Diplomová práce se zabývá efektivní komunikací mezi učitelem a žáky ze sociokulturně znevýhodněného prostředí v průběhu výuky. V první části absolventské práce jsou shrnuty obecné poznatky o zkoumání dětské řeči, výukové komunikaci, osobnosti učitele a sociokulturním znevýhodnění. Druhá část se zabývá konkrétními poznatky z praxe zaměřujících se na efektivnost komunikace učitele s vybranými žáky. Cílem závěrečné práce je analýza komunikace učitele s vybranými žáky. Výsledky byly zpracovány na základě přímého pozorování, analýzy dokumentů a rozhovoru s učitelem.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the effective means of communication between a teacher and socially disadvantaged children during educational process. First part of the thesis summarizes general findings about child speech, educational communication, teacher's personality, and social disadvantages. Second part deals with concrete findings, observed in practice, focusing on communication efficiency among the teacher and selected pupils. The main goal of this thesis is the communication analysis concerning the teacher and a group of selected pupils. The results are based on methods of direct observation, document analysis, and inquiry of teachers.
Diplomová práce se zabývá efektivní komunikací mezi učitelem a žáky ze sociokulturně znevýhodněného prostředí v průběhu výuky. V první části absolventské práce jsou shrnuty obecné poznatky o zkoumání dětské řeči, výukové komunikaci, osobnosti učitele a sociokulturním znevýhodnění. Druhá část se zabývá konkrétními poznatky z praxe zaměřujících se na efektivnost komunikace učitele s vybranými žáky. Cílem závěrečné práce je analýza komunikace učitele s vybranými žáky. Výsledky byly zpracovány na základě přímého pozorování, analýzy dokumentů a rozhovoru s učitelem.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the effective means of communication between a teacher and socially disadvantaged children during educational process. First part of the thesis summarizes general findings about child speech, educational communication, teacher's personality, and social disadvantages. Second part deals with concrete findings, observed in practice, focusing on communication efficiency among the teacher and selected pupils. The main goal of this thesis is the communication analysis concerning the teacher and a group of selected pupils. The results are based on methods of direct observation, document analysis, and inquiry of teachers.
Cíl: Cílem diplomové práce je analyzovat komunikaci učitele s vybranými žáky ze sociokulturně znevýhodněného prostředí na 1. stupni základní školy
Metody: pozorování, rozhovor s učitelem, analýza dokumentů
Požadavky: studium odborné literatury, sledování a zpracování všech aspektů
Zásady pro vypracování
Cíl: Cílem diplomové práce je analyzovat komunikaci učitele s vybranými žáky ze sociokulturně znevýhodněného prostředí na 1. stupni základní školy
Metody: pozorování, rozhovor s učitelem, analýza dokumentů
Požadavky: studium odborné literatury, sledování a zpracování všech aspektů
Seznam doporučené literatury
NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, 171 s. ISBN 80-247-0738-1.
PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 199 s. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3603-7.
ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7.
MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. 1.vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 161 s. Pedagogické a psychologické studie. ISBN 80-04-21854-7.
Seznam doporučené literatury
NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, 171 s. ISBN 80-247-0738-1.
PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 199 s. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3603-7.
ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7.
MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. 1.vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 161 s. Pedagogické a psychologické studie. ISBN 80-04-21854-7.