Ve své diplomové práci se zabývám tím, jak přiblížit matematiku v reálném životě žákům na prvním stupni ZŠ. V teoretické části se věnuji Rámcovému vzdělávacímu programu ZV a klíčovým kompetencím, které nejčastěji využíváme při hodinách matematiky. Dále se věnuji motivaci, formám a metodám výuky a v poslední řadě projektům v matematice. Vytvořila jsem projekt, který se skládá ze tří částí, které považuji v reálném životě za potřebné. Jedná se o oblast obchod, domov a cestování. První z nich Obchod jsem s žáky 4. ročníku realizovala při výuce matematiky. Součástí diplomové práce je výzkumná část, ve které se kromě popisu realizace části projektu, snažím pomocí dvou dotazníků zjistit, jak žáky baví matematika či jak si myslí, že je matematika v životě důležitá.
Anotace v angličtině
In my diploma thesis I focus on how to convey mathematics to pupils in primary schools. The theoretical part deals with the Framework Education Programme for Basic Education and key competences which are used in math classes the most. Furthermore, this thesis deals with motivation, forms and methods of teaching and also projects in mathematics. The author's own project consists of three parts which are arguably the most useful in practice - business, home and travel. The first area, business, was realised in mathematics class with pupils in fourth grade. The empirical part of my thesis includes a description of one part of the project and investigates, by employing two questionnaires, whether pupils enjoy mathematics and how they perceive its importance in life.
Klíčová slova
obliba matematiky, motivace, projekt, matematika kolem nás, matematika v reálném životě, obchod, cestování, domov, dotazník
Klíčová slova v angličtině
popularity of mathematics, motivation, project, mathematics around us, mathematics in real life, business, travelling, home, questionnaire
Rozsah průvodní práce
81 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Ve své diplomové práci se zabývám tím, jak přiblížit matematiku v reálném životě žákům na prvním stupni ZŠ. V teoretické části se věnuji Rámcovému vzdělávacímu programu ZV a klíčovým kompetencím, které nejčastěji využíváme při hodinách matematiky. Dále se věnuji motivaci, formám a metodám výuky a v poslední řadě projektům v matematice. Vytvořila jsem projekt, který se skládá ze tří částí, které považuji v reálném životě za potřebné. Jedná se o oblast obchod, domov a cestování. První z nich Obchod jsem s žáky 4. ročníku realizovala při výuce matematiky. Součástí diplomové práce je výzkumná část, ve které se kromě popisu realizace části projektu, snažím pomocí dvou dotazníků zjistit, jak žáky baví matematika či jak si myslí, že je matematika v životě důležitá.
Anotace v angličtině
In my diploma thesis I focus on how to convey mathematics to pupils in primary schools. The theoretical part deals with the Framework Education Programme for Basic Education and key competences which are used in math classes the most. Furthermore, this thesis deals with motivation, forms and methods of teaching and also projects in mathematics. The author's own project consists of three parts which are arguably the most useful in practice - business, home and travel. The first area, business, was realised in mathematics class with pupils in fourth grade. The empirical part of my thesis includes a description of one part of the project and investigates, by employing two questionnaires, whether pupils enjoy mathematics and how they perceive its importance in life.
Klíčová slova
obliba matematiky, motivace, projekt, matematika kolem nás, matematika v reálném životě, obchod, cestování, domov, dotazník
Klíčová slova v angličtině
popularity of mathematics, motivation, project, mathematics around us, mathematics in real life, business, travelling, home, questionnaire
Zásady pro vypracování
Na základě prostudování materiálů, za podpory Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání vytvořit matematický projekt pro žáky 1. stupně, který dětem přiblíží využití matematiky v reálném životě. Části projektu ověřit s žáky ve výuce a dokázat, že matematika může být zábavná a že ji mohou mít žáci v oblibě.
Úvod. I. Teoretická část: - 1. RVP ZV a kompetence k řešení problémů. - 2. Motivace. - 3. Metody a formy ve výuce matematiky. - 4. Projekty v matematice. II. Praktická část: - 5. Projekt Matematika kolem nás. III. Výzkumná část: - 6. Dotazník pro žáky o oblibě matematiky. - 7. Ověření projektu ve výuce. - 8. Vyhodnocení. Závěr.
Zásady pro vypracování
Na základě prostudování materiálů, za podpory Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání vytvořit matematický projekt pro žáky 1. stupně, který dětem přiblíží využití matematiky v reálném životě. Části projektu ověřit s žáky ve výuce a dokázat, že matematika může být zábavná a že ji mohou mít žáci v oblibě.
Úvod. I. Teoretická část: - 1. RVP ZV a kompetence k řešení problémů. - 2. Motivace. - 3. Metody a formy ve výuce matematiky. - 4. Projekty v matematice. II. Praktická část: - 5. Projekt Matematika kolem nás. III. Výzkumná část: - 6. Dotazník pro žáky o oblibě matematiky. - 7. Ověření projektu ve výuce. - 8. Vyhodnocení. Závěr.
Seznam doporučené literatury
KUBÍNOVÁ, M.: Projekty ve vyučování matematice, cesta k tvořivosti a samostatnosti. Praha, Pedagogická fakulta UK 2002.
KUBÍNOVÁ, M. - NOVOTNÁ, J.: Projekty ve vyučování matematice na základní škole. Plzeň, Pedagogické centrum Plzeň 1998.
LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J.: Pozornost. Motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha, Portál, 1999
OPAVA, Z.: Matematika kolem nás. Albatros, 1989
VALENTA, J. a kol.: Pohledy. Projektová metoda ve škole a za školou. Praha, IPOS ARTAMA 1993
Seznam doporučené literatury
KUBÍNOVÁ, M.: Projekty ve vyučování matematice, cesta k tvořivosti a samostatnosti. Praha, Pedagogická fakulta UK 2002.
KUBÍNOVÁ, M. - NOVOTNÁ, J.: Projekty ve vyučování matematice na základní škole. Plzeň, Pedagogické centrum Plzeň 1998.
LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J.: Pozornost. Motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha, Portál, 1999
OPAVA, Z.: Matematika kolem nás. Albatros, 1989
VALENTA, J. a kol.: Pohledy. Projektová metoda ve škole a za školou. Praha, IPOS ARTAMA 1993