Diplomová práce se zabývá principy asertivní komunikace a jejich využitím v kontextu pedagogické komunikace. Úvodní část práce je zaměřena na komunikaci a její druhy. Dále se práce věnuje specifikům pedagogické komunikace, jejím funkcím, podobám, účastníkům, cílům a obsahu. Stručně jsou zmíněna pravidla pedagogické komunikace a komunikační bariéry, které mohou komunikaci komplikovat. Stěžejní část práce je věnována asertivitě. Předkládá její definici, rozlišuje typy asertivity. Podrobněji jsou rozebrána práva, povinnosti a asertivní techniky, jež jsou dále aplikovány na modelových situacích. V závěru práce jsou shrnuty klady a zápory asertivní komunikace ve škole na základě analýz jednotlivých modelových situací.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the principles of assertive communication and their use in the context of pedagogical communication. The introductory part focuses on communication and its types; further, the thesis provides an overview of the specifics of pedagogical communication, its functions, forms, participants, aims and content. Also it mentions briefly the rules of pedagogical communication and communication barriers which can make communication difficult. The main part of the thesis deals with assertivity, provides its definition as well as distinguishes its types. In detail the thesis analyzes rights, duties and assertive techniques which are further applied in model situations. The conclusion summarizes positives and negatives of assertive communication at school based on analyses of the model situations.
Diplomová práce se zabývá principy asertivní komunikace a jejich využitím v kontextu pedagogické komunikace. Úvodní část práce je zaměřena na komunikaci a její druhy. Dále se práce věnuje specifikům pedagogické komunikace, jejím funkcím, podobám, účastníkům, cílům a obsahu. Stručně jsou zmíněna pravidla pedagogické komunikace a komunikační bariéry, které mohou komunikaci komplikovat. Stěžejní část práce je věnována asertivitě. Předkládá její definici, rozlišuje typy asertivity. Podrobněji jsou rozebrána práva, povinnosti a asertivní techniky, jež jsou dále aplikovány na modelových situacích. V závěru práce jsou shrnuty klady a zápory asertivní komunikace ve škole na základě analýz jednotlivých modelových situací.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the principles of assertive communication and their use in the context of pedagogical communication. The introductory part focuses on communication and its types; further, the thesis provides an overview of the specifics of pedagogical communication, its functions, forms, participants, aims and content. Also it mentions briefly the rules of pedagogical communication and communication barriers which can make communication difficult. The main part of the thesis deals with assertivity, provides its definition as well as distinguishes its types. In detail the thesis analyzes rights, duties and assertive techniques which are further applied in model situations. The conclusion summarizes positives and negatives of assertive communication at school based on analyses of the model situations.
Cílem diplomové práce je vysvětlit principy asertivní komunikace v kontextu pedagogické komunikace. Autorka identifikuje situace a výchovné problémy, při jejichž řešení je výhodné využít asertivních technik a jejich aplikaci zdůvodní. Dále vytvoří modelové situace, na základě kterých specifikuje použití konkrétní asertivní techniky, shrne její klady a zápory a doporučí ji pro využití v praxi. Studentka bude vycházet z analýzy dostupné literatury, zároveň se bude v průběhu příprav a vypracování držet metodických a organizačních pokynů vedoucí práce.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je vysvětlit principy asertivní komunikace v kontextu pedagogické komunikace. Autorka identifikuje situace a výchovné problémy, při jejichž řešení je výhodné využít asertivních technik a jejich aplikaci zdůvodní. Dále vytvoří modelové situace, na základě kterých specifikuje použití konkrétní asertivní techniky, shrne její klady a zápory a doporučí ji pro využití v praxi. Studentka bude vycházet z analýzy dostupné literatury, zároveň se bude v průběhu příprav a vypracování držet metodických a organizačních pokynů vedoucí práce.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. 165 s. ISBN 80-7315-104-9.
NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi: význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. 1.vyd. Praha: Grada, 2005. 171 s. Pedagogika. ISBN 80-247-0738-1.
SKLENÁŘOVÁ, Nikola. Interakce a komunikace učitele v edukačním procesu. 1. vyd. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2013. 147 s. ISBN 978-80-7464-391-0.
ŠEĎOVÁ, Klára - ŠVAŘÍČEK, Roman - ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana. Komunikace ve školní třídě. 1. vyd. Praha: Portál, 2012. 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7.
VALIŠOVÁ, Alena. Asertivita v prostředí rodiny a školy: pedagogické a psychologické kontexty v teorii a praxi. 1. vyd. Praha: ISV, 2002. 326 s. Pedagogika. ISBN 80-86642-03-8.
VALIŠOVÁ, Alena. Asertivita v rodině a ve škole, aneb, Zásady přímého jednání mezi dětmi, rodiči a učiteli. vyd. 3., upr. Jinočany: H & H Jinočany, 1998. 181 s. ISBN 80-86022-41-2.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. 165 s. ISBN 80-7315-104-9.
NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi: význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. 1.vyd. Praha: Grada, 2005. 171 s. Pedagogika. ISBN 80-247-0738-1.
SKLENÁŘOVÁ, Nikola. Interakce a komunikace učitele v edukačním procesu. 1. vyd. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2013. 147 s. ISBN 978-80-7464-391-0.
ŠEĎOVÁ, Klára - ŠVAŘÍČEK, Roman - ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana. Komunikace ve školní třídě. 1. vyd. Praha: Portál, 2012. 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7.
VALIŠOVÁ, Alena. Asertivita v prostředí rodiny a školy: pedagogické a psychologické kontexty v teorii a praxi. 1. vyd. Praha: ISV, 2002. 326 s. Pedagogika. ISBN 80-86642-03-8.
VALIŠOVÁ, Alena. Asertivita v rodině a ve škole, aneb, Zásady přímého jednání mezi dětmi, rodiči a učiteli. vyd. 3., upr. Jinočany: H & H Jinočany, 1998. 181 s. ISBN 80-86022-41-2.