Bakalářská práce se zabývala tématem prevence specifických poruch učení v mateřských školách. Cílem bakalářské práce bylo ověřit, zda pravidelná a cílená práce s deklamacemi, hudbou a elementárními dramatizacemi, u dětí od 5 do 7 let, pozitivně ovlivňuje vývoj dílčích funkcí, které se podílejí na schopnostech číst a psát.
Práce byla rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části bylo téma rozpracováno v souladu s teoretickým přístupem, který se zabývá deficity dílčích funkcí. Byla popsána strategie zjišťování jednotlivých dílčích funkcí podle práce Brigitte Sindelarové Předcházíme poruchám učení a Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky autorek Anny Kucharské a Daniely Švancarové. Také byly popsány preventivní přístupy, které byly pro účely této práce zvoleny. Jednalo se o Metodu dobrého startu a edukační systémovou muzikoterapii.
Praktická část práce vyhodnotila výsledky půlročního přirozeného experimentu. Byl porovnáván vývoj vybraných dílčích funkcí rozvíjejících schopnost číst a psát. Jednalo se o oblast sluchové percepce, diferenciace a akustické pozornosti. Děti byly rozděleny do dvou skupin. První skupina se pravidelně účastnila cílených edukačních hudebně-dramatických činností v rámci výše zmíněných metod, druhá skupina tyto činnosti prováděla nepravidelně a necíleně. Byly formulovány tři předpoklady, které se potvrdily. Bylo prokázáno, že pravidelná a cílená práce s deklamacemi, hudbou a elementárními dramatizacemi, u dětí od 5 do 7 let, pozitivně ovlivňuje vývoj dílčích funkcí, které se podílejí na schopnostech číst a psát.
Anotace v angličtině
Bachelor's work dealt with the topic of prevention of specific learning difficulties in kindergartens. The aim of the thesis was to verify if the regular and purposeful work with declamation, music and elementary drama, for children 5 to 7 years, positively affects the development of partial functions that contribute to the ability of reading and writing.
The work was divided into theoretical and practical part. The theoretical part of the topic was elaborated in accordance with the theoretical approach that addresses the deficiencies of partial functions. It described the strategy in determining the individual partial functions work by Brigitte Sindelar We prevent learning difficulties and Test of risks of failures in reading and writing skills for early schoolchildren by authors Anna Kucharská and Daniela Švancarová. Also were described preventive approaches, which were chosen for this work. It was Method of good start and system of education by music the-rapy.
The practical part evaluated results of natural six month experiment. It compared the development of selected partial functions primarily ability of reading and writing. It is the area of auditory perception, differentiation and acoustic attention. The children were divided into two groups. The first group targeted regularly attended educational musical and dramatic activities within the above mentioned methods, a second group conducted these activities irregularly and untargeted. They were formulated three assumptions that were confirmed. It has been proven that regular and targeted work with declamation, music and elementary drama, for children 5 to 7 years, positively affects the development of partial functions that contribute to the ability of reading and writing.
Klíčová slova
Specifické poruchy učení, prevence, deficity dílčích funkcí, Metoda dobrého startu, edukační systémová muzikoterapie.
Klíčová slova v angličtině
Specific learning difficulties, prevention, deficits of partial functions, Method of good start, the educational system music therapy.
Rozsah průvodní práce
70 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývala tématem prevence specifických poruch učení v mateřských školách. Cílem bakalářské práce bylo ověřit, zda pravidelná a cílená práce s deklamacemi, hudbou a elementárními dramatizacemi, u dětí od 5 do 7 let, pozitivně ovlivňuje vývoj dílčích funkcí, které se podílejí na schopnostech číst a psát.
Práce byla rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části bylo téma rozpracováno v souladu s teoretickým přístupem, který se zabývá deficity dílčích funkcí. Byla popsána strategie zjišťování jednotlivých dílčích funkcí podle práce Brigitte Sindelarové Předcházíme poruchám učení a Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky autorek Anny Kucharské a Daniely Švancarové. Také byly popsány preventivní přístupy, které byly pro účely této práce zvoleny. Jednalo se o Metodu dobrého startu a edukační systémovou muzikoterapii.
Praktická část práce vyhodnotila výsledky půlročního přirozeného experimentu. Byl porovnáván vývoj vybraných dílčích funkcí rozvíjejících schopnost číst a psát. Jednalo se o oblast sluchové percepce, diferenciace a akustické pozornosti. Děti byly rozděleny do dvou skupin. První skupina se pravidelně účastnila cílených edukačních hudebně-dramatických činností v rámci výše zmíněných metod, druhá skupina tyto činnosti prováděla nepravidelně a necíleně. Byly formulovány tři předpoklady, které se potvrdily. Bylo prokázáno, že pravidelná a cílená práce s deklamacemi, hudbou a elementárními dramatizacemi, u dětí od 5 do 7 let, pozitivně ovlivňuje vývoj dílčích funkcí, které se podílejí na schopnostech číst a psát.
Anotace v angličtině
Bachelor's work dealt with the topic of prevention of specific learning difficulties in kindergartens. The aim of the thesis was to verify if the regular and purposeful work with declamation, music and elementary drama, for children 5 to 7 years, positively affects the development of partial functions that contribute to the ability of reading and writing.
The work was divided into theoretical and practical part. The theoretical part of the topic was elaborated in accordance with the theoretical approach that addresses the deficiencies of partial functions. It described the strategy in determining the individual partial functions work by Brigitte Sindelar We prevent learning difficulties and Test of risks of failures in reading and writing skills for early schoolchildren by authors Anna Kucharská and Daniela Švancarová. Also were described preventive approaches, which were chosen for this work. It was Method of good start and system of education by music the-rapy.
The practical part evaluated results of natural six month experiment. It compared the development of selected partial functions primarily ability of reading and writing. It is the area of auditory perception, differentiation and acoustic attention. The children were divided into two groups. The first group targeted regularly attended educational musical and dramatic activities within the above mentioned methods, a second group conducted these activities irregularly and untargeted. They were formulated three assumptions that were confirmed. It has been proven that regular and targeted work with declamation, music and elementary drama, for children 5 to 7 years, positively affects the development of partial functions that contribute to the ability of reading and writing.
Klíčová slova
Specifické poruchy učení, prevence, deficity dílčích funkcí, Metoda dobrého startu, edukační systémová muzikoterapie.
Klíčová slova v angličtině
Specific learning difficulties, prevention, deficits of partial functions, Method of good start, the educational system music therapy.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Ověřit, zda pravidelná a cílená práce s deklamacemi, hudbou a elementárními dramatizacemi, u dětí od 5 do 7 let, pozitivně ovlivňuje vývoj dílčích funkcí, které se podílejí na schopnostech číst a psát.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Metoda k zjištění deficitů dílčích funkcí, pozorování.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Ověřit, zda pravidelná a cílená práce s deklamacemi, hudbou a elementárními dramatizacemi, u dětí od 5 do 7 let, pozitivně ovlivňuje vývoj dílčích funkcí, které se podílejí na schopnostech číst a psát.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Metoda k zjištění deficitů dílčích funkcí, pozorování.
Seznam doporučené literatury
BOGNANOWICZ, M., SWIERKOSZOVÁ, J., 1998. Metoda dobrého startu. 1. vyd. Ostrava: Kasimo. ISBN 80-902497-0-1.
PEJŘIMOVSKÁ, J., ZELEIOVÁ, G. J., 2011. Dimenzie muzikoterapie. 1. vyd. Trnava: Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave. ISBN 978-80-8082-331-3.
POKORNÁ, V., 2001. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. 3. rozš. a uprav. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-570-9.
SINDELAROVÁ, B., 2003. Předcházíme poruchám učení. 3. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-736-1.
VÁŇOVÁ, H., SKOPAL, J., 2007. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. 2. aktual. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1368-3.
ZELINKOVÁ, O., 2008. Dyslexie v předškolním věku? 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-321-5.
ZELINKOVÁ, O., 2003. Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. 10. zcela přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-800-7.
Seznam doporučené literatury
BOGNANOWICZ, M., SWIERKOSZOVÁ, J., 1998. Metoda dobrého startu. 1. vyd. Ostrava: Kasimo. ISBN 80-902497-0-1.
PEJŘIMOVSKÁ, J., ZELEIOVÁ, G. J., 2011. Dimenzie muzikoterapie. 1. vyd. Trnava: Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave. ISBN 978-80-8082-331-3.
POKORNÁ, V., 2001. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. 3. rozš. a uprav. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-570-9.
SINDELAROVÁ, B., 2003. Předcházíme poruchám učení. 3. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-736-1.
VÁŇOVÁ, H., SKOPAL, J., 2007. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. 2. aktual. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1368-3.
ZELINKOVÁ, O., 2008. Dyslexie v předškolním věku? 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-321-5.
ZELINKOVÁ, O., 2003. Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. 10. zcela přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-800-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.