Tato diplomová práce se zabývá plněním nádrží vozidel do 3,5 tuny stlačeným zemním plynem. V první části práce jsou popsány možnosti plnění vozidel tímto palivem, současný stav v České republice a stručně shrnuty výhody a nevýhody provozu vozidel na stlačený zemní plyn. Ve druhé části byl zpracován projekt plnicího zařízení pro plynárenskou společnost včetně konstrukčního návrhu jednostupňového kompresoru o výkonu 16 Nm3/h, přičemž tlak plynu na vstupu je netradičně 5,5 MPa a na výstupu 30 MPa. V poslední části této diplomové práce je zpracována výměna vozidel poháněných klasickými pohonnými hmotami za vozidla na stlačený zemní plyn a vyhodnocena ekonomická, ekologická a praktická výhodnost této výměny.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is about filling fuel tanks of vehicles under 3,5 tons by compressed natural gas. In the beginning there is a few possibilities, how we can fill fuel tanks of vehicles by this fuel, actual situation in Czech Republic and shortly summarization of advantages and disadvantages of compressed natural gas fuelled vehicles. In the second part was made a project of filling equipment for a gas company, which contains construction of single-stage compressor. Compressor has flow 16 Nm3 per hour and inlet pressure is unusual 5,5 MPa, outlet pressure is 30 MPa. In the end of the diploma thesis, there is a replacement of petrol and diesel fuelled vehicles by compressed natural gas fuelled vehicles and there is an evaluation of this step from the point of view of economy, ecology and functionality.
Klíčová slova
stlačený zemní plyn, CNG, plnicí zařízení, plnicí stanice, vysokotlaký kompresor, výměna vozového parku
Tato diplomová práce se zabývá plněním nádrží vozidel do 3,5 tuny stlačeným zemním plynem. V první části práce jsou popsány možnosti plnění vozidel tímto palivem, současný stav v České republice a stručně shrnuty výhody a nevýhody provozu vozidel na stlačený zemní plyn. Ve druhé části byl zpracován projekt plnicího zařízení pro plynárenskou společnost včetně konstrukčního návrhu jednostupňového kompresoru o výkonu 16 Nm3/h, přičemž tlak plynu na vstupu je netradičně 5,5 MPa a na výstupu 30 MPa. V poslední části této diplomové práce je zpracována výměna vozidel poháněných klasickými pohonnými hmotami za vozidla na stlačený zemní plyn a vyhodnocena ekonomická, ekologická a praktická výhodnost této výměny.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is about filling fuel tanks of vehicles under 3,5 tons by compressed natural gas. In the beginning there is a few possibilities, how we can fill fuel tanks of vehicles by this fuel, actual situation in Czech Republic and shortly summarization of advantages and disadvantages of compressed natural gas fuelled vehicles. In the second part was made a project of filling equipment for a gas company, which contains construction of single-stage compressor. Compressor has flow 16 Nm3 per hour and inlet pressure is unusual 5,5 MPa, outlet pressure is 30 MPa. In the end of the diploma thesis, there is a replacement of petrol and diesel fuelled vehicles by compressed natural gas fuelled vehicles and there is an evaluation of this step from the point of view of economy, ecology and functionality.
Klíčová slova
stlačený zemní plyn, CNG, plnicí zařízení, plnicí stanice, vysokotlaký kompresor, výměna vozového parku
1. Na základě literární rešerše shrňte a kriticky zhodnoťte způsoby a možnosti plnění nádrží vozidel o celkové hmotnosti do 3,5 t palivem CNG.
2. Zpracujte projekt plnicího zařízení CNG pro vybraná vozidla plynárenské společnosti včetně konstrukčního provedení kompresoru pro stlačování zemního plynu. Vstupní tlak plynu do kompresoru bude min. 5,5 MPa a výstupní tlak 30 MPa.
3. Proveďte hodnocení projektu z hlediska ekonomie provozu vozidel a snížení produkce výfukových škodlivin po náhradě motorové nafta CNG.
Zásady pro vypracování
1. Na základě literární rešerše shrňte a kriticky zhodnoťte způsoby a možnosti plnění nádrží vozidel o celkové hmotnosti do 3,5 t palivem CNG.
2. Zpracujte projekt plnicího zařízení CNG pro vybraná vozidla plynárenské společnosti včetně konstrukčního provedení kompresoru pro stlačování zemního plynu. Vstupní tlak plynu do kompresoru bude min. 5,5 MPa a výstupní tlak 30 MPa.
3. Proveďte hodnocení projektu z hlediska ekonomie provozu vozidel a snížení produkce výfukových škodlivin po náhradě motorové nafta CNG.
Seznam doporučené literatury
[1] LIŠKA, Antonín a Pavel NOVÁK. Kompresory. Praha: ČVUT, 1999. ISBN 800-10-196-24.
[2] KAMINSKÝ, Jaroslav a Kamil KOLARČÍK. Kompresory. Ostrava: VŠB-TU Ostrava. Dostupné z:
http://www1.vsb.cz/ke/vyuka/PS/kompresory-skripta.pdf.
[3] Firemní literatura výrobců plnicích zařízení CNG a výrobců automobilů dostupná z www.
Seznam doporučené literatury
[1] LIŠKA, Antonín a Pavel NOVÁK. Kompresory. Praha: ČVUT, 1999. ISBN 800-10-196-24.
[2] KAMINSKÝ, Jaroslav a Kamil KOLARČÍK. Kompresory. Ostrava: VŠB-TU Ostrava. Dostupné z:
http://www1.vsb.cz/ke/vyuka/PS/kompresory-skripta.pdf.
[3] Firemní literatura výrobců plnicích zařízení CNG a výrobců automobilů dostupná z www.