Cílem této práce je prověřit vhodnost a přínosy technologie chlazení jader
Jet-Cooling na tlakové licí formě pro odlitek bloku motoru v sériovém provozu slévárny ŠKODA AUTO a.s. V teoretické části práce se nachází popis výroby odlitků vysokotlakým litím a zejména pak principy temperování a chlazení tlakových licích forem. Obsahem praktické části je stručné seznámení s technologií Jet-Cooling
a popis realizace samotného experimentu od výběru zkoušených jader, přes návrh metody a postupy měření až po vyhodnocení výsledků. Na základě těchto výsledků se nachází v poslední části práce formulace dílčích závěrů.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to discover suitability and benefits of core pins cooling by the Jet-Cooling technology in high pressure die casting mould for engine block cast in series production in ŠKODA AUTO foundry. In the theoretical part there is a description of cast's production by high pressure die casting especially with the principles of tempering and cooling moulds. Content of the practical part is a brief introduction with the Jet-Cooling technology and a description of the experiment itself, from the selection of tested core pins, over proposal of a method and measurement procedures to the evaluation of results. On the basis of these results there is the formulation of partial conclusions in the last part of this thesis.
Klíčová slova
Tlakové lití, tlaková licí forma, chlazení jader, Jet-Cooling
Klíčová slova v angličtině
High pressure die casting, pressure die casting mould, core pins cooling, Jet-Cooling
Rozsah průvodní práce
77 s. (16 300 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této práce je prověřit vhodnost a přínosy technologie chlazení jader
Jet-Cooling na tlakové licí formě pro odlitek bloku motoru v sériovém provozu slévárny ŠKODA AUTO a.s. V teoretické části práce se nachází popis výroby odlitků vysokotlakým litím a zejména pak principy temperování a chlazení tlakových licích forem. Obsahem praktické části je stručné seznámení s technologií Jet-Cooling
a popis realizace samotného experimentu od výběru zkoušených jader, přes návrh metody a postupy měření až po vyhodnocení výsledků. Na základě těchto výsledků se nachází v poslední části práce formulace dílčích závěrů.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to discover suitability and benefits of core pins cooling by the Jet-Cooling technology in high pressure die casting mould for engine block cast in series production in ŠKODA AUTO foundry. In the theoretical part there is a description of cast's production by high pressure die casting especially with the principles of tempering and cooling moulds. Content of the practical part is a brief introduction with the Jet-Cooling technology and a description of the experiment itself, from the selection of tested core pins, over proposal of a method and measurement procedures to the evaluation of results. On the basis of these results there is the formulation of partial conclusions in the last part of this thesis.
Klíčová slova
Tlakové lití, tlaková licí forma, chlazení jader, Jet-Cooling
Klíčová slova v angličtině
High pressure die casting, pressure die casting mould, core pins cooling, Jet-Cooling
Zásady pro vypracování
Seznamte se s technologií výroby odlitků vysokotlakým litím. Zaměřte se na temperování vysokotlakých forem a na chlazení jejich jader.
Prostudujte novou metodu chlazení jader vysokotlakých forem - Jet Cooling a porovnejte ji s konvenční metodou chlazení jader.
V rámci spolupráce s firmou ŠKODA Auto, a.s. Mladá Boleslav realizujte praktické zkoušky chlazení jader slévárenské formy pomocí metody Jet Cooling.
Zhodnoťte dosažené výsledky a formulujte dílčí závěry.
Zásady pro vypracování
Seznamte se s technologií výroby odlitků vysokotlakým litím. Zaměřte se na temperování vysokotlakých forem a na chlazení jejich jader.
Prostudujte novou metodu chlazení jader vysokotlakých forem - Jet Cooling a porovnejte ji s konvenční metodou chlazení jader.
V rámci spolupráce s firmou ŠKODA Auto, a.s. Mladá Boleslav realizujte praktické zkoušky chlazení jader slévárenské formy pomocí metody Jet Cooling.
Zhodnoťte dosažené výsledky a formulujte dílčí závěry.
Seznam doporučené literatury
[1] VALECKÝ, J. a kol. Lití kovů pod tlakem. 1. vydání. Praha: SNTL, 1963.
[2] RAGAN, E. a kol. Liatie kovov pod tlakom, 1. vydání. Prešov: Vydavateľstvo Michala Vaška, 2007. ISBN 978-80-8073-979-9.
[3] Interní podklady firmy ŠKODA AUTO a.s. Mladá Boleslav.
[4] Technické podklady firmy LETHIGUEL - Francie.
Seznam doporučené literatury
[1] VALECKÝ, J. a kol. Lití kovů pod tlakem. 1. vydání. Praha: SNTL, 1963.
[2] RAGAN, E. a kol. Liatie kovov pod tlakom, 1. vydání. Prešov: Vydavateľstvo Michala Vaška, 2007. ISBN 978-80-8073-979-9.
[3] Interní podklady firmy ŠKODA AUTO a.s. Mladá Boleslav.
[4] Technické podklady firmy LETHIGUEL - Francie.