Diplomová práce je zaměřena na začlenění karibských tanců do výuky tělesné výchovy. Teoretická část popisuje tanec, jeho historií a současnou podobu. Dále
seznamuje s vývojem a specifikací karibských tanců. Klasifikuje mladší školní
věk, jako cílovou skupinu, pro realizaci uvedených metodických postupů a těles-
nou výchovu, ve které se tanec vyučuje. V neposlední řadě se práce zabývá za-
členěním tance do taneční a pohybové výchovy.
V praktické části je vytvořen metodický materiál, který se skládá z devíti tanečních sestav, vždy tří od jednoho tance. Poskládaných podle náročnosti pohybů.Všechny jsou doplněny obrazovým materiálem, pro lepší představu a pochopení pohybu. Další částí jsou vypracované přípravy na vyučovací hodiny, jejímiž základy jsou karibské tance. Poslední částí je metodické video, které popisuje metodický postup výuky základních kroků a jednotlivé sestavy jsou zde zatančeny.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on integration of Caribbean dancing in teach-
ing physical education. The theoretical part describes dancing, its history and its nowadays image. It introduces the development and specification of Caribbean dances. It classifies young learners as a target group for realization of this methodical practise, as well as the physical education lessons where dancing is taught. Finally this thesis also deals with integration of dances into dancing and physical education.
The practical part of this thesis includes the created methodical material
which consists of nine dancing sets three from each dance, tagged together ac-
cording to the difficulty of movement. All materials are accompanied by visual
material for better understanding and comprehension of movement. The next part
is the preparation for the lesson based on Caribbean dance basis. The last part is the guideline video describing the methodical techniques of basic steps and individual performances are shown here.
Klíčová slova
Tanec, karibské tance, tělesná výchova, mladší školní věk, taneční a pohybo-
vá výchova, metodické postupy výuky tanců
Klíčová slova v angličtině
Dancing, Caribbean dance, physical education, young learners, dancing methodical techniques
Rozsah průvodní práce
136 s. (159 368 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na začlenění karibských tanců do výuky tělesné výchovy. Teoretická část popisuje tanec, jeho historií a současnou podobu. Dále
seznamuje s vývojem a specifikací karibských tanců. Klasifikuje mladší školní
věk, jako cílovou skupinu, pro realizaci uvedených metodických postupů a těles-
nou výchovu, ve které se tanec vyučuje. V neposlední řadě se práce zabývá za-
členěním tance do taneční a pohybové výchovy.
V praktické části je vytvořen metodický materiál, který se skládá z devíti tanečních sestav, vždy tří od jednoho tance. Poskládaných podle náročnosti pohybů.Všechny jsou doplněny obrazovým materiálem, pro lepší představu a pochopení pohybu. Další částí jsou vypracované přípravy na vyučovací hodiny, jejímiž základy jsou karibské tance. Poslední částí je metodické video, které popisuje metodický postup výuky základních kroků a jednotlivé sestavy jsou zde zatančeny.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on integration of Caribbean dancing in teach-
ing physical education. The theoretical part describes dancing, its history and its nowadays image. It introduces the development and specification of Caribbean dances. It classifies young learners as a target group for realization of this methodical practise, as well as the physical education lessons where dancing is taught. Finally this thesis also deals with integration of dances into dancing and physical education.
The practical part of this thesis includes the created methodical material
which consists of nine dancing sets three from each dance, tagged together ac-
cording to the difficulty of movement. All materials are accompanied by visual
material for better understanding and comprehension of movement. The next part
is the preparation for the lesson based on Caribbean dance basis. The last part is the guideline video describing the methodical techniques of basic steps and individual performances are shown here.
Klíčová slova
Tanec, karibské tance, tělesná výchova, mladší školní věk, taneční a pohybo-
vá výchova, metodické postupy výuky tanců
Klíčová slova v angličtině
Dancing, Caribbean dance, physical education, young learners, dancing methodical techniques
Zásady pro vypracování
Hlavním cílem je vytvoření metodického materiálu pro výuku karibských tanců na základní škole. Dílčími cíli jsou: Teoretická rozprava k vybraným tanečním stylům. Nafocení a popis jednotlivých kroků daných tanečních stylů. Vytvoření návrhů tanečních hodin s využitím karibských tanců pro výuku tělesné výchovy na prvním stupni.
Zásady pro vypracování
Hlavním cílem je vytvoření metodického materiálu pro výuku karibských tanců na základní škole. Dílčími cíli jsou: Teoretická rozprava k vybraným tanečním stylům. Nafocení a popis jednotlivých kroků daných tanečních stylů. Vytvoření návrhů tanečních hodin s využitím karibských tanců pro výuku tělesné výchovy na prvním stupni.
Seznam doporučené literatury
KOCIÁNOVÁ, Šárka. Salsa: Tanec pro vás. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3479-8.
KUŽELOVÁ, Šárka. Pohybová průprava pro vedoucí dětských tanečních souborů. 1. vyd. Praha: IPOS-ARTAMA Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 2000. ISBN 80-7068-111-x.
LÖSSL, Jiří. Rytmická pohybová a taneční výchova mladšího žactva. 1. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2007. ISBN 978-80-7068-214-2.
REDGRAVEOVA, Colette. Naučte se tančit: Společenské tance krok za krokem. 1. vyd. Bratislava: Slovart, s. r. o., 2008. ISBN 978-80-7391-196-6.
ŠVANDOVÁ, Lenka. Taneční výchova pro předškolní děti. 1. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2007. ISBN 978-80-7068-210-4.
Seznam doporučené literatury
KOCIÁNOVÁ, Šárka. Salsa: Tanec pro vás. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3479-8.
KUŽELOVÁ, Šárka. Pohybová průprava pro vedoucí dětských tanečních souborů. 1. vyd. Praha: IPOS-ARTAMA Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 2000. ISBN 80-7068-111-x.
LÖSSL, Jiří. Rytmická pohybová a taneční výchova mladšího žactva. 1. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2007. ISBN 978-80-7068-214-2.
REDGRAVEOVA, Colette. Naučte se tančit: Společenské tance krok za krokem. 1. vyd. Bratislava: Slovart, s. r. o., 2008. ISBN 978-80-7391-196-6.
ŠVANDOVÁ, Lenka. Taneční výchova pro předškolní děti. 1. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2007. ISBN 978-80-7068-210-4.