Bakalářská práce je zaměřena na přístup a práci učitelek a ředitelek mateřských škol s dětmi v mateřských školách, které mají speciální vzdělávací potřeby. V práci je definována předškolní výchova, specifické vzdělávací potřeby dětí se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním či dětí se sociokulturním znevýhodněním. Práce popisuje zdravotní postižení, se kterými se učitelky v mateřských školách v průběhu své práce s dětmi setkávají. Práce se dále zabývá problematikou podpory dětí se SVP a odkazuje na současnou platnou legislativu. V empirické části mapuje možnosti MŠ a jejich vybavenost a připravenost učitelů pro speciálně pedagogickou práci. Zdůrazňuje také vzdělávací a výchovnou roli předškolních institucí a rodiny pro další rozvoj dětí se zdravotním postižením nebo jiným druhem omezení.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is focused on the attitude and the work of teachers and headmasters Kindergarten children in kindergartens, which have special educational needs. In this thesis is defined pre-school education, special educational needs of children with disabilities and disabilities or children with socio-cultural disadvantages. Thesis describes disabilities, with whom the teachers in kindergartens in the course of their work with children's encounter. The thesis also discusses the issue of support for children with SVP and refers to the current legislation. In the empirical part surveys the possibility of Kindergarten and their equipment, readiness of teachers for special education work. Thesis also emphasizes education role and preschool educational role of preschool institutions and families to further the development of children with disabilities or other kind of limitation.
Klíčová slova
integrace, inkluze, zdravotní postižení, zdravotní znevýhodnění, sociální znevýhodnění, předškolní výchova, speciální mateřské školy, podpůrná opatření
Klíčová slova v angličtině
integration, inclusion, disability, health disadvantage, social disadvantage, preschool education, special kindergartens, support measures
Rozsah průvodní práce
64 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na přístup a práci učitelek a ředitelek mateřských škol s dětmi v mateřských školách, které mají speciální vzdělávací potřeby. V práci je definována předškolní výchova, specifické vzdělávací potřeby dětí se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním či dětí se sociokulturním znevýhodněním. Práce popisuje zdravotní postižení, se kterými se učitelky v mateřských školách v průběhu své práce s dětmi setkávají. Práce se dále zabývá problematikou podpory dětí se SVP a odkazuje na současnou platnou legislativu. V empirické části mapuje možnosti MŠ a jejich vybavenost a připravenost učitelů pro speciálně pedagogickou práci. Zdůrazňuje také vzdělávací a výchovnou roli předškolních institucí a rodiny pro další rozvoj dětí se zdravotním postižením nebo jiným druhem omezení.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is focused on the attitude and the work of teachers and headmasters Kindergarten children in kindergartens, which have special educational needs. In this thesis is defined pre-school education, special educational needs of children with disabilities and disabilities or children with socio-cultural disadvantages. Thesis describes disabilities, with whom the teachers in kindergartens in the course of their work with children's encounter. The thesis also discusses the issue of support for children with SVP and refers to the current legislation. In the empirical part surveys the possibility of Kindergarten and their equipment, readiness of teachers for special education work. Thesis also emphasizes education role and preschool educational role of preschool institutions and families to further the development of children with disabilities or other kind of limitation.
Klíčová slova
integrace, inkluze, zdravotní postižení, zdravotní znevýhodnění, sociální znevýhodnění, předškolní výchova, speciální mateřské školy, podpůrná opatření
Klíčová slova v angličtině
integration, inclusion, disability, health disadvantage, social disadvantage, preschool education, special kindergartens, support measures
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Zjistit přístup učitelek mateřských škol k dětem se speciálními potřebami v různých státních mateřských školách v Královéhradeckém kraji a v Libereckém kraji a vyhodnotit jejich odlišnosti.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník, rozhovor.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Zjistit přístup učitelek mateřských škol k dětem se speciálními potřebami v různých státních mateřských školách v Královéhradeckém kraji a v Libereckém kraji a vyhodnotit jejich odlišnosti.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník, rozhovor.
Seznam doporučené literatury
BÄCKER-BRAUN, K., 2014. Rozvoj inteligence u dětí od 3 do 6 let. Vyd. 1. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4798-9.
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H., 2014. Je naše dítě zralé na vstup do školy? Vyd. 1. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4750-7.
KOŤÁTKOVÁ, S., 2014. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. Vyd. 2., rozš. a aktualiz. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4435-3.
KUTÁLKOVÁ, D., 2014. Jak připravit dítě do 1. třídy. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4856-6.
SYSLOVÁ, Z., BORKOVCOVÁ, I., PRŮCHA, J., 2014. Péče a vzdělávání dětí v raném věku: komparace české a zahraniční situace. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer ČR. ISBN 978-80-7478-354-8.
Seznam doporučené literatury
BÄCKER-BRAUN, K., 2014. Rozvoj inteligence u dětí od 3 do 6 let. Vyd. 1. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4798-9.
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H., 2014. Je naše dítě zralé na vstup do školy? Vyd. 1. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4750-7.
KOŤÁTKOVÁ, S., 2014. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. Vyd. 2., rozš. a aktualiz. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4435-3.
KUTÁLKOVÁ, D., 2014. Jak připravit dítě do 1. třídy. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4856-6.
SYSLOVÁ, Z., BORKOVCOVÁ, I., PRŮCHA, J., 2014. Péče a vzdělávání dětí v raném věku: komparace české a zahraniční situace. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer ČR. ISBN 978-80-7478-354-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.