Diplomová práce řeší problematiku uvádění začínajících učitelů do praxe. Klade si za cíl nalézt a popsat společné charakteristiky kvality uvádějících učitelů. V teoretické části jsou shromážděny odborné názory a informace o osobnosti učitele, a uvedeny profesní standardy učitele v České republice a v zahraničí. Dále se teorie zaměřuje na přípravné vzdělávání začínajících učitelů, na jejich nedostatky a problémy při vstupu do profese a v neposlední řadě se zabývá osobou uvádějícího učitele. Popisuje jeho roli a funkci na současných českých školách.
Studie 1 v praktické části práce prezentuje výsledky celorepublikového kvantitativního šetření. Zde jsou představeny a částečně interpretovány názory začínajících učitelů základních škol s praxí do pěti let na jejich uvádějící učitele. Druhá studie se zabývá kvalitativním šetřením začínajících učitelů prvního stupně základní školy a jejich uvádějících učitelů. Snahou je nahlédnout hlouběji do procesu uvádění a zjistit, jaké povinnosti mají tito vybraní uvádějící učitelé, a jak jejich roli vnímají učitelé začátečníci, jež vedou.
Poslední část shrnuje názory začínajících učitelů na kvalitního uvádějícího učitele.
Anotace v angličtině
This thesis deals with in-training of beginning teachers. It aims to identify and describe common characteristics indicating the quality of in-training teachers. The theoretical part introduces expert opinions and information about the teacher's personality and presents teachers' professional standards in the Czech Republic and abroad. Furthermore, the theory focuses on beginning teachers´ problems at the start of their career and ultimately deals with senior teachers serving as in-training teachers. Their role and function in the contemporary Czech schools is described.
Practical part (Study 1) presents results of the nationwide quantitative survey. Here opinions of novice primary teachers with experience of one to five years of practice about their in-training teachers are introduced and partly interpreted. The second part of the research study (Study 2) deals with the qualitative survey of beginning teachers in primary schools and their in-training teachers. The aim is to look deeper into the in-training process and determine what duties the selected in-training teachers have and how they are perceived in their role by the beginning teachers.
The last part summarizes opinions of beginning teachers on the quality of in-service teachers.
Klíčová slova
začínající učitel, uvádějící učitel, proces uvádění, 1. stupeň základní školy
Klíčová slova v angličtině
Beginning Teacher, In-training Teacher, In-training Process, Elementary School
Rozsah průvodní práce
96 s. (167 242 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce řeší problematiku uvádění začínajících učitelů do praxe. Klade si za cíl nalézt a popsat společné charakteristiky kvality uvádějících učitelů. V teoretické části jsou shromážděny odborné názory a informace o osobnosti učitele, a uvedeny profesní standardy učitele v České republice a v zahraničí. Dále se teorie zaměřuje na přípravné vzdělávání začínajících učitelů, na jejich nedostatky a problémy při vstupu do profese a v neposlední řadě se zabývá osobou uvádějícího učitele. Popisuje jeho roli a funkci na současných českých školách.
Studie 1 v praktické části práce prezentuje výsledky celorepublikového kvantitativního šetření. Zde jsou představeny a částečně interpretovány názory začínajících učitelů základních škol s praxí do pěti let na jejich uvádějící učitele. Druhá studie se zabývá kvalitativním šetřením začínajících učitelů prvního stupně základní školy a jejich uvádějících učitelů. Snahou je nahlédnout hlouběji do procesu uvádění a zjistit, jaké povinnosti mají tito vybraní uvádějící učitelé, a jak jejich roli vnímají učitelé začátečníci, jež vedou.
Poslední část shrnuje názory začínajících učitelů na kvalitního uvádějícího učitele.
Anotace v angličtině
This thesis deals with in-training of beginning teachers. It aims to identify and describe common characteristics indicating the quality of in-training teachers. The theoretical part introduces expert opinions and information about the teacher's personality and presents teachers' professional standards in the Czech Republic and abroad. Furthermore, the theory focuses on beginning teachers´ problems at the start of their career and ultimately deals with senior teachers serving as in-training teachers. Their role and function in the contemporary Czech schools is described.
Practical part (Study 1) presents results of the nationwide quantitative survey. Here opinions of novice primary teachers with experience of one to five years of practice about their in-training teachers are introduced and partly interpreted. The second part of the research study (Study 2) deals with the qualitative survey of beginning teachers in primary schools and their in-training teachers. The aim is to look deeper into the in-training process and determine what duties the selected in-training teachers have and how they are perceived in their role by the beginning teachers.
The last part summarizes opinions of beginning teachers on the quality of in-service teachers.
Klíčová slova
začínající učitel, uvádějící učitel, proces uvádění, 1. stupeň základní školy
Klíčová slova v angličtině
Beginning Teacher, In-training Teacher, In-training Process, Elementary School
Zásady pro vypracování
Cíl:
Nalézt a popsat společné charakteristiky kvality uvádějících učitelů. (Budou předem stanovena kritéria pro výběr vzorku uvádějících učitelů pro rozhovory.)
Prostředky:
1. Pojmenovat, jak začínající učitelé vnímali svůj vstup do učitelské profese z hlediska pomoci od uvádějících učitelů. (dotazník)
2. Porovnat v rozhovorech vnímání vstupu do profese z hlediska začínajícího učitele a jeho uvádějícího učitele. (rozhovory)
Požadavky:
Práce s odbornou literaturou, pravidelné konzultace s vedoucí práce, studium pedagogické metodologie a realizace pedagogického výzkumu.
Metody:
Dotazník, rozhovor
Zásady pro vypracování
Cíl:
Nalézt a popsat společné charakteristiky kvality uvádějících učitelů. (Budou předem stanovena kritéria pro výběr vzorku uvádějících učitelů pro rozhovory.)
Prostředky:
1. Pojmenovat, jak začínající učitelé vnímali svůj vstup do učitelské profese z hlediska pomoci od uvádějících učitelů. (dotazník)
2. Porovnat v rozhovorech vnímání vstupu do profese z hlediska začínajícího učitele a jeho uvádějícího učitele. (rozhovory)
Požadavky:
Práce s odbornou literaturou, pravidelné konzultace s vedoucí práce, studium pedagogické metodologie a realizace pedagogického výzkumu.
Metody:
Dotazník, rozhovor
Seznam doporučené literatury
HENDL, J., 2008. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-485-4.
CHRÁSKA, M., 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4.
PÍŠOVÁ, M. a K. DUSCHINSKÁ, 2011. Mentoring v učitelství: výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-518-8.
ŠIMONÍK, O. 1995. Začínající učitel. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 80-210-0944-6.
VAŠUTOVÁ, J., 2007. Být učitelem: co by měl učitel vědět o své profesi. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-325-2.
VAŠUTOVÁ, J., 2008. Vzděláváme budoucí učitele: nové přístupy k pedagogicko-psychologické přípravě studentů učitelství. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-405-2.
Seznam doporučené literatury
HENDL, J., 2008. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-485-4.
CHRÁSKA, M., 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4.
PÍŠOVÁ, M. a K. DUSCHINSKÁ, 2011. Mentoring v učitelství: výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-518-8.
ŠIMONÍK, O. 1995. Začínající učitel. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 80-210-0944-6.
VAŠUTOVÁ, J., 2007. Být učitelem: co by měl učitel vědět o své profesi. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-325-2.
VAŠUTOVÁ, J., 2008. Vzděláváme budoucí učitele: nové přístupy k pedagogicko-psychologické přípravě studentů učitelství. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-405-2.