Tato bakalářská práce se zabývá možnostmi rozvoje komunikace u dětí s poruchami autistického spektra v předškolním věku. Teoretická část práce obsahuje informace a poznatky o všech poruchách autistického spektra, o období předškolního věku, o formách alternativní a augmentativní komunikace, o zvláštnostech vývoje řeči dětí s poruchami autistického spektra a v neposlední řadě podrobně popisuje systém PECS (výměnný obrázkový komunikační systém). Empirická část se zabývá rozborem a vyhodnocením dotazníkového šetření, který byl svým obsahem zaměřený na možnosti a nejčastěji používané metody rozvoje komunikace.
Anotace v angličtině
This Bachelor deals to development of communication in children with Autism spectrum disorders in preschool age.. The theoretical part contains information and knowledge about Autism spectrum disorders, the preschool age, the forms of augmentative and alternative communication, about the peculiarities of speech development of children with Autism spectrum disorders and finally describes in detail the system of PECS (picture exchange communication system). The empirical part deals with the analysis and evaluation of the survey, which was its content focused on the possibilities and the most frequently used methods of communication development.
Klíčová slova
Poruchy autistického spektra, předškolní věk, výměnný obrázkový komunikační systém, alternativní a augmentativní komunikace, rozvoj komunikace, pervazivní vývojové poruchy.
Klíčová slova v angličtině
Autism spectrum disorders, preschool age, picture exchange communication system, alternative and augmentative communication, development communication, pervasive developmental disorders.
Rozsah průvodní práce
56 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá možnostmi rozvoje komunikace u dětí s poruchami autistického spektra v předškolním věku. Teoretická část práce obsahuje informace a poznatky o všech poruchách autistického spektra, o období předškolního věku, o formách alternativní a augmentativní komunikace, o zvláštnostech vývoje řeči dětí s poruchami autistického spektra a v neposlední řadě podrobně popisuje systém PECS (výměnný obrázkový komunikační systém). Empirická část se zabývá rozborem a vyhodnocením dotazníkového šetření, který byl svým obsahem zaměřený na možnosti a nejčastěji používané metody rozvoje komunikace.
Anotace v angličtině
This Bachelor deals to development of communication in children with Autism spectrum disorders in preschool age.. The theoretical part contains information and knowledge about Autism spectrum disorders, the preschool age, the forms of augmentative and alternative communication, about the peculiarities of speech development of children with Autism spectrum disorders and finally describes in detail the system of PECS (picture exchange communication system). The empirical part deals with the analysis and evaluation of the survey, which was its content focused on the possibilities and the most frequently used methods of communication development.
Klíčová slova
Poruchy autistického spektra, předškolní věk, výměnný obrázkový komunikační systém, alternativní a augmentativní komunikace, rozvoj komunikace, pervazivní vývojové poruchy.
Klíčová slova v angličtině
Autism spectrum disorders, preschool age, picture exchange communication system, alternative and augmentative communication, development communication, pervasive developmental disorders.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Zjistit, jaké jsou možnosti a prostředky rozvoje komunikace předškolních dětí s PAS.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazování.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Zjistit, jaké jsou možnosti a prostředky rozvoje komunikace předškolních dětí s PAS.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazování.
Seznam doporučené literatury
BONDY, A., FROST, L. Vizuální komunikační strategie v autismu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. 129 s. ISBN 9788024720531.
JELÍNKOVÁ, M., NETUŠIL, R. Autismus: pětidílný sborník. 1-5, Problémy komunikace dětí s autismem, Problémy v sociálních vztazích dětí s autismem, Problémy s představivostí u dětí s autismem, Péče o dospělé klienty s autismem, Hra a hračka v životě dítěte s autismem. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2003. [123] s.
JELÍNKOVÁ, M., NETUŠIL, R. Autismus I. problémy komunikace dětí s autismem. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 1999. 10 s.
RICHMAN, S. Výchova dětí s autismem: Aplikovaná behaviorální analýza. Praha: Portál, 2006. 127 s. ISBN 80-7367-102-6
ŘÍHOVÁ, A., VITÁSKOVÁ, K. Logopedická intervence u osob s poruchou autistického spektra: odborná publikace pro logopedy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. 126 s. Monografie. ISBN 978-80-244-2908-3.
Seznam doporučené literatury
BONDY, A., FROST, L. Vizuální komunikační strategie v autismu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. 129 s. ISBN 9788024720531.
JELÍNKOVÁ, M., NETUŠIL, R. Autismus: pětidílný sborník. 1-5, Problémy komunikace dětí s autismem, Problémy v sociálních vztazích dětí s autismem, Problémy s představivostí u dětí s autismem, Péče o dospělé klienty s autismem, Hra a hračka v životě dítěte s autismem. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2003. [123] s.
JELÍNKOVÁ, M., NETUŠIL, R. Autismus I. problémy komunikace dětí s autismem. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 1999. 10 s.
RICHMAN, S. Výchova dětí s autismem: Aplikovaná behaviorální analýza. Praha: Portál, 2006. 127 s. ISBN 80-7367-102-6
ŘÍHOVÁ, A., VITÁSKOVÁ, K. Logopedická intervence u osob s poruchou autistického spektra: odborná publikace pro logopedy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. 126 s. Monografie. ISBN 978-80-244-2908-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.