Diplomová práce se zaměřuje na výpočet sil a vyvážení klikového mechanismu řádového, čtyřválcového, čtyřdobého spalovacího motoru. Obsahuje popis programu GT-SUITE, ve kterém jsem vytvořil simulační model klikového mechanismu. Dále slouží k popisu tvorby a možností mého vlastního programu vytvořeného v prostředí Microsoft Office Excel. V poslední části je uveden vlastní konstrukční návrh vyvážení spalovacího motoru.
Anotace v angličtině
Diploma thesis is focused on calculating forces which are present in crankshaft mechanism and its balancing. Thesis contains description of GT-SUITE software, which i used to create simulation model of the crankshaft mechanism. There is also a description of capabilities of my own program, which i created inside the Microsoft Excel environment. In the last chapter i am describing my own engineering design of the engine balancing.
Klíčová slova
vyvážení, GT-SUITE, simulace, konstrukce
Klíčová slova v angličtině
balancing, GT-SUITE, simulation, engineering
Rozsah průvodní práce
89
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na výpočet sil a vyvážení klikového mechanismu řádového, čtyřválcového, čtyřdobého spalovacího motoru. Obsahuje popis programu GT-SUITE, ve kterém jsem vytvořil simulační model klikového mechanismu. Dále slouží k popisu tvorby a možností mého vlastního programu vytvořeného v prostředí Microsoft Office Excel. V poslední části je uveden vlastní konstrukční návrh vyvážení spalovacího motoru.
Anotace v angličtině
Diploma thesis is focused on calculating forces which are present in crankshaft mechanism and its balancing. Thesis contains description of GT-SUITE software, which i used to create simulation model of the crankshaft mechanism. There is also a description of capabilities of my own program, which i created inside the Microsoft Excel environment. In the last chapter i am describing my own engineering design of the engine balancing.
Klíčová slova
vyvážení, GT-SUITE, simulace, konstrukce
Klíčová slova v angličtině
balancing, GT-SUITE, simulation, engineering
Zásady pro vypracování
1. Popište obecnou problematiku namáhání klikového hřídele spalovacího motoru.
2. Vytvořte studijní materiál jako příručku (manuál) softwaru GT-SUITE /Crank Train and Crankshaft Dynamics/, která by obsahovala kompletní popis postupu tvorby modelu, (spuštění výpočtu a zobrazení výsledků pro namáhání klikového hřídele spalovacího motoru). Pro vytvoření simulačního modelu použijte zadaný klikový mechanismus ze skutečného spalovacího motoru.
3. Vytvořte vlastní program pro jeden zadaný typ uspořádání válců, který vypočte kompletně síly v klikovém ústrojí (od zatížení spal. tlakem a setrvačných účinků, možnost volby velikosti vývažků na klikovém hřídeli). Použijte uživatelsky dostupný software
4. Pro zadaný klikový mechanismus zvolte vhodné vyvážení a vytvořte konstrukční návrh.
5. Cílem diplomové práce je využití výsledků na Katedře vozidel a motorů (TUL) a Laboratoři pohonných jednotek.
Zásady pro vypracování
1. Popište obecnou problematiku namáhání klikového hřídele spalovacího motoru.
2. Vytvořte studijní materiál jako příručku (manuál) softwaru GT-SUITE /Crank Train and Crankshaft Dynamics/, která by obsahovala kompletní popis postupu tvorby modelu, (spuštění výpočtu a zobrazení výsledků pro namáhání klikového hřídele spalovacího motoru). Pro vytvoření simulačního modelu použijte zadaný klikový mechanismus ze skutečného spalovacího motoru.
3. Vytvořte vlastní program pro jeden zadaný typ uspořádání válců, který vypočte kompletně síly v klikovém ústrojí (od zatížení spal. tlakem a setrvačných účinků, možnost volby velikosti vývažků na klikovém hřídeli). Použijte uživatelsky dostupný software
4. Pro zadaný klikový mechanismus zvolte vhodné vyvážení a vytvořte konstrukční návrh.
5. Cílem diplomové práce je využití výsledků na Katedře vozidel a motorů (TUL) a Laboratoři pohonných jednotek.
Seznam doporučené literatury
[1] BARTONÍČEK, Ladislav. Konstrukce pístových spalovacích motorů. Liberec: Vysoká škola strojní a textilní v Liberci, 1992. ISBN 80-7083-094-8.
[2] Manuál softwaru GT-SUITE.
[3] KOVÁŘ, Pavel. Hnací ústrojí tříválcového řadového vznětového motoru. Brno, 2011. Diplomová práce, VUT v Brně.
[4] HUNG, Le Ngoc. Simulační výpočty namáhání klikového hřídele. Liberec, 2013. Bakalářská práce, TUL.
[5] BASSHUYSEN, Richard a Fred SCHÄFER. Internal Combustion Engine Handbook - Basic, Components, Systens, and Perspectives. Wiesbaden, Germany: Vieweg Verlag, 2002. ISBN 0-7680-1139-6.
[6] Magazine ATZ/MTZ (06/2011, str.44-51, Tne new BMW 2.0-L four-cylinder gasoline engine with turbocharger).
[7] Obecně dostupné materiály (Aachen Colloquium, EUROGRESS Aachen, propagační materiály firem, internet).
Seznam doporučené literatury
[1] BARTONÍČEK, Ladislav. Konstrukce pístových spalovacích motorů. Liberec: Vysoká škola strojní a textilní v Liberci, 1992. ISBN 80-7083-094-8.
[2] Manuál softwaru GT-SUITE.
[3] KOVÁŘ, Pavel. Hnací ústrojí tříválcového řadového vznětového motoru. Brno, 2011. Diplomová práce, VUT v Brně.
[4] HUNG, Le Ngoc. Simulační výpočty namáhání klikového hřídele. Liberec, 2013. Bakalářská práce, TUL.
[5] BASSHUYSEN, Richard a Fred SCHÄFER. Internal Combustion Engine Handbook - Basic, Components, Systens, and Perspectives. Wiesbaden, Germany: Vieweg Verlag, 2002. ISBN 0-7680-1139-6.
[6] Magazine ATZ/MTZ (06/2011, str.44-51, Tne new BMW 2.0-L four-cylinder gasoline engine with turbocharger).
[7] Obecně dostupné materiály (Aachen Colloquium, EUROGRESS Aachen, propagační materiály firem, internet).