Diplomová práce se zaměřuje na vzájemný vztah empatie a schopnost asertivity v oblasti pomáhajících profesí. Zkoumá, zda a jak schopnost asertivity ovlivňuje míru empatie pomáhajících pracovníků v dlouhodobé praxi, a zda může znamenat asertivní jednání ochranu před syndromem vyhoření. Práce je zaměřena na specifické prostředí dětských domovů. Zohledňuje pohled pomáhajících pracovníků i pohled klientů dětského domova. Reflektuje schopnost empatie a dovednost asertivního jednání pracovníků dětských domovů.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the relationship of empathy and assertiveness in the field of helping professions. There is examined whether and how assertiveness influences the degree of empathy by assisting workers in long-term practice, and whether the assertive behaviour can protect people from a burnout syndrome. The work is focused on the specific environment of children's homes. It takes the help workers and the children?s home clients opinion into account. Based on testimonies of both participants, there is evaluated the empathy and skill of assertive behaviour of a selected sample in this specific environment.
Diplomová práce se zaměřuje na vzájemný vztah empatie a schopnost asertivity v oblasti pomáhajících profesí. Zkoumá, zda a jak schopnost asertivity ovlivňuje míru empatie pomáhajících pracovníků v dlouhodobé praxi, a zda může znamenat asertivní jednání ochranu před syndromem vyhoření. Práce je zaměřena na specifické prostředí dětských domovů. Zohledňuje pohled pomáhajících pracovníků i pohled klientů dětského domova. Reflektuje schopnost empatie a dovednost asertivního jednání pracovníků dětských domovů.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the relationship of empathy and assertiveness in the field of helping professions. There is examined whether and how assertiveness influences the degree of empathy by assisting workers in long-term practice, and whether the assertive behaviour can protect people from a burnout syndrome. The work is focused on the specific environment of children's homes. It takes the help workers and the children?s home clients opinion into account. Based on testimonies of both participants, there is evaluated the empathy and skill of assertive behaviour of a selected sample in this specific environment.
Cíl: Zjistit, zda existuje souvislost mezi dobou vykonávané praxe a mírou empatie u lidí, kteří vykonávají pomáhající profese. Popsat fenomén asertivního chování jako možnou prevenci ztráty empatie a syndromu vyhoření.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Nestandardizovaný dotazník.
Zásady pro vypracování
Cíl: Zjistit, zda existuje souvislost mezi dobou vykonávané praxe a mírou empatie u lidí, kteří vykonávají pomáhající profese. Popsat fenomén asertivního chování jako možnou prevenci ztráty empatie a syndromu vyhoření.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Nestandardizovaný dotazník.
Seznam doporučené literatury
HONZÁK, R., NOVOTNÁ, V., 2006. Jak se asertivně prosadit. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1226-1.
KŘIVOHLAVÝ, J., 2012. Hořet, ale nevyhořet. 2. přeprac. vyd. Kostelní vydří: Kamelitánské nakladatelství. ISBN 978-80-7195-573-5.
KŘIVOHLAVÝ, J., 2013. Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. 1. vyd. Praha: Vyšehrad. ISBN 978-80-7429-331-3.
NOVÁK, T., 2011. Péče o pečující: jak být pečovatelem také sám sobě. 1. vyd. Brno: Moravskoslezský kruh. ISBN 978-80-254-9149-2.
PREKOP, J., 2004. Empatie: vcítění v každodenním životě. 1.vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-0672-5.
VALIŠOVÁ, A., 2002. Asertivita v prostředí rodiny a školy: pedagogické a psychologické kontexty v teorii a praxi. 1. vyd. Praha: ISV. ISBN 80-86642-03-08.
Seznam doporučené literatury
HONZÁK, R., NOVOTNÁ, V., 2006. Jak se asertivně prosadit. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1226-1.
KŘIVOHLAVÝ, J., 2012. Hořet, ale nevyhořet. 2. přeprac. vyd. Kostelní vydří: Kamelitánské nakladatelství. ISBN 978-80-7195-573-5.
KŘIVOHLAVÝ, J., 2013. Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. 1. vyd. Praha: Vyšehrad. ISBN 978-80-7429-331-3.
NOVÁK, T., 2011. Péče o pečující: jak být pečovatelem také sám sobě. 1. vyd. Brno: Moravskoslezský kruh. ISBN 978-80-254-9149-2.
PREKOP, J., 2004. Empatie: vcítění v každodenním životě. 1.vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-0672-5.
VALIŠOVÁ, A., 2002. Asertivita v prostředí rodiny a školy: pedagogické a psychologické kontexty v teorii a praxi. 1. vyd. Praha: ISV. ISBN 80-86642-03-08.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.