Diplomová práce kriticky analyzuje metodu projektové výuky a zasazuje ji do kontextu průřezového tématu Výchova demokratického občana. Analýze projektové metody předchází terminologické vymezení a historický exkurz do projektové výuky. Jak je dnes definována výchova demokratického občana v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání, je popsáno v následující kapitole. Součástí práce je projekt realizovaný v hodinách občanské výchovy, zaměřený na dané průřezové téma. Výsledek projektu je následně zhodnocen a fotograficky zdokumentován. Závěr práce shrnuje pozitivní i negativní stránky projektového vyučování.
Anotace v angličtině
The thesis critically analyzes the project teaching method and puts it into the context of the cross-curricular subject called Democratic Citizenship. The analysis of the project teaching method is preceded by the teminology and historical excursus on the project teaching. The next chapter describes the way in which the eduation for democratic citizenship is defined in the Framework Educational Programme for Basic Education. A very important part of the thesis is a specific project implemented in the civics classes. Then the outcome of the project is evaluated and the photographic documentation of it is taken. In the conclusion positive and negative aspects of the project teaching are summarized.
a project, project teaching, education, a citizen, democracy
Rozsah průvodní práce
85
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce kriticky analyzuje metodu projektové výuky a zasazuje ji do kontextu průřezového tématu Výchova demokratického občana. Analýze projektové metody předchází terminologické vymezení a historický exkurz do projektové výuky. Jak je dnes definována výchova demokratického občana v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání, je popsáno v následující kapitole. Součástí práce je projekt realizovaný v hodinách občanské výchovy, zaměřený na dané průřezové téma. Výsledek projektu je následně zhodnocen a fotograficky zdokumentován. Závěr práce shrnuje pozitivní i negativní stránky projektového vyučování.
Anotace v angličtině
The thesis critically analyzes the project teaching method and puts it into the context of the cross-curricular subject called Democratic Citizenship. The analysis of the project teaching method is preceded by the teminology and historical excursus on the project teaching. The next chapter describes the way in which the eduation for democratic citizenship is defined in the Framework Educational Programme for Basic Education. A very important part of the thesis is a specific project implemented in the civics classes. Then the outcome of the project is evaluated and the photographic documentation of it is taken. In the conclusion positive and negative aspects of the project teaching are summarized.
a project, project teaching, education, a citizen, democracy
Zásady pro vypracování
Hlavním cílem diplomové práce je, aby se studentka s využitím odborné literatury zaměřila na kritickou analýzu metody projektové výuky. Dále v tomto kontextu vysvětlí významné pojmy jako třeba RVP ZV, vzdělávací oblasti a uchopí příslušné pojmy související s průřezovým tématem Výchova demokratického občana. Neméně důležitým cílem diplomové práce je také vypracovat a realizovat projekt v hodinách OV, zaměřený na dané průřezové téma. Výsledky projektu studentka adekvátně zhodnotí. Při psaní diplomové práce bude použita analyticko-syntetická metoda. Studentka se bude v průběhu příprav a vypracování řídit metodickými a organizačními pokyny vedoucího práce.
Zásady pro vypracování
Hlavním cílem diplomové práce je, aby se studentka s využitím odborné literatury zaměřila na kritickou analýzu metody projektové výuky. Dále v tomto kontextu vysvětlí významné pojmy jako třeba RVP ZV, vzdělávací oblasti a uchopí příslušné pojmy související s průřezovým tématem Výchova demokratického občana. Neméně důležitým cílem diplomové práce je také vypracovat a realizovat projekt v hodinách OV, zaměřený na dané průřezové téma. Výsledky projektu studentka adekvátně zhodnotí. Při psaní diplomové práce bude použita analyticko-syntetická metoda. Studentka se bude v průběhu příprav a vypracování řídit metodickými a organizačními pokyny vedoucího práce.
Seznam doporučené literatury
Brett, P., Mompoint-Gaillardová, P., Salemová, M. H. Jak mohou všichni učitelé podpořit výchovu k občanství a lidským právům. Brno: Masarykova univerzita, 2012.
Gollob, R., Krapf, P., Weidinger, W. Vzděláváním k demokracii: podklady pro učitele k výchově k demokratickému občanství a k výchově k lidským právům. Brno: Masarykova univerzita, 2012.
Kašová, J., Tomková, A., Dvořáková, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009.
Kratochvílová, J. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2009.
Seznam doporučené literatury
Brett, P., Mompoint-Gaillardová, P., Salemová, M. H. Jak mohou všichni učitelé podpořit výchovu k občanství a lidským právům. Brno: Masarykova univerzita, 2012.
Gollob, R., Krapf, P., Weidinger, W. Vzděláváním k demokracii: podklady pro učitele k výchově k demokratickému občanství a k výchově k lidským právům. Brno: Masarykova univerzita, 2012.
Kašová, J., Tomková, A., Dvořáková, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009.
Kratochvílová, J. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2009.