Tato bakalářská práce prezentuje návrh vícedenního programu environmentální výchovy pro rodiče s dětmi předškolního věku, který je zařazen do pobytové nabídky penzionu Chata v Zákoutí v Harrachově. Teoretická část popisuje vývoj vztahu, přínosy a možnosti formování kontaktu dítěte s přírodním prostředím. V programové části jsou představeny konkrétní pedagogické metody rozvíjející environmentální senzitivitu a zkušenosti s přípravou a uváděním podobných programů. Závěrečná část obsahuje hodnocení úspěšnosti programu a jeho přínos pro účastníky pobytu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis presents the proposal of a multi-day programme of environmental education for parents with preschool children. The programme takes place in Chata v Zákoutí in Harrachov. The theoretical part describes the development of relationship, benefits and possibilities of forming the child's contact with the natural environment.
In the programme section there are presented specific pedagogical methods that develop environmental sensitivity, the experience with the preparation and the introduction of similar programmes.
In the last part the evaluation of the success of the program and its contribution to the participants is presented.
Klíčová slova
Předškolní dítě, volná hra, environmentální senzitivita, zážitková pedagogika, vztah k přírodě, pobytový program, uvádění programu
Tato bakalářská práce prezentuje návrh vícedenního programu environmentální výchovy pro rodiče s dětmi předškolního věku, který je zařazen do pobytové nabídky penzionu Chata v Zákoutí v Harrachově. Teoretická část popisuje vývoj vztahu, přínosy a možnosti formování kontaktu dítěte s přírodním prostředím. V programové části jsou představeny konkrétní pedagogické metody rozvíjející environmentální senzitivitu a zkušenosti s přípravou a uváděním podobných programů. Závěrečná část obsahuje hodnocení úspěšnosti programu a jeho přínos pro účastníky pobytu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis presents the proposal of a multi-day programme of environmental education for parents with preschool children. The programme takes place in Chata v Zákoutí in Harrachov. The theoretical part describes the development of relationship, benefits and possibilities of forming the child's contact with the natural environment.
In the programme section there are presented specific pedagogical methods that develop environmental sensitivity, the experience with the preparation and the introduction of similar programmes.
In the last part the evaluation of the success of the program and its contribution to the participants is presented.
Klíčová slova
Předškolní dítě, volná hra, environmentální senzitivita, zážitková pedagogika, vztah k přírodě, pobytový program, uvádění programu
Cíle:
zpracovat návrh víkendového programu environmentální výchovy pro rodiče s dětmi předškolního věku a vyhodnotit jeho úspěšnost.
Požadavky:
popsat problematiku rozvíjení vztahu k přírodě u dětí předškolního věku
realizovat program s jednou skupinou rodičů s dětmi
vyhodnotit úspěšnost programu s použitím kvalitativních evaluačních metod.
Metody:
pozorování, rozhovor s rodiči, analýza výtvarných reflexí přírody dětmi
Zásady pro vypracování
Cíle:
zpracovat návrh víkendového programu environmentální výchovy pro rodiče s dětmi předškolního věku a vyhodnotit jeho úspěšnost.
Požadavky:
popsat problematiku rozvíjení vztahu k přírodě u dětí předškolního věku
realizovat program s jednou skupinou rodičů s dětmi
vyhodnotit úspěšnost programu s použitím kvalitativních evaluačních metod.
Metody:
pozorování, rozhovor s rodiči, analýza výtvarných reflexí přírody dětmi
Seznam doporučené literatury
CORNELL, J., 2012. Objevujeme přírodu. Praha: Portál. 104 s. ISBN 978-80-262-0145-8
ČINČERA, J., 2013. Environmentální výchova: efektivní strategie. Praha: BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita. 132 s. ISBN 978-80-904141-0-5
KRAJHANZL, J., 2014. Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí. Masarykova univerzita. 200 s. ISBN 978-80-210-7063-9
PELÁNEK, R., 2008. Příručka instruktora zážitkových akcí. Praha: Portál. 202 s.
ISBN 978-80-7367-353-6
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ,K., 2010. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. 377 s. ISBN 978-80-7367-313
Seznam doporučené literatury
CORNELL, J., 2012. Objevujeme přírodu. Praha: Portál. 104 s. ISBN 978-80-262-0145-8
ČINČERA, J., 2013. Environmentální výchova: efektivní strategie. Praha: BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita. 132 s. ISBN 978-80-904141-0-5
KRAJHANZL, J., 2014. Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí. Masarykova univerzita. 200 s. ISBN 978-80-210-7063-9
PELÁNEK, R., 2008. Příručka instruktora zážitkových akcí. Praha: Portál. 202 s.
ISBN 978-80-7367-353-6
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ,K., 2010. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. 377 s. ISBN 978-80-7367-313
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.