Diplomová práce je zaměřena na integraci žáků se zrakovým postižením na prvním stupni základní školy, kdy jsou intaktní žáci připravováni na integrační proces pomocí sebezkušenostního programu. Teoretická část popisuje základní pojmy integrace a inkluze a věnuje se zrakovému postižení a integraci žáků se zra-kovým handicapem. Dále pojednává o podmínkách integrace žáků se zrakovým postižením. Praktická část je věnována sebezkušenostnímu programu a ověření jeho efektivity v praxi, pomocí dotazníků a skupinových rozhovorů, které zjišťují povědomí žáků o zrakovém postižení před a po uskutečnění programu.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on integration of pupils with the visual impairment at the first grade of the basic school, when the not disabled pupils are getting ready for integration process by means of the self experience programm. The theoretical part describes fundamental ideas of integration and inclusion and is also dedicated to the visual impairment and the integration of the pupils with the visual impair-ment. It further concerns also integration conditions of the pupils with the visual impairment. The practical part is dedicated to the self exprerience programm and verification its effectiveness during practical experience by means of survey and group talks, which find out pupil's awareness of the visual impairment before and after realization of the programm.
Klíčová slova
Integrace, inkluze, školská integrace, zrakové postižení, osoba se zrakovým posti-žením, edukace, klima třídy, sebezkušenostní program
Klíčová slova v angličtině
Integration, inclusion, school integration, visual impairment, individual affected by visual impairment, education, clasroom climate, self experience programme
Rozsah průvodní práce
110 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na integraci žáků se zrakovým postižením na prvním stupni základní školy, kdy jsou intaktní žáci připravováni na integrační proces pomocí sebezkušenostního programu. Teoretická část popisuje základní pojmy integrace a inkluze a věnuje se zrakovému postižení a integraci žáků se zra-kovým handicapem. Dále pojednává o podmínkách integrace žáků se zrakovým postižením. Praktická část je věnována sebezkušenostnímu programu a ověření jeho efektivity v praxi, pomocí dotazníků a skupinových rozhovorů, které zjišťují povědomí žáků o zrakovém postižení před a po uskutečnění programu.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on integration of pupils with the visual impairment at the first grade of the basic school, when the not disabled pupils are getting ready for integration process by means of the self experience programm. The theoretical part describes fundamental ideas of integration and inclusion and is also dedicated to the visual impairment and the integration of the pupils with the visual impair-ment. It further concerns also integration conditions of the pupils with the visual impairment. The practical part is dedicated to the self exprerience programm and verification its effectiveness during practical experience by means of survey and group talks, which find out pupil's awareness of the visual impairment before and after realization of the programm.
Klíčová slova
Integrace, inkluze, školská integrace, zrakové postižení, osoba se zrakovým posti-žením, edukace, klima třídy, sebezkušenostní program
Klíčová slova v angličtině
Integration, inclusion, school integration, visual impairment, individual affected by visual impairment, education, clasroom climate, self experience programme
Zásady pro vypracování
Cíl:
V teoretické části - vymezení pojmu inkluze a integrace, definice základních pojmů a problémů týkajících se průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova, její kompetence a průběh v tématu sociálního rozvoje.
V praktické části - zjištění stávající úrovně povědomí žáků o zrakovém handicapu, jejich předsudky vůči zrakově postiženým lidem a schopnost komunikace a spolupráce se zrakově postiženými. Vypracování a uskutečnění programu o zrakovém handicapu a následné vyhodnocení účinnosti programu ověřením změn postojů, předsudků a stereotypů k lidem se zrakovým handicapem.
Požadavky:
Prostudovat odbornou literaturu
Pravidelně konzultovat s vedoucím práce jednou do měsíce
Vytvořit sebezkušenostní program o zrakovém handicapu pro žáky prvního stupně ZŠ
Ověření programu v praxi
Metody:
Sebezkušenostní program
Dotazník
Zásady pro vypracování
Cíl:
V teoretické části - vymezení pojmu inkluze a integrace, definice základních pojmů a problémů týkajících se průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova, její kompetence a průběh v tématu sociálního rozvoje.
V praktické části - zjištění stávající úrovně povědomí žáků o zrakovém handicapu, jejich předsudky vůči zrakově postiženým lidem a schopnost komunikace a spolupráce se zrakově postiženými. Vypracování a uskutečnění programu o zrakovém handicapu a následné vyhodnocení účinnosti programu ověřením změn postojů, předsudků a stereotypů k lidem se zrakovým handicapem.
Požadavky:
Prostudovat odbornou literaturu
Pravidelně konzultovat s vedoucím práce jednou do měsíce
Vytvořit sebezkušenostní program o zrakovém handicapu pro žáky prvního stupně ZŠ
Ověření programu v praxi
Metody:
Sebezkušenostní program
Dotazník
Seznam doporučené literatury
VALENTA, J. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2006. ISBN 80-239-4908-X.
VALENTA, J. Učit se být: Témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. 2. vyd. Praha: Agentura Strom, 2003. ISBN 80-86106-10-1.
KŘÍŽ, P. Kdo jsem, jaký jsem: aktivity pro osobnostní a sociální výchovu k podpoře sebepoznání a sebepojetí. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2005. ISBN 80- 239-4669-2.
KOPŘIVA, P. a kol. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Kroměříž: Spirála, 2012. ISBN 978-80-904030-0.
JESENSKÝ, Ján a kol. Kontrapunkty integrace zdravotně postižených. 1. vyd. Praha : Karolinum,1995. 175 s. ISBN 80-7184-030-0.
KEBLOVÁ, Alena. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. 2. vyd. Praha : Septima, sr.o., 1998. 92 s. ISBN 80-7216-051-6.
MATYSKOVÁ, Kateřina. Kompenzační pomůcky pro osoby se zrakovým postižením. 1. vyd. Praha : Okamžik, 2009. 60 s. ISBN 978-80-86932-24-8.
VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. 1. vyd. Brno : Paido, 1998. 181 s. ISBN 80-85931-51-6.
MICHALÍK,J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. ISBN 80-244-0077-4.
Seznam doporučené literatury
VALENTA, J. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2006. ISBN 80-239-4908-X.
VALENTA, J. Učit se být: Témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. 2. vyd. Praha: Agentura Strom, 2003. ISBN 80-86106-10-1.
KŘÍŽ, P. Kdo jsem, jaký jsem: aktivity pro osobnostní a sociální výchovu k podpoře sebepoznání a sebepojetí. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2005. ISBN 80- 239-4669-2.
KOPŘIVA, P. a kol. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Kroměříž: Spirála, 2012. ISBN 978-80-904030-0.
JESENSKÝ, Ján a kol. Kontrapunkty integrace zdravotně postižených. 1. vyd. Praha : Karolinum,1995. 175 s. ISBN 80-7184-030-0.
KEBLOVÁ, Alena. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. 2. vyd. Praha : Septima, sr.o., 1998. 92 s. ISBN 80-7216-051-6.
MATYSKOVÁ, Kateřina. Kompenzační pomůcky pro osoby se zrakovým postižením. 1. vyd. Praha : Okamžik, 2009. 60 s. ISBN 978-80-86932-24-8.
VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. 1. vyd. Brno : Paido, 1998. 181 s. ISBN 80-85931-51-6.
MICHALÍK,J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. ISBN 80-244-0077-4.