Hlavním cílem této bakalářské práce je zjistit, jak pomůže znalost anglického jazyka při výuce španělského jazyka. V první části této práce bude zmíněno, které materiály byly použity v minulosti pro výuku cizích jazyků a které se používají v současnosti v České republice. Mimo jiné zde také bude vysvětlen koncept mnohojazyčnosti. Další část této bakalářské práce bude založena na znalosti slovní zásoby a na gramatických jevech, jako je systém větných časů a použití určitých i neurčitých členů. U těchto jevů pak bude zkoumána podobnost a na jejich základě budou vytvořena cvičení, která pomohou studentům si uvědomit podobnost i odlišnost těchto jevů. K vypracování budou použity učebnice anglického i španělského jazyka. Také zde bude využita znalost didaktiky cizích jazyků.
Anotace v angličtině
The main aim of this final thesis is to ascertain how the knowledge of English could help to teach Spanish. The first part mentions which documents were used for teaching of foreign languages in the past and which documents are used in the Czech Republic at the present. Besides other things, the multilingual concept is explained. The other part of the thesis is based on the knowledge of vocabulary and the grammatical phenomena such as the system of sentence elements and the use of finite and nonfinite articles. Then exercises are created on the basis of the similarity and the difference of these grammatical exercises. There are certain materials used for the elaboration, for instance the text-books of English and Spanish and also the knowledge of the didactics of foreign language.
Klíčová slova
výuka cizích jazyků, anglický jazyk, španělský jazyk, systém větných časů, určité a neučité členy, slovní zásoba, asociace, cvičení
Klíčová slova v angličtině
teaching of foreign language, English, Spanish, system of sentence elements, finite and nonfinite articles, vocabulary, association, exercises
Rozsah průvodní práce
58
Jazyk
ES
Anotace
Hlavním cílem této bakalářské práce je zjistit, jak pomůže znalost anglického jazyka při výuce španělského jazyka. V první části této práce bude zmíněno, které materiály byly použity v minulosti pro výuku cizích jazyků a které se používají v současnosti v České republice. Mimo jiné zde také bude vysvětlen koncept mnohojazyčnosti. Další část této bakalářské práce bude založena na znalosti slovní zásoby a na gramatických jevech, jako je systém větných časů a použití určitých i neurčitých členů. U těchto jevů pak bude zkoumána podobnost a na jejich základě budou vytvořena cvičení, která pomohou studentům si uvědomit podobnost i odlišnost těchto jevů. K vypracování budou použity učebnice anglického i španělského jazyka. Také zde bude využita znalost didaktiky cizích jazyků.
Anotace v angličtině
The main aim of this final thesis is to ascertain how the knowledge of English could help to teach Spanish. The first part mentions which documents were used for teaching of foreign languages in the past and which documents are used in the Czech Republic at the present. Besides other things, the multilingual concept is explained. The other part of the thesis is based on the knowledge of vocabulary and the grammatical phenomena such as the system of sentence elements and the use of finite and nonfinite articles. Then exercises are created on the basis of the similarity and the difference of these grammatical exercises. There are certain materials used for the elaboration, for instance the text-books of English and Spanish and also the knowledge of the didactics of foreign language.
Klíčová slova
výuka cizích jazyků, anglický jazyk, španělský jazyk, systém větných časů, určité a neučité členy, slovní zásoba, asociace, cvičení
Klíčová slova v angličtině
teaching of foreign language, English, Spanish, system of sentence elements, finite and nonfinite articles, vocabulary, association, exercises
Zásady pro vypracování
Cílem práce je vytvořit praktická cvičení, která by měla studentům pomoci při vytváření vzájemných vztahů mezi španělštinou a angličtinou. V úvodu práce vysvětlíme koncept mnohojazyčnosti ve výuce cizích jazyků a stručně popíšeme Národní plán výuky cizích jazyků v ČR. Dále zmíníme, v čem konkrétně jsou si oba jazyky podobné a kdy nám tedy znalost angličtiny může být při studiu španělštiny nápomocna, např. systém slovesných časů, použití určitých i neurčitých členů, slovní zásoba, a naopak v čem se oba jazyky liší, např. pořadí slov ve větě, tzv. falsos amigos.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je vytvořit praktická cvičení, která by měla studentům pomoci při vytváření vzájemných vztahů mezi španělštinou a angličtinou. V úvodu práce vysvětlíme koncept mnohojazyčnosti ve výuce cizích jazyků a stručně popíšeme Národní plán výuky cizích jazyků v ČR. Dále zmíníme, v čem konkrétně jsou si oba jazyky podobné a kdy nám tedy znalost angličtiny může být při studiu španělštiny nápomocna, např. systém slovesných časů, použití určitých i neurčitých členů, slovní zásoba, a naopak v čem se oba jazyky liší, např. pořadí slov ve větě, tzv. falsos amigos.
Seznam doporučené literatury
ČERMÁK, Petr. ANDRÉS CASTILLO, David. 2011. Gramática aplicada de la lengua espanola. Praha: Karolinum. ISBN: 978-80-246-1923-1.
HEWINGS, Martin. 1999. Advanced Grammar in Use. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN: 0-521-498686.
JANÍKOVÁ, Věra a kol. 2011. Výuka cizích jazyků. Praha: Grada Publishing. ISBN: 978-80-247-3512-2.
LOJOVÁ, Gabriela. VLČKOVÁ, Kateřina. 2011. Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků. Praha: Portal. ISBN: 978-80-7367-876-0.
SINGLETON, Ken. 2000. Časová souslednost. Dubicko: Infoa. ISBN: 80-7240-155-6.
Seznam doporučené literatury
ČERMÁK, Petr. ANDRÉS CASTILLO, David. 2011. Gramática aplicada de la lengua espanola. Praha: Karolinum. ISBN: 978-80-246-1923-1.
HEWINGS, Martin. 1999. Advanced Grammar in Use. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN: 0-521-498686.
JANÍKOVÁ, Věra a kol. 2011. Výuka cizích jazyků. Praha: Grada Publishing. ISBN: 978-80-247-3512-2.
LOJOVÁ, Gabriela. VLČKOVÁ, Kateřina. 2011. Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků. Praha: Portal. ISBN: 978-80-7367-876-0.
SINGLETON, Ken. 2000. Časová souslednost. Dubicko: Infoa. ISBN: 80-7240-155-6.