Tato diplomová práce je inspirací či návodem k vytvoření matematické pohádky a
jejímu použití v praxi, konkrétně ve třetím ročníku základní školy. Jejím cílem je vytvořit úlohy a aktivity, které by formou pohádky napomáhaly zvyšování úrovně matematické gramotnosti žáků primární školy. Tyto úlohy a aktivity ověřit s žáky v praxi a zjistit jejich vliv na vztah žáků k matematice. Při vytváření pracovních listů byl kladen velký důraz na příběh, který by žáka zaujmul, a na očekávané výstupy na konci třetího ročníku. Obtížnost úloh se postupně zvyšovala. Na každý den v týdnu připadá jeden pracovní list. Úspěšnost žáků při vypracování pracovních listů je vyhodnocena. Práce je doplněna průzkumem, který měl zjistit postoj žáků k matematice ve srovnání s ostatními předměty. Průzkum byl realizován pomocí vstupního a výstupního dotazníku.
V přílohách naleznete vzory pracovních listů a dotazníků, včetně ukázek jejich vypracování žáky, a diplom.
Anotace v angličtině
This dissertation is inspiration or instruction how to create mathematical fairy tale and her application in practice, specifically in third grade of elementary school. It aims at creation questions and activities, which will increase level of numeracy of pupils at elementary school, thanks to the mathematical fairy tale. Main reason of this dissertation is to test that questions and activities in practice, how well they improve a level of numeracy of pupils. During creation of the work lists was put stress on the story, which should be found interesting by pupil in third class, and on the final year
examination. Difficulty of exercises should be slowly increasing. There is one work list for each day in the week. The success of pupil working on work list is evaluated. The project will go along with a research, which have to find out how math stands against other subjects. The research was realized by entrance questionnaire and final questionnaire.
In supplements you can find all models of the work lists and questionnaires, including illustration of their work, and diploma.
Klíčová slova
Matematická pohádka, matematická gramotnost, RVP ZV, motivace, metody výuky matematiky, dotazník, pracovní listy.
Klíčová slova v angličtině
Mathematical fairy tale, numeracy, general educational programme of elementary education, motivation, methods of teaching mathematics, questionnaire, work lists.
Rozsah průvodní práce
78 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce je inspirací či návodem k vytvoření matematické pohádky a
jejímu použití v praxi, konkrétně ve třetím ročníku základní školy. Jejím cílem je vytvořit úlohy a aktivity, které by formou pohádky napomáhaly zvyšování úrovně matematické gramotnosti žáků primární školy. Tyto úlohy a aktivity ověřit s žáky v praxi a zjistit jejich vliv na vztah žáků k matematice. Při vytváření pracovních listů byl kladen velký důraz na příběh, který by žáka zaujmul, a na očekávané výstupy na konci třetího ročníku. Obtížnost úloh se postupně zvyšovala. Na každý den v týdnu připadá jeden pracovní list. Úspěšnost žáků při vypracování pracovních listů je vyhodnocena. Práce je doplněna průzkumem, který měl zjistit postoj žáků k matematice ve srovnání s ostatními předměty. Průzkum byl realizován pomocí vstupního a výstupního dotazníku.
V přílohách naleznete vzory pracovních listů a dotazníků, včetně ukázek jejich vypracování žáky, a diplom.
Anotace v angličtině
This dissertation is inspiration or instruction how to create mathematical fairy tale and her application in practice, specifically in third grade of elementary school. It aims at creation questions and activities, which will increase level of numeracy of pupils at elementary school, thanks to the mathematical fairy tale. Main reason of this dissertation is to test that questions and activities in practice, how well they improve a level of numeracy of pupils. During creation of the work lists was put stress on the story, which should be found interesting by pupil in third class, and on the final year
examination. Difficulty of exercises should be slowly increasing. There is one work list for each day in the week. The success of pupil working on work list is evaluated. The project will go along with a research, which have to find out how math stands against other subjects. The research was realized by entrance questionnaire and final questionnaire.
In supplements you can find all models of the work lists and questionnaires, including illustration of their work, and diploma.
Klíčová slova
Matematická pohádka, matematická gramotnost, RVP ZV, motivace, metody výuky matematiky, dotazník, pracovní listy.
Klíčová slova v angličtině
Mathematical fairy tale, numeracy, general educational programme of elementary education, motivation, methods of teaching mathematics, questionnaire, work lists.
Zásady pro vypracování
Na základě prostudování materiálů, za podpory Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání vytvořit
úlohy a aktivity, které by formou pohádky napomáhaly zvyšování úrovně matematické gramotnosti žáků primární školy.
Tyto úlohy a aktivity ověřit s žáky v praxi a zjistit jejich vliv na vztah žáků k matematice.
Úvod. I. Teoretická část: - 1. Matematická gramotnost. - 2. RVP ZV. - 3. Motivace. - 4. Metody výuky matematiky. II.
Praktická část: - 5. Vytvoření pracovních listů matematická pohádka. III. Výzkumná část: - 6. Vstupní dotazník. - 7.
Cílená práce s žáky. - 8. Výstupní dotazník. - 9. Vyhodnocení. Závěr.
Zásady pro vypracování
Na základě prostudování materiálů, za podpory Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání vytvořit
úlohy a aktivity, které by formou pohádky napomáhaly zvyšování úrovně matematické gramotnosti žáků primární školy.
Tyto úlohy a aktivity ověřit s žáky v praxi a zjistit jejich vliv na vztah žáků k matematice.
Úvod. I. Teoretická část: - 1. Matematická gramotnost. - 2. RVP ZV. - 3. Motivace. - 4. Metody výuky matematiky. II.
Praktická část: - 5. Vytvoření pracovních listů matematická pohádka. III. Výzkumná část: - 6. Vstupní dotazník. - 7.
Cílená práce s žáky. - 8. Výstupní dotazník. - 9. Vyhodnocení. Závěr.
Seznam doporučené literatury
CANFIELD, J., WELLS, H. C.: Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků: příručka pro učitele, vychovatele a rodiče. Vyd. 2. Praha: Portál, 1997. 197 s. ISBN 80-7178-136-3.
HOUŠKA, T.: Škola hrou. Praha, Papyrus 1991.
NEMČÍKOVÁ, K. kol.: Matematická gramotnost ve výuce: metodická příručka. Vyd. 1. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, divize VÚP, 2011. 71 s. ISBN 978-80-86856-99-5.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. 2013. Dostupné z: www.nuv.cz
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H.: Pedagogika pro učitele. Praha. Grada 2007. ISBN 978-80-247-1734-0.
Seznam doporučené literatury
CANFIELD, J., WELLS, H. C.: Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků: příručka pro učitele, vychovatele a rodiče. Vyd. 2. Praha: Portál, 1997. 197 s. ISBN 80-7178-136-3.
HOUŠKA, T.: Škola hrou. Praha, Papyrus 1991.
NEMČÍKOVÁ, K. kol.: Matematická gramotnost ve výuce: metodická příručka. Vyd. 1. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, divize VÚP, 2011. 71 s. ISBN 978-80-86856-99-5.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. 2013. Dostupné z: www.nuv.cz
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H.: Pedagogika pro učitele. Praha. Grada 2007. ISBN 978-80-247-1734-0.