Bakalářská práce se zabývá vlivem canisterapie na chování dětí se syndromem ADHD, ADD a s poruchami chování, které jsou umístěny v ústavním zařízení. Jejím cílem bylo charakterizovat poruchy chování, syndrom ADHD a ADD, ale také pojem canisterapie a zjistit jak pedagogové hodnotí její využitelnost v praxi. Tyto údaje byly zjišťovány v ústavních zařízeních v Libereckém kraji, jako jsou dětské diagnostické ústavy, dětské domovy a dětské domovy se školou. Práce se skládá ze dvou hlavních oblastí. Teoretická část popisuje a definuje základní pojmy z oblasti poruch chování u dětí umístěných v ústavním zařízení jako je dětský diagnostický ústav, dětský domov a dětský domov se školou. Dále je zde popsán syndrom ADHD a ADD, ale také termín canisterapie a související pojmy za použití odborných zdrojů. Empirická část přináší výsledky výzkumu, který byl realizován pomocí dotazníků pro pedagogy v zařízeních pro ústavní a ochrannou výchovu. Zjišťováno mimo jiné bylo, zda jsou zde umístěny děti s poruchami chování a zda je u nich využívána metoda canisterapie. Cílem výzkumu bylo zjistit, zda je metoda canisterapie účinným prostředkem v práci s těmito dětmi a zda se projevují její výsledky v chování a prožívání dětí, které se jí zúčastňují. Výsledky dokládají, že děti s poruchami chování, syndromem ADHD a ADD jsou velice specifickou skupinou a metoda canisterapie je velmi účinným prostředkem ke zklidnění těchto dětí. Toto i další zjištění vedlo k sestavení navrhovaných opatření, kterými je nutno posilovat zdravé sebevědomí dětí umístěných v ústavních zařízeních a také pozitivní využití metody canisterapie v terapeutickém programu jednotlivých ústavů.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the influence of animal assisted therapy (canistherapy) on behavior of children with ADHD, ADD and behavioral disorders, which are placed in an institution. Its aim was to characterize the behavior disorders, ADHD and ADD, but also the value of canistherapy and find out how teachers evaluate it in practice. These data were collected in institutions in Liberec region, such as children's diagnostic institutions, orphanages and children's homes with schools. The work consists of two main parts. The theoretical part describes and defines the basic concepts of behavioral disorders with children placed in institutions such as children's diagnostic institutions, orphanages and children's homes with school. It also contains a description of ADHD and ADD, but also the term canistherapy and related concepts using professional sources. The empirical part presents the results of research, by using questionnaires for teachers in facilities for institutional and protective care. Among other things, they wanted to find out whether children with behavioral problems or children who need/use canistherapy method are placed there. The aim of the research was to determine whether is canistherapy effective with these children and whether its results are reflected in the behavior and feelings of children who participate in it. The results show that children with behavioral disorders, ADHD and ADD are very specific group and canistherapy method is very effective way to calm these children down. This and other findings led to the establishment of the proposed measure, which is necessary to strengthen the self-confidence of children placed in institutions and also the positive use in the canistherapy program in individual institutions.
Klíčová slova
Klíčová slova: poruchy chování, ADHD, ADD, canisterapie, dětský diagnostický ústav
Bakalářská práce se zabývá vlivem canisterapie na chování dětí se syndromem ADHD, ADD a s poruchami chování, které jsou umístěny v ústavním zařízení. Jejím cílem bylo charakterizovat poruchy chování, syndrom ADHD a ADD, ale také pojem canisterapie a zjistit jak pedagogové hodnotí její využitelnost v praxi. Tyto údaje byly zjišťovány v ústavních zařízeních v Libereckém kraji, jako jsou dětské diagnostické ústavy, dětské domovy a dětské domovy se školou. Práce se skládá ze dvou hlavních oblastí. Teoretická část popisuje a definuje základní pojmy z oblasti poruch chování u dětí umístěných v ústavním zařízení jako je dětský diagnostický ústav, dětský domov a dětský domov se školou. Dále je zde popsán syndrom ADHD a ADD, ale také termín canisterapie a související pojmy za použití odborných zdrojů. Empirická část přináší výsledky výzkumu, který byl realizován pomocí dotazníků pro pedagogy v zařízeních pro ústavní a ochrannou výchovu. Zjišťováno mimo jiné bylo, zda jsou zde umístěny děti s poruchami chování a zda je u nich využívána metoda canisterapie. Cílem výzkumu bylo zjistit, zda je metoda canisterapie účinným prostředkem v práci s těmito dětmi a zda se projevují její výsledky v chování a prožívání dětí, které se jí zúčastňují. Výsledky dokládají, že děti s poruchami chování, syndromem ADHD a ADD jsou velice specifickou skupinou a metoda canisterapie je velmi účinným prostředkem ke zklidnění těchto dětí. Toto i další zjištění vedlo k sestavení navrhovaných opatření, kterými je nutno posilovat zdravé sebevědomí dětí umístěných v ústavních zařízeních a také pozitivní využití metody canisterapie v terapeutickém programu jednotlivých ústavů.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the influence of animal assisted therapy (canistherapy) on behavior of children with ADHD, ADD and behavioral disorders, which are placed in an institution. Its aim was to characterize the behavior disorders, ADHD and ADD, but also the value of canistherapy and find out how teachers evaluate it in practice. These data were collected in institutions in Liberec region, such as children's diagnostic institutions, orphanages and children's homes with schools. The work consists of two main parts. The theoretical part describes and defines the basic concepts of behavioral disorders with children placed in institutions such as children's diagnostic institutions, orphanages and children's homes with school. It also contains a description of ADHD and ADD, but also the term canistherapy and related concepts using professional sources. The empirical part presents the results of research, by using questionnaires for teachers in facilities for institutional and protective care. Among other things, they wanted to find out whether children with behavioral problems or children who need/use canistherapy method are placed there. The aim of the research was to determine whether is canistherapy effective with these children and whether its results are reflected in the behavior and feelings of children who participate in it. The results show that children with behavioral disorders, ADHD and ADD are very specific group and canistherapy method is very effective way to calm these children down. This and other findings led to the establishment of the proposed measure, which is necessary to strengthen the self-confidence of children placed in institutions and also the positive use in the canistherapy program in individual institutions.
Klíčová slova
Klíčová slova: poruchy chování, ADHD, ADD, canisterapie, dětský diagnostický ústav
Cíl bakalářské práce: Zjistit vliv canisterapie na projevy chování dětí se syndromem ADHD v ústavním zařízení.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěru.
Metody: Dotazník, pozorování.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Zjistit vliv canisterapie na projevy chování dětí se syndromem ADHD v ústavním zařízení.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěru.
Metody: Dotazník, pozorování.
Seznam doporučené literatury
DRTÍLKOVÁ, I. 2007. Hyperkinetická porucha: ADHD. 1. vyd. Praha: Galea. ISBN 978-80-7262-419-5.
GALAJDOVÁ, L. 2011. Canisterapie: pes lékařem lidské duše. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-879-1.
MICHALOVÁ, Z. 2011. ADD/ADHD v kontextu poruch chování. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita v Liberci. ISBN 978-80-7372-733-8.
MUNDEN, A. 2008. Poruchy pozornosti a hyperaktivita: přehled současných poznatků a přístupů pro rodiče a odborníky. 3. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-430-4.
NERANDŽIČ, Z. 2006. Animoterapie aneb Jak nás zvířata léčí. 1. vyd. Praha: Albatros. ISBN 80-00-01809-8.
Seznam doporučené literatury
DRTÍLKOVÁ, I. 2007. Hyperkinetická porucha: ADHD. 1. vyd. Praha: Galea. ISBN 978-80-7262-419-5.
GALAJDOVÁ, L. 2011. Canisterapie: pes lékařem lidské duše. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-879-1.
MICHALOVÁ, Z. 2011. ADD/ADHD v kontextu poruch chování. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita v Liberci. ISBN 978-80-7372-733-8.
MUNDEN, A. 2008. Poruchy pozornosti a hyperaktivita: přehled současných poznatků a přístupů pro rodiče a odborníky. 3. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-430-4.
NERANDŽIČ, Z. 2006. Animoterapie aneb Jak nás zvířata léčí. 1. vyd. Praha: Albatros. ISBN 80-00-01809-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.