Diplomová práce se zabývá problematikou hlavního konstrukčního uzlu, spojení spodního oka s tlumičem. Pro potřebu optimalizace je vytvořen silový a kinematický rozbor přední motocyklové nápravy Telelever a její tlumící jednotky. Praktická část zjišťuje reálné síly v tlumící jednotce měřením: útlumových sil, válcové vinuté pružiny, silové charakteristiky a třecího momentu. Z těchto poznatků je vytvořen zatěžovací cyklus a dále je optimalizováno spojení tlumiče se spodním okem. Pro porovnání stávajícího i optimalizovaného spojení je provedena numerická simulace pevnostního namáhání pomocí metody konečných prvků a je provedeno vyhodnocení výsledků.
Anotace v angličtině
The thesis deals with main constructional node, the interaction between lower loop and piston rod as a part of shock absorber. For the need of optimization is created a force and kinematic analysis of front motorcycle axle Telelever and its dampening unit. The practical part of thesis is focused to research of forces in absorber unit. by measurement of damping forces, which works against move of cylindrical coil spring, a force characteristic and a friction level. As a result of these facts, the load cycle was created and interaction between dampening unit and lower loop has been optimized. As a tool to compare existing and optimized connection was selected the stress strain numerical simulation by the Finite Element Method and evaluation of the final results.
Klíčová slova
Přední motocyklová náprava, Telelever, kinematika nápravy, silový rozbor tlumící jednotky, měření tlumící jednotky, pevnostní optimalizace pístnice.
Klíčová slova v angličtině
Front motorcycle axle, Telelever, axle kinematics, strenght analysis of dampening unit, measurement of dampening unit, piston rod strenght optimization.
Rozsah průvodní práce
76 s. ( 68 288 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou hlavního konstrukčního uzlu, spojení spodního oka s tlumičem. Pro potřebu optimalizace je vytvořen silový a kinematický rozbor přední motocyklové nápravy Telelever a její tlumící jednotky. Praktická část zjišťuje reálné síly v tlumící jednotce měřením: útlumových sil, válcové vinuté pružiny, silové charakteristiky a třecího momentu. Z těchto poznatků je vytvořen zatěžovací cyklus a dále je optimalizováno spojení tlumiče se spodním okem. Pro porovnání stávajícího i optimalizovaného spojení je provedena numerická simulace pevnostního namáhání pomocí metody konečných prvků a je provedeno vyhodnocení výsledků.
Anotace v angličtině
The thesis deals with main constructional node, the interaction between lower loop and piston rod as a part of shock absorber. For the need of optimization is created a force and kinematic analysis of front motorcycle axle Telelever and its dampening unit. The practical part of thesis is focused to research of forces in absorber unit. by measurement of damping forces, which works against move of cylindrical coil spring, a force characteristic and a friction level. As a result of these facts, the load cycle was created and interaction between dampening unit and lower loop has been optimized. As a tool to compare existing and optimized connection was selected the stress strain numerical simulation by the Finite Element Method and evaluation of the final results.
Klíčová slova
Přední motocyklová náprava, Telelever, kinematika nápravy, silový rozbor tlumící jednotky, měření tlumící jednotky, pevnostní optimalizace pístnice.
Klíčová slova v angličtině
Front motorcycle axle, Telelever, axle kinematics, strenght analysis of dampening unit, measurement of dampening unit, piston rod strenght optimization.
Zásady pro vypracování
1. Popište funkci motocyklových tlumičů kmitů a nápravy telelever.
2. Pro konkrétní přední motocyklovou nápravu proveďte kinematický a silový rozbor uložení tlumiče a definujte zatěžovací cyklus pro řešený konstrukční uzel.
3. Proveďte konstrukční změnu stávajícího řešení spojení oka s tlumičem a celý konstrukční uzel optimalizujte. Proveďte pevnostní výpočet optimalizovaného konstrukčního uzlu ve vypočítaných zatěžovacích stavech.
4. Konstrukční návrh zhodnoťte a porovnejte s původním řešením.
Zásady pro vypracování
1. Popište funkci motocyklových tlumičů kmitů a nápravy telelever.
2. Pro konkrétní přední motocyklovou nápravu proveďte kinematický a silový rozbor uložení tlumiče a definujte zatěžovací cyklus pro řešený konstrukční uzel.
3. Proveďte konstrukční změnu stávajícího řešení spojení oka s tlumičem a celý konstrukční uzel optimalizujte. Proveďte pevnostní výpočet optimalizovaného konstrukčního uzlu ve vypočítaných zatěžovacích stavech.
4. Konstrukční návrh zhodnoťte a porovnejte s původním řešením.
Seznam doporučené literatury
[1] VLK, František. Diagnostika motorových vozidel. Brno: Nakladatelství a vydavatelství VLK, 2006. ISBN 80-239-7064-X.
[2] PEŠÍK, Lubomír. Části strojů 1. díl. Liberec: TU v Liberci 2005. ISBN 80-7083-938-4.
[3] PEŠÍK, Lubomír. Části strojů 2. díl. Liberec: TU V Liberci 2005. ISBN 80-7083-939-2.
[4] BRADSKÝ, Zdeněk a Rudolf VRZALA. Mechanika III. /Dynamika/, Liberec: VŠST 1990.
Seznam doporučené literatury
[1] VLK, František. Diagnostika motorových vozidel. Brno: Nakladatelství a vydavatelství VLK, 2006. ISBN 80-239-7064-X.
[2] PEŠÍK, Lubomír. Části strojů 1. díl. Liberec: TU v Liberci 2005. ISBN 80-7083-938-4.
[3] PEŠÍK, Lubomír. Části strojů 2. díl. Liberec: TU V Liberci 2005. ISBN 80-7083-939-2.
[4] BRADSKÝ, Zdeněk a Rudolf VRZALA. Mechanika III. /Dynamika/, Liberec: VŠST 1990.