Rozvojový program si klade za cíl kladně ovlivnit tvůrčí psaní a další složky tvořivosti. Součástí práce je soubor lekcí, které zohledňují současné kurikulární dokumenty primárního vzdělávání. Efektivita programu je ověřena v praxi za pomoci experimentální a kontrolní skupiny žáků čtvrtých ročníků.
Anotace v angličtině
The diploma thesis Development of Creative Writting in Primaty School disserts upon the matter of primary school pupil's creativity from psychological point of view and presents pedagogical conjunctions concerning its development. The topic of creative writing is dealt with a special consideration to the specific age of the primary school pupils. This thesis presents several possible approaches to examination and development of creative writing in children of that specific age. It creates an educational framework with a collection of lectures that help to develop certain elements of creativity. These lectures are based on the current official curricular documents for primary education. The effectiveness of this framework is then verified in practice using experimental and control groups of pupils of the fourth grade.
Klíčová slova
Tvořivost,
střední školní věk dítěte,
rozvoj tvůrčího psaní,
tvůrčí psaní,
rozvoj tvořivosti ve výuce,
metody pro rozvoj tvořivosti,
techniky tvůrčího psaní.
Klíčová slova v angličtině
Creativity,
middle school age,
development of creative writting,
creative writting,
devolopment of creativity in education,
methods for development of creativity,
techniques of creative writting.
Rozsah průvodní práce
132 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce Rozvoj tvůrčího psaní v primárním vzdělávání pojednává o problematice tvořivosti z hlediska psychologie dětí školního věku a pedagogických souvislostí a to při rozvoji tvůrčího psaní na prvním stupni základní školy. Téma tvůrčího psaní je uchopeno s ohledem na věk žáků. V práci je zohledněno několik možných přístupů ke zkoumání a rozvíjení tvůrčího psaní žáků v primárním vzdělávání. Rozvojový program si klade za cíl kladně ovlivnit tvůrčí psaní a další složky tvořivosti. Součástí práce je soubor lekcí, které zohledňují současné kurikulární dokumenty primárního vzdělávání. Efektivita programu je ověřena v praxi za pomoci experimentální a kontrolní skupiny žáků čtvrtých ročníků.
Anotace v angličtině
The diploma thesis Development of Creative Writting in Primaty School disserts upon the matter of primary school pupil's creativity from psychological point of view and presents pedagogical conjunctions concerning its development. The topic of creative writing is dealt with a special consideration to the specific age of the primary school pupils. This thesis presents several possible approaches to examination and development of creative writing in children of that specific age. It creates an educational framework with a collection of lectures that help to develop certain elements of creativity. These lectures are based on the current official curricular documents for primary education. The effectiveness of this framework is then verified in practice using experimental and control groups of pupils of the fourth grade.
Klíčová slova
Tvořivost,
střední školní věk dítěte,
rozvoj tvůrčího psaní,
tvůrčí psaní,
rozvoj tvořivosti ve výuce,
metody pro rozvoj tvořivosti,
techniky tvůrčího psaní.
Klíčová slova v angličtině
Creativity,
middle school age,
development of creative writting,
creative writting,
devolopment of creativity in education,
methods for development of creativity,
techniques of creative writting.
Zásady pro vypracování
Diplomantka se bude v průběhu příprav a vypracování řídit metodickými a organizačními pokyny
vedoucího práce.
Cílem teoretické části diplomové práce Rozvoj tvůrčího psaní ve slohové výchově je zmapovat dostupnou literaturu a další zdroje, zaměřené na kurikulární dokumenty.
Cílem praktické části je na základě teoretických znalostí připravit a uskutečnit experimentální výuku u žáků 4. ročníku základní školy, zaměřenou na rozvoj tvůrčího psaní a dovedností, které k této kompetenci vedou. Žákovské produkty pak analyzovat a vyhodnotit, zda došlo cíleným experimentálním zásahem k rozvoji tvůrčích schopností žáků v kreativním psaní.
Metody práce:
Experimentální výuka se specifickým zásahem v experimentální skupině
Analýza žákovských produktů v experimentální i kontrolní skupině
Statistické vyhodnocení výsledků výzkumu
Tvorba souboru pracovních listů k rozvoji tvůrčího psaní
Zásady pro vypracování
Diplomantka se bude v průběhu příprav a vypracování řídit metodickými a organizačními pokyny
vedoucího práce.
Cílem teoretické části diplomové práce Rozvoj tvůrčího psaní ve slohové výchově je zmapovat dostupnou literaturu a další zdroje, zaměřené na kurikulární dokumenty.
Cílem praktické části je na základě teoretických znalostí připravit a uskutečnit experimentální výuku u žáků 4. ročníku základní školy, zaměřenou na rozvoj tvůrčího psaní a dovedností, které k této kompetenci vedou. Žákovské produkty pak analyzovat a vyhodnotit, zda došlo cíleným experimentálním zásahem k rozvoji tvůrčích schopností žáků v kreativním psaní.
Metody práce:
Experimentální výuka se specifickým zásahem v experimentální skupině
Analýza žákovských produktů v experimentální i kontrolní skupině
Statistické vyhodnocení výsledků výzkumu
Tvorba souboru pracovních listů k rozvoji tvůrčího psaní
Seznam doporučené literatury
BROŽ, František. Očekávané výstupy v RVP ZV z českého jazyka a literatury ve světle testových úloh. 1. vyd. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání - Divize nakladatelství Tauris, 2006, 64 s. ISBN 80-211-0523-2.
ČECHOVA, Marie. Komunikacni a slohova vychova. Vyd. 1. Praha: ISV, 1998, 226 p. ISBN 80-858-6632-3
FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní: malá učebnice technik tvůrčího psaní. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2001, 164 s., [1] s. fot. příl. (barev.). ISBN 80-859-3199-0.
CHLOUPEK, Jan. Stylistika češtiny. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 294 s. Učebnice pro vysoké školy. ISBN 80-042-3302-3.
KLIMOVIČ, Martin. Tvorivé pisánie v mladšom školskom veku. Prešov: Prešovská univerzita, 2010. ISBN 978-80-555-0178-9. Dostupné z: http://www.pulib.sk/elpub2/PF/Klimovic1/index.html
Seznam doporučené literatury
BROŽ, František. Očekávané výstupy v RVP ZV z českého jazyka a literatury ve světle testových úloh. 1. vyd. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání - Divize nakladatelství Tauris, 2006, 64 s. ISBN 80-211-0523-2.
ČECHOVA, Marie. Komunikacni a slohova vychova. Vyd. 1. Praha: ISV, 1998, 226 p. ISBN 80-858-6632-3
FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní: malá učebnice technik tvůrčího psaní. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2001, 164 s., [1] s. fot. příl. (barev.). ISBN 80-859-3199-0.
CHLOUPEK, Jan. Stylistika češtiny. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 294 s. Učebnice pro vysoké školy. ISBN 80-042-3302-3.
KLIMOVIČ, Martin. Tvorivé pisánie v mladšom školskom veku. Prešov: Prešovská univerzita, 2010. ISBN 978-80-555-0178-9. Dostupné z: http://www.pulib.sk/elpub2/PF/Klimovic1/index.html