Diplomová práce se zabývá problematikou komunikace jako prostředku prevence syndromu vyhoření se zaměřením na pracovníky přímé péče. Cílem bylo vymezit pojem komunikace, popsat formy a funkce komunikace. Také popsat vlivy, které na komunikaci působí, fáze komunikačního procesu a nároky na komunikaci pracovníků přímé péče. Jsou zde uvedeny vybrané aspekty vzniku pracovního stresu a syndromu vyhoření pracovníků. Teoretická část s využitím odborných zdrojů popisuje poznatky z oblasti komunikace a vliv využívání komunikačních dovedností jako prostředku prevence syndromu vyhoření. V části praktické bylo na základě dotazníkového šetření a strukturovaného rozhovoru zjišťováno využívání konkrétní komunikační dovednosti jako prostředku prevence syndromu vyhoření, využívání možností zvýšení znalostí a dovedností z oblasti komunikace prostřednictvím školicích akcí a identifikací projevů syndromu vyhoření. Výsledky praktické části prokázaly, že více než polovina respondentů využívá konkrétní komunikační dovednosti, získané prostřednictvím školicích akcí a zároveň je schopna identifikovat projevy syndromu vyhoření. K navrhovaným opatřením lze zařadit pokračování ve vzdělávání v oblasti komunikace, účast na supervizích, podporu týmové spolupráce, psychologickou péči o pracovníky.
Anotace v angličtině
This thesis is concerned with the problem of communication as a preventive factor in burnout syndrome with a focus on direct care workers.
The aim of the thesis was to define the term 'communication' and to describe different forms and functions of communication. The thesis also focused on description of bearings that have an effect on communication, different phases of the process of communication and communication demands of direct care workers. Selected aspects of origins of working stress and workers' burnout syndrome are also mentioned in the thesis.
Theoretical part supported by specialist sources describes findings from the field of communication and the influence of the use of communication skills as a burnout prevention. The practical part based on a questionnaire survey and structured interview examined the use of a specific communication skill as a burnout prevention, the use of options for communication skills and knowledge development by holding school events and identifying the symptoms of the burnout syndrome.
The results of the practical part proved that more than half of respondents use specific communication skills gained during school events and are able to identify the symptoms of the burnout.
It is possible to suggest continuing in education in the field of communication, participation in supervisions, supporting teamwork and psychological treatment for workers as preventing measures of burnout.
Klíčová slova
deprese, komunikace, pracovník přímé péče, prevence syndromu vyhoření, stres, supervize
Klíčová slova v angličtině
depression, communication, direct care worker, burnout prevention, stress, supervision
Rozsah průvodní práce
103 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou komunikace jako prostředku prevence syndromu vyhoření se zaměřením na pracovníky přímé péče. Cílem bylo vymezit pojem komunikace, popsat formy a funkce komunikace. Také popsat vlivy, které na komunikaci působí, fáze komunikačního procesu a nároky na komunikaci pracovníků přímé péče. Jsou zde uvedeny vybrané aspekty vzniku pracovního stresu a syndromu vyhoření pracovníků. Teoretická část s využitím odborných zdrojů popisuje poznatky z oblasti komunikace a vliv využívání komunikačních dovedností jako prostředku prevence syndromu vyhoření. V části praktické bylo na základě dotazníkového šetření a strukturovaného rozhovoru zjišťováno využívání konkrétní komunikační dovednosti jako prostředku prevence syndromu vyhoření, využívání možností zvýšení znalostí a dovedností z oblasti komunikace prostřednictvím školicích akcí a identifikací projevů syndromu vyhoření. Výsledky praktické části prokázaly, že více než polovina respondentů využívá konkrétní komunikační dovednosti, získané prostřednictvím školicích akcí a zároveň je schopna identifikovat projevy syndromu vyhoření. K navrhovaným opatřením lze zařadit pokračování ve vzdělávání v oblasti komunikace, účast na supervizích, podporu týmové spolupráce, psychologickou péči o pracovníky.
Anotace v angličtině
This thesis is concerned with the problem of communication as a preventive factor in burnout syndrome with a focus on direct care workers.
The aim of the thesis was to define the term 'communication' and to describe different forms and functions of communication. The thesis also focused on description of bearings that have an effect on communication, different phases of the process of communication and communication demands of direct care workers. Selected aspects of origins of working stress and workers' burnout syndrome are also mentioned in the thesis.
Theoretical part supported by specialist sources describes findings from the field of communication and the influence of the use of communication skills as a burnout prevention. The practical part based on a questionnaire survey and structured interview examined the use of a specific communication skill as a burnout prevention, the use of options for communication skills and knowledge development by holding school events and identifying the symptoms of the burnout syndrome.
The results of the practical part proved that more than half of respondents use specific communication skills gained during school events and are able to identify the symptoms of the burnout.
It is possible to suggest continuing in education in the field of communication, participation in supervisions, supporting teamwork and psychological treatment for workers as preventing measures of burnout.
Klíčová slova
deprese, komunikace, pracovník přímé péče, prevence syndromu vyhoření, stres, supervize
Klíčová slova v angličtině
depression, communication, direct care worker, burnout prevention, stress, supervision
Zásady pro vypracování
Cíl DP: Vymezení pojmu komunikace, popis forem a funkcí komunikace. Popis vlivů, které na komunikaci působí. Fáze komunikačního procesu, komunikační styly, nároky na komunikaci u pracovníků přímé péče. Zjistit možnost využití poznatků z oblasti komunikace jako prostředku prevence vzniku syndromu vyhoření.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Strukturovaný rozhovor, dotazník.
Zásady pro vypracování
Cíl DP: Vymezení pojmu komunikace, popis forem a funkcí komunikace. Popis vlivů, které na komunikaci působí. Fáze komunikačního procesu, komunikační styly, nároky na komunikaci u pracovníků přímé péče. Zjistit možnost využití poznatků z oblasti komunikace jako prostředku prevence vzniku syndromu vyhoření.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Strukturovaný rozhovor, dotazník.
Seznam doporučené literatury
HAWKINS, P.,SHOHET, R., 2004. Supervize v pomáhajících profesích. 1. vyd. Praha: Portál, Praha. ISBN 978-80-7178-715-0.
KOPŘIVA, K., 2006. Lidský vztah jako součást profese. 5. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7367-181-6.
KRATOCHVÍL, S., 2008. Základy psychoterapie. 5. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7367-122-0.
KŘIVOHLAVÝ, J., 2003. Jak zvládat depresi. 1.vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-0575-0.
KŘIVOHLAVÝ, J., 1994. Jak zvládat stres. Praha: Grada. ISBN 80-7178-894-5.
KŘIVOHLAVÝ, J., 2011. Psychologie moudrosti a dobrého života. 1.vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2362-4.
SLOWIK, J., 2010. Komunikace s lidmi s postižením. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-691-9.
STOCK, Ch. 2010., Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3553-5.
ÚLEHLA, I., 1999. Umění pomáhat. 11. svazek. Praha: Slon. ISBN 80-85850-69-9.
VÁGNEROVÁ, M., 2008. Psychopatologie pro pomáhající profese. 4. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-414-4.
Seznam doporučené literatury
HAWKINS, P.,SHOHET, R., 2004. Supervize v pomáhajících profesích. 1. vyd. Praha: Portál, Praha. ISBN 978-80-7178-715-0.
KOPŘIVA, K., 2006. Lidský vztah jako součást profese. 5. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7367-181-6.
KRATOCHVÍL, S., 2008. Základy psychoterapie. 5. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7367-122-0.
KŘIVOHLAVÝ, J., 2003. Jak zvládat depresi. 1.vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-0575-0.
KŘIVOHLAVÝ, J., 1994. Jak zvládat stres. Praha: Grada. ISBN 80-7178-894-5.
KŘIVOHLAVÝ, J., 2011. Psychologie moudrosti a dobrého života. 1.vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2362-4.
SLOWIK, J., 2010. Komunikace s lidmi s postižením. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-691-9.
STOCK, Ch. 2010., Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3553-5.
ÚLEHLA, I., 1999. Umění pomáhat. 11. svazek. Praha: Slon. ISBN 80-85850-69-9.
VÁGNEROVÁ, M., 2008. Psychopatologie pro pomáhající profese. 4. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-414-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.