Diplomová práce se zabývala problematikou vybraných forem rizikového chování u žáků na 2. stupni základní školy a víceletém gymnáziu a vycházela ze současných postojů a zkušeností učitelů k těmto jevům. Cílem práce bylo popsat a charakterizovat stav výskytu rizikového chování u věkové kategorie pubescentů. Práci tvořily dvě stěžejní oblasti. V teoretické části byly pomocí zpracování odborných zdrojů a dostupné literatury definovány pojmy pubescent, postoje pubescentů, sociálně-patologické jevy. V závěru části byly specifikovány vybrané formy sociálně patologických jevů šikana, alkoholismus, nikotinismus a netolismus. V poslední kapitole byla popsána prevence a opatření, ze kterých by současné školství mělo vycházet.
Ve druhé, empirické části diplomové práce bylo využito kvalitativního polostrukturovaného interview, tedy rozhovoru vlastní konstrukce. Pomocí rozhovoru byl zjišťován výskyt šikany, netolismu a zneužívání alkoholu a cigaret na druhém stupni základní školy a víceletém gymnáziu. Výsledky ukazovaly, že se mezi pubescenty nejvíce objevuje šikana, ale také zneužívání alkoholu a cigaret. Velkým fenoménem je v poslední době také nadužívání tabletů a chytrých telefonů ve škole, a to nejen mezi vyučovacími hodinami. Zmiňovaná zjištění vyústila v navrhovaná opatření prevence výskytu nebo alespoň zmírnění působení těchto jevů. Největším přínosem předložené diplomové práce bylo možné považovat zjištění, že na dané základní škole a víceletém gymnáziu jsou vybrané formy rizikového chování velmi významným problémem a je potřeba se tímto problémem zabývat.
Anotace v angličtině
This dissertations deals with the issue of selected forms of risky behavior among pupils in the second grade of elementary school and grammar school and was based on current attitudes and experiences of teachers for this phenomena. The aim of the study was to describe and characterize the status of occurrence of the risk behavior among adolescents. The work of two key areas. In the theoretical part the work processes professional resources and available literature the terms pubescent, attitudes of adolescents, sociopathological phenomena. At the end of this part, the thesis specifies selected forms of socially pathological behavior ? bullying, alcoholism, nicotine and internet addiction. And in the last chapter are described prevention measures which could be used in current education process.
In the second, practical part of the work, techniques of qualitative semistructured interviews, customized conversations were used. During the interviews problems such bullying, internet addiction, abuse of alcohol and cigarettes among pupils of the secondary and grammar school were addressed. The results show that bullying, as well as abuse of alcohol and cigarettes were the most common occurrence among the teenage students. Another major phenomenon of the recent times is overuse of Ipads and smartphones in the school and not only between class. The aforementioned findings resulted in proposed measures to prevent the occurrence or at least mitigate the effects of these phenomena.
The greatest benefit of this thesis can be considered its finding that the selected forms of risky behavior are very significant problem in this particular elementary and grammar school and there is an urgent need to address and deal with these issues.
Diplomová práce se zabývala problematikou vybraných forem rizikového chování u žáků na 2. stupni základní školy a víceletém gymnáziu a vycházela ze současných postojů a zkušeností učitelů k těmto jevům. Cílem práce bylo popsat a charakterizovat stav výskytu rizikového chování u věkové kategorie pubescentů. Práci tvořily dvě stěžejní oblasti. V teoretické části byly pomocí zpracování odborných zdrojů a dostupné literatury definovány pojmy pubescent, postoje pubescentů, sociálně-patologické jevy. V závěru části byly specifikovány vybrané formy sociálně patologických jevů šikana, alkoholismus, nikotinismus a netolismus. V poslední kapitole byla popsána prevence a opatření, ze kterých by současné školství mělo vycházet.
Ve druhé, empirické části diplomové práce bylo využito kvalitativního polostrukturovaného interview, tedy rozhovoru vlastní konstrukce. Pomocí rozhovoru byl zjišťován výskyt šikany, netolismu a zneužívání alkoholu a cigaret na druhém stupni základní školy a víceletém gymnáziu. Výsledky ukazovaly, že se mezi pubescenty nejvíce objevuje šikana, ale také zneužívání alkoholu a cigaret. Velkým fenoménem je v poslední době také nadužívání tabletů a chytrých telefonů ve škole, a to nejen mezi vyučovacími hodinami. Zmiňovaná zjištění vyústila v navrhovaná opatření prevence výskytu nebo alespoň zmírnění působení těchto jevů. Největším přínosem předložené diplomové práce bylo možné považovat zjištění, že na dané základní škole a víceletém gymnáziu jsou vybrané formy rizikového chování velmi významným problémem a je potřeba se tímto problémem zabývat.
Anotace v angličtině
This dissertations deals with the issue of selected forms of risky behavior among pupils in the second grade of elementary school and grammar school and was based on current attitudes and experiences of teachers for this phenomena. The aim of the study was to describe and characterize the status of occurrence of the risk behavior among adolescents. The work of two key areas. In the theoretical part the work processes professional resources and available literature the terms pubescent, attitudes of adolescents, sociopathological phenomena. At the end of this part, the thesis specifies selected forms of socially pathological behavior ? bullying, alcoholism, nicotine and internet addiction. And in the last chapter are described prevention measures which could be used in current education process.
In the second, practical part of the work, techniques of qualitative semistructured interviews, customized conversations were used. During the interviews problems such bullying, internet addiction, abuse of alcohol and cigarettes among pupils of the secondary and grammar school were addressed. The results show that bullying, as well as abuse of alcohol and cigarettes were the most common occurrence among the teenage students. Another major phenomenon of the recent times is overuse of Ipads and smartphones in the school and not only between class. The aforementioned findings resulted in proposed measures to prevent the occurrence or at least mitigate the effects of these phenomena.
The greatest benefit of this thesis can be considered its finding that the selected forms of risky behavior are very significant problem in this particular elementary and grammar school and there is an urgent need to address and deal with these issues.
Cíl diplomové práce: Zjistit, jaké jsou postoje a zkušenosti učitelů gymnázií a učitelů 2. stupně základních škol s vybranými sociálně patologickými jevy. Specifikovat pojem pubescent dle vývojové psychologie. Dále také charakterizovat vybrané sociálně patologické jevy, které se u současných pubescentů vyskytují.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Expertní výzkum, kvalitativní polostrukturované interview.
Zásady pro vypracování
Cíl diplomové práce: Zjistit, jaké jsou postoje a zkušenosti učitelů gymnázií a učitelů 2. stupně základních škol s vybranými sociálně patologickými jevy. Specifikovat pojem pubescent dle vývojové psychologie. Dále také charakterizovat vybrané sociálně patologické jevy, které se u současných pubescentů vyskytují.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Expertní výzkum, kvalitativní polostrukturované interview.
Seznam doporučené literatury
FISHER, S.; ŠKODA, J., 2009. Sociální patologie. Analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2781-3.
JEDLIČKA, R. a kol., 2004. Děti a mládež v obtížných životních situacích. 1. vyd. Praha: Themis. ISBN 80-7312-038-0.
LANGMEIER, J.; KREJČÍŘOVÁ, D., 1998. Vývojová psychologie. 3. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-7169-195-X.
MACEK, P., 2003. Adolescence. 2. upr. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-747-7.
MARHOUNOVÁ, J., 1995. Alkoholici, feťáci a gambleři. 1. vyd. Praha: Empatie. ISBN 80-901618-9-8.
MARHOUNOVÁ, J., 1996. Dospívání. 1. vyd. Praha: Empatia. ISBN 80-901618-7-1.
NEŠPOR, K., 2001. Vaše děti a návykové látky. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-515-6.
POKORNÝ, V.; TELCOVÁ, J.; TOMKO, A., 2002. Patologické závislosti. 1. vyd. Brno: Ústav psychologického poradenství a diagnostiky. ISBN 80-86568-02-4.
PÖTHE, P., 1999. Dítě v ohrožení. 2. upr. vyd. Praha: G plus G. ISBN 80-86103-21-8.
SAK, P., 2000. Proměny české mládeže. 1. vyd. Praha: Petrklíč. ISBN 80-7229-042-8.
Seznam doporučené literatury
FISHER, S.; ŠKODA, J., 2009. Sociální patologie. Analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2781-3.
JEDLIČKA, R. a kol., 2004. Děti a mládež v obtížných životních situacích. 1. vyd. Praha: Themis. ISBN 80-7312-038-0.
LANGMEIER, J.; KREJČÍŘOVÁ, D., 1998. Vývojová psychologie. 3. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-7169-195-X.
MACEK, P., 2003. Adolescence. 2. upr. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-747-7.
MARHOUNOVÁ, J., 1995. Alkoholici, feťáci a gambleři. 1. vyd. Praha: Empatie. ISBN 80-901618-9-8.
MARHOUNOVÁ, J., 1996. Dospívání. 1. vyd. Praha: Empatia. ISBN 80-901618-7-1.
NEŠPOR, K., 2001. Vaše děti a návykové látky. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-515-6.
POKORNÝ, V.; TELCOVÁ, J.; TOMKO, A., 2002. Patologické závislosti. 1. vyd. Brno: Ústav psychologického poradenství a diagnostiky. ISBN 80-86568-02-4.
PÖTHE, P., 1999. Dítě v ohrožení. 2. upr. vyd. Praha: G plus G. ISBN 80-86103-21-8.
SAK, P., 2000. Proměny české mládeže. 1. vyd. Praha: Petrklíč. ISBN 80-7229-042-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.