Bakalářská práce se zabývá předpoklady efektivní komunikace ve škole. V teoretické části se věnuje verbální, neverbální a pedagogické komunikaci, asertivitě, řešení konfliktů a doporučením pro rozvoj komunikačních dovedností vedoucích k efektivní komunikaci. Praktická část je založena na monitorování interakce učitele se žáky v hodinách českého jazyka a občanské výchovy a interpretaci efektivity zaznamenané při výuce. Empirická část práce se zaměřuje také na pozorování neverbální komunikace učitelů českého jazyka a učitelů občanské výchovy, na hodnocení otevřenosti vyučování, prezentaci a procvičování učiva. Teoretická část i vlastní výzkum umožnily formulovat doporučení vedoucí k efektivitě.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with assumptions of an effective communication at school. The theoretical part focuses on verbal, nonverbal and educational communication, assertiveness, dealing with conflicts and recommendations for the development of communication skills which lead to an effective communication. The practical part is based on an interaction between teachers and pupils during the lessons of the Czech language and civics and interpretation of efficiency on the lessons. Follow by observing nonverbal communication of teacher of the Czech language and civics, further evaluation of the openness of teaching and presentation and practice of a curriculum. The theoretical part and the research enabled to formulate recommendations which lead to an efficiency.
Klíčová slova
pedagogická komunikace, verbální komunikace, neverbální komunikace, asertivita, řešení problémů
Bakalářská práce se zabývá předpoklady efektivní komunikace ve škole. V teoretické části se věnuje verbální, neverbální a pedagogické komunikaci, asertivitě, řešení konfliktů a doporučením pro rozvoj komunikačních dovedností vedoucích k efektivní komunikaci. Praktická část je založena na monitorování interakce učitele se žáky v hodinách českého jazyka a občanské výchovy a interpretaci efektivity zaznamenané při výuce. Empirická část práce se zaměřuje také na pozorování neverbální komunikace učitelů českého jazyka a učitelů občanské výchovy, na hodnocení otevřenosti vyučování, prezentaci a procvičování učiva. Teoretická část i vlastní výzkum umožnily formulovat doporučení vedoucí k efektivitě.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with assumptions of an effective communication at school. The theoretical part focuses on verbal, nonverbal and educational communication, assertiveness, dealing with conflicts and recommendations for the development of communication skills which lead to an effective communication. The practical part is based on an interaction between teachers and pupils during the lessons of the Czech language and civics and interpretation of efficiency on the lessons. Follow by observing nonverbal communication of teacher of the Czech language and civics, further evaluation of the openness of teaching and presentation and practice of a curriculum. The theoretical part and the research enabled to formulate recommendations which lead to an efficiency.
Klíčová slova
pedagogická komunikace, verbální komunikace, neverbální komunikace, asertivita, řešení problémů
Cílem práce bude popis základních komunikačních dovedností učitele, které vedou k odpovídajícím dovednostem u žáka. Relevantní poznatky budou následně porovnány s reálnou komunikací ve škole. Ta bude založena na monitorování autentické výuky.
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude popis základních komunikačních dovedností učitele, které vedou k odpovídajícím dovednostem u žáka. Relevantní poznatky budou následně porovnány s reálnou komunikací ve škole. Ta bude založena na monitorování autentické výuky.
Seznam doporučené literatury
CLAYTON, Peter. Řeč těla: čtěte gesta, mluvte svými pohyby. České vyd. 1. Praha: Ottovo nakladatelství - Cesty, 2004.
GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. 3. vyd. Brno: Paido, 2008, 286 s.
KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Bystřice pod Hostýnem: Spirála, 2008, 286 s.
MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 161 s. Pedagogické a psychologické studie.
MÜLLEROVÁ, Stanislava. Komunikace ve škole: vybrané kapitoly. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita, Pedagogická fakulta, 2002, 73 s. Studijní texty pro distanční studium (Technická univerzita v Liberci. Pedagogická fakulta).
NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Vyd. 1. Praha, 2005, 171 s.
PACOVSKÁ, Jasňa. K hlubinám študákovy duše: didaktika mateřského jazyka v transdisciplinárním kontextu = To the depths of a student's soul : didactics of mother language in transdisciplinary context. 1. vydani. 242 pages.
PECH, Jaroslav. Řeč těla: [příručka prakticky pro všechny, kteří se chtějí zlepšit v řešení běžných životních situací]. Vyd. 1. Praha: NS Svoboda, 2009, 168 s.
VALIŠOVÁ, Alena. Asertivita v rodině a ve škole, aneb, Zásady přímého jednání mezi dětmi, rodiči a učiteli: vybrané kapitoly. Vyd. 3., upr. Jinočany: H, 1998, 181 s. Studijní texty pro distanční studium (Technická univerzita v Liberci. Pedagogická fakulta).
Seznam doporučené literatury
CLAYTON, Peter. Řeč těla: čtěte gesta, mluvte svými pohyby. České vyd. 1. Praha: Ottovo nakladatelství - Cesty, 2004.
GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. 3. vyd. Brno: Paido, 2008, 286 s.
KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Bystřice pod Hostýnem: Spirála, 2008, 286 s.
MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 161 s. Pedagogické a psychologické studie.
MÜLLEROVÁ, Stanislava. Komunikace ve škole: vybrané kapitoly. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita, Pedagogická fakulta, 2002, 73 s. Studijní texty pro distanční studium (Technická univerzita v Liberci. Pedagogická fakulta).
NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Vyd. 1. Praha, 2005, 171 s.
PACOVSKÁ, Jasňa. K hlubinám študákovy duše: didaktika mateřského jazyka v transdisciplinárním kontextu = To the depths of a student's soul : didactics of mother language in transdisciplinary context. 1. vydani. 242 pages.
PECH, Jaroslav. Řeč těla: [příručka prakticky pro všechny, kteří se chtějí zlepšit v řešení běžných životních situací]. Vyd. 1. Praha: NS Svoboda, 2009, 168 s.
VALIŠOVÁ, Alena. Asertivita v rodině a ve škole, aneb, Zásady přímého jednání mezi dětmi, rodiči a učiteli: vybrané kapitoly. Vyd. 3., upr. Jinočany: H, 1998, 181 s. Studijní texty pro distanční studium (Technická univerzita v Liberci. Pedagogická fakulta).