Cílem bakalářské práce bylo podat podrobný výklad Aristotelova pojmu eudaimonia,
který má v českém jazyce sémantický ekvivalent ve slově blaženost. V první řade, se autorka
zaměřila na pečlivou práci s primárními zdroji, kterými jsou tato tři díla: Rétorika, Magna
Moralia a Etika Nikomachova. Rétorika představuje Aristotelovu snahu konfrontovat
jednotlivé ideje uplatněním v reálném světě, a to prostřednictvím jejich odrazu v soudních a
slavnostních řečech. Kniha je formálně rozdělena do dvou částí. V první Aristoteles popisuje
základní etické meze už deformované praktickým užitím a druhá část slouží jako učebnice, či
spíše návod pro začínající řečníky. Další dva zdroje (Magna Moralia a Etika Nikomachova)
jsou obsahově podobné. Mají totožnou metodologii, logiku vypracování argumentů a nakonec
i závěry.
Bakalářská práce je rozdělena do sedmi na sebe navazujících částí. První kapitola je
zaměřena na předchůdců Aristotela a to Sokrata a Platona. Druhá kapitola je věnována pojmu
dobro. Třetí část práce je zaměřena na postavení zdatnosti v procesu dosažení dobra. Čtvrtá
kapitola je zaměřena výhradně na pojem audaimonia. Pátá kapitola je věnována zdatnosti a
vymezení středu. Šestá kapitola pojednává o mravních ctnostech, jakými jsou: statečnost,
umírněnost, štědrost, velkorysost, spravedlnost a dobro. Poslední sedmá kapitola je věnována
rozumovým ctnostem a to vedení, umění a porozumění.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis was to give a detailed explanation of Aristotle's concept of eudaimonia, which is in the Czech language, the semantic equivalent of the word beatitude. In the first place, the author focused on the careful work with primary sources, which are the three works: Rhetoric, Magna Moralia and the Nicomachean Ethics. Aristotle's Rhetoric is an attempt to confront the ideas of individual application in the real world, through their reflection in the judicial and ceremonial speeches. The book is formally divided into two parts. The first Aristotle describes the basic ethical limits already deformed practical application and the second part serves as a textbook, or rather a guide for beginning speakers.
Another two sources (Magna Moralia and Nicomachean Ethics) are substantively similar. They have identical methodology, logic, drawing arguments and finally the conclusions.
Bachelor thesis is divided into seven consecutive parts. The first chapter focuses on the predecessors of Aristotle and Socrates and Plato. The second chapter is devoted to the concept of good. The third part focuses on the position of fitness in the process of achieving goodness. The fourth chapter is focused exclusively on the notion audaimonia. The fifth chapter is devoted to fitness and defining the center. The sixth chapter discusses the moral virtues, such as: bravery, modesty, generosity, generosity, justice and goodness. The last seventh chapter is devoted to the intellectual virtues and leadership, arts and understanding.
Cílem bakalářské práce bylo podat podrobný výklad Aristotelova pojmu eudaimonia,
který má v českém jazyce sémantický ekvivalent ve slově blaženost. V první řade, se autorka
zaměřila na pečlivou práci s primárními zdroji, kterými jsou tato tři díla: Rétorika, Magna
Moralia a Etika Nikomachova. Rétorika představuje Aristotelovu snahu konfrontovat
jednotlivé ideje uplatněním v reálném světě, a to prostřednictvím jejich odrazu v soudních a
slavnostních řečech. Kniha je formálně rozdělena do dvou částí. V první Aristoteles popisuje
základní etické meze už deformované praktickým užitím a druhá část slouží jako učebnice, či
spíše návod pro začínající řečníky. Další dva zdroje (Magna Moralia a Etika Nikomachova)
jsou obsahově podobné. Mají totožnou metodologii, logiku vypracování argumentů a nakonec
i závěry.
Bakalářská práce je rozdělena do sedmi na sebe navazujících částí. První kapitola je
zaměřena na předchůdců Aristotela a to Sokrata a Platona. Druhá kapitola je věnována pojmu
dobro. Třetí část práce je zaměřena na postavení zdatnosti v procesu dosažení dobra. Čtvrtá
kapitola je zaměřena výhradně na pojem audaimonia. Pátá kapitola je věnována zdatnosti a
vymezení středu. Šestá kapitola pojednává o mravních ctnostech, jakými jsou: statečnost,
umírněnost, štědrost, velkorysost, spravedlnost a dobro. Poslední sedmá kapitola je věnována
rozumovým ctnostem a to vedení, umění a porozumění.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis was to give a detailed explanation of Aristotle's concept of eudaimonia, which is in the Czech language, the semantic equivalent of the word beatitude. In the first place, the author focused on the careful work with primary sources, which are the three works: Rhetoric, Magna Moralia and the Nicomachean Ethics. Aristotle's Rhetoric is an attempt to confront the ideas of individual application in the real world, through their reflection in the judicial and ceremonial speeches. The book is formally divided into two parts. The first Aristotle describes the basic ethical limits already deformed practical application and the second part serves as a textbook, or rather a guide for beginning speakers.
Another two sources (Magna Moralia and Nicomachean Ethics) are substantively similar. They have identical methodology, logic, drawing arguments and finally the conclusions.
Bachelor thesis is divided into seven consecutive parts. The first chapter focuses on the predecessors of Aristotle and Socrates and Plato. The second chapter is devoted to the concept of good. The third part focuses on the position of fitness in the process of achieving goodness. The fourth chapter is focused exclusively on the notion audaimonia. The fifth chapter is devoted to fitness and defining the center. The sixth chapter discusses the moral virtues, such as: bravery, modesty, generosity, generosity, justice and goodness. The last seventh chapter is devoted to the intellectual virtues and leadership, arts and understanding.
1) Studentka se bude v průběhu přípravy a vypracování řídit
metodickými a organizačními pokyny vedoucího bakalářské práce a bude
pravidelně docházet na konzultace k práci.
2) Cílem práce je přehledné podání Aristotelovy teorie blaženosti v
kontextu jeho etické nauky.
3) Jako metoda bude použita komparace pramenné a sekundární literatury
k danému tématu.
Zásady pro vypracování
1) Studentka se bude v průběhu přípravy a vypracování řídit
metodickými a organizačními pokyny vedoucího bakalářské práce a bude
pravidelně docházet na konzultace k práci.
2) Cílem práce je přehledné podání Aristotelovy teorie blaženosti v
kontextu jeho etické nauky.
3) Jako metoda bude použita komparace pramenné a sekundární literatury
k danému tématu.
Seznam doporučené literatury
Aristotelés: Etika Níkomachova. Praha: Rezek, 2013. 291 s. ISBN
978-80-86207-35-3.
Aristotelés: Magna moralia. Praha: Petr Rezek, 2005, 178 s. ISBN
80-86027-22-8.
Tomáš Akvinský: Komentář k Etice Nikomachově, II. kniha. Praha:
Krystal OP, 2013. 233 s. ISBN 978-80-87183-61-8
Synek, Stanislav: Lidská přirozenost jako úkol člověka: filosofická
interpretace Etiky Nikomachovy. Praha: Togga ve spolupráci s Fakultou
humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze, 2011. 256 s. ISBN
978-80-87258-53-8.
Gadamer, Hans-Georg: Idea Dobra mezi Platónem a Aristotelem. Praha:
Oikoymenh, 2010. 119 s. ISBN 978-80-7298-445-9.
Seznam doporučené literatury
Aristotelés: Etika Níkomachova. Praha: Rezek, 2013. 291 s. ISBN
978-80-86207-35-3.
Aristotelés: Magna moralia. Praha: Petr Rezek, 2005, 178 s. ISBN
80-86027-22-8.
Tomáš Akvinský: Komentář k Etice Nikomachově, II. kniha. Praha:
Krystal OP, 2013. 233 s. ISBN 978-80-87183-61-8
Synek, Stanislav: Lidská přirozenost jako úkol člověka: filosofická
interpretace Etiky Nikomachovy. Praha: Togga ve spolupráci s Fakultou
humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze, 2011. 256 s. ISBN
978-80-87258-53-8.
Gadamer, Hans-Georg: Idea Dobra mezi Platónem a Aristotelem. Praha:
Oikoymenh, 2010. 119 s. ISBN 978-80-7298-445-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.