Bakalářská práce se zabývá nedostatky ve vývoji řeči jako příčinami odkladu
povinné školní docházky. Cílem práce je zmapovat a teoreticky popsat nejčastější vady řeči, které se vyskytují u dětí předškolního věku a mohou ovlivňovat úspěšnost začátku povinné školní docházky. Dalším cílem je zjišťování, jak se podílí mateřská škola na diagnostice, intervenci a prevenci vad řeči, jaké jsou její možnosti spolupráce s logopedickými odborníky. Celou problematikou se prolíná funkce rodiny, její vliv na vývoj řeči dítěte a její spolupráce s mateřskou školou. Výzkumná část práce analyzuje názory ředitelek mateřských škol a rodičů dětí předškolního věku a doplňuje tak teoretická východiska o názory z praxe.
Anotace v angličtině
This thesis deals with logopedics and communication defects as reasons for school delay. The main target is to map and describe theoretically the most common communication defects that occur in children of preschool age and can affect the success of the start of compulsory schooling. Another target is to determine how involved kindergarten at diagnosis , intervention and prevention of these defects, what are the possibilities for cooperation with logopedic experts. We mention functions of the family and its influence on the development of the children´s communication and its cooperation with the kindergarten. The research part of this thesis analyzes the ideas of directors of kindergartens and parents of preschool children and complements the theoretical basis of opinions from practice.
Klíčová slova
předškolní věk, vývoj řeči, vady řeči, odklad povinné školní docházky, školní
zralost, komunikační kompetence, předškolní vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
preschool age, development of the children´s communication, logopedic and
communication defects, school delay, school readiness, communication skills, preschool education
Rozsah průvodní práce
51 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá nedostatky ve vývoji řeči jako příčinami odkladu
povinné školní docházky. Cílem práce je zmapovat a teoreticky popsat nejčastější vady řeči, které se vyskytují u dětí předškolního věku a mohou ovlivňovat úspěšnost začátku povinné školní docházky. Dalším cílem je zjišťování, jak se podílí mateřská škola na diagnostice, intervenci a prevenci vad řeči, jaké jsou její možnosti spolupráce s logopedickými odborníky. Celou problematikou se prolíná funkce rodiny, její vliv na vývoj řeči dítěte a její spolupráce s mateřskou školou. Výzkumná část práce analyzuje názory ředitelek mateřských škol a rodičů dětí předškolního věku a doplňuje tak teoretická východiska o názory z praxe.
Anotace v angličtině
This thesis deals with logopedics and communication defects as reasons for school delay. The main target is to map and describe theoretically the most common communication defects that occur in children of preschool age and can affect the success of the start of compulsory schooling. Another target is to determine how involved kindergarten at diagnosis , intervention and prevention of these defects, what are the possibilities for cooperation with logopedic experts. We mention functions of the family and its influence on the development of the children´s communication and its cooperation with the kindergarten. The research part of this thesis analyzes the ideas of directors of kindergartens and parents of preschool children and complements the theoretical basis of opinions from practice.
Klíčová slova
předškolní věk, vývoj řeči, vady řeči, odklad povinné školní docházky, školní
zralost, komunikační kompetence, předškolní vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
preschool age, development of the children´s communication, logopedic and
communication defects, school delay, school readiness, communication skills, preschool education
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Teoreticky zpracovat nejčastější nedostatky ve vývoji řeči dětí předškolního věku, které vedou k odkladu povinné školní docházky. Zjistit, jakými prostředky se mateřská škola podílí na diagnostice školní zralosti a jak se zapojuje v rámci intervence a prevence vzniku těchto komunikačních nedostatků.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Rozhovor, dotazník.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Teoreticky zpracovat nejčastější nedostatky ve vývoji řeči dětí předškolního věku, které vedou k odkladu povinné školní docházky. Zjistit, jakými prostředky se mateřská škola podílí na diagnostice školní zralosti a jak se zapojuje v rámci intervence a prevence vzniku těchto komunikačních nedostatků.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Rozhovor, dotazník.
Seznam doporučené literatury
KUTÁLKOVÁ D., 2002. Opožděný vývoj řeči: metodika reedukace; Dysfázie. 1. vyd. Praha: Septima. ISBN 80-7216-177-6.
KUTÁLKOVÁ, D., 2009. Průvodce vývojem dětské řeči: logopedická prevence. 5. vyd. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-598-7.
KUTÁLKOVÁ, D., 2011. Budu správně mluvit: chodíme na logopedii. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3687-7.
LIPNICKÁ, M., 2013. Logopedická prevence v mateřské škole. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0381-0.
MATĚJČEK, Z., 2005. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-0870-1.
PRŮCHA, J., KOŤÁTKOVÁ, S., 2013. Předškolní pedagogika. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0495-4.
SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ G., 2015. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4240-3.
ŽÁČKOVÁ H., JUCOVIČOVÁ, D., 2000. Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. 3. vyd. Praha: D&H. ISBN 80-238-8369-0.
Seznam doporučené literatury
KUTÁLKOVÁ D., 2002. Opožděný vývoj řeči: metodika reedukace; Dysfázie. 1. vyd. Praha: Septima. ISBN 80-7216-177-6.
KUTÁLKOVÁ, D., 2009. Průvodce vývojem dětské řeči: logopedická prevence. 5. vyd. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-598-7.
KUTÁLKOVÁ, D., 2011. Budu správně mluvit: chodíme na logopedii. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3687-7.
LIPNICKÁ, M., 2013. Logopedická prevence v mateřské škole. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0381-0.
MATĚJČEK, Z., 2005. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-0870-1.
PRŮCHA, J., KOŤÁTKOVÁ, S., 2013. Předškolní pedagogika. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0495-4.
SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ G., 2015. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4240-3.
ŽÁČKOVÁ H., JUCOVIČOVÁ, D., 2000. Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. 3. vyd. Praha: D&H. ISBN 80-238-8369-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.