Bakalářská práce se zabývá specifickou poruchou učení - dysortografií. V teoretické části se věnuje skutečnostem, které jsou spojeny s jejím výskytem. Pojednává o jejích příčinách, projevech, diagnostice, zásadách reedukace i konkrétních možnostech hodnocení žáků s touto poruchou. Praktická část se pomocí různých typů metod zaměřuje na způsob práce pedagogů s těmito žáky. Výsledky průzkumu jsou poté komparovány s poznatky z odborné literatury. Práce je doplněna ukázkami písemných projevů sledovaných žáků.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with learning disability called dysortographia. The causes, expressions, diagnostics, specific possibilities of the assessment and reeducation are discussed in the theoretical part of the thesis. The practical part of this thesis researches teacher´s work with these pupils. The results of observation are compared to knowledge obtained in relevant literature on the subject.
Klíčová slova
Specifické poruchy učení, dysortografie, výskyt, charakteristika, projevy, diagnostika, reedukace, metodologie, přístupy, pedagogická komunikace
Bakalářská práce se zabývá specifickou poruchou učení - dysortografií. V teoretické části se věnuje skutečnostem, které jsou spojeny s jejím výskytem. Pojednává o jejích příčinách, projevech, diagnostice, zásadách reedukace i konkrétních možnostech hodnocení žáků s touto poruchou. Praktická část se pomocí různých typů metod zaměřuje na způsob práce pedagogů s těmito žáky. Výsledky průzkumu jsou poté komparovány s poznatky z odborné literatury. Práce je doplněna ukázkami písemných projevů sledovaných žáků.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with learning disability called dysortographia. The causes, expressions, diagnostics, specific possibilities of the assessment and reeducation are discussed in the theoretical part of the thesis. The practical part of this thesis researches teacher´s work with these pupils. The results of observation are compared to knowledge obtained in relevant literature on the subject.
Klíčová slova
Specifické poruchy učení, dysortografie, výskyt, charakteristika, projevy, diagnostika, reedukace, metodologie, přístupy, pedagogická komunikace
Cíl:
Cílem je zjistit výskyt dysortografické poruchy a popsat způsoby práce s těmito žáky.
Metody:
Pozorování
Rozhovor s učiteli
Dotazník pro učitele
Zásady pro vypracování
Cíl:
Cílem je zjistit výskyt dysortografické poruchy a popsat způsoby práce s těmito žáky.
Metody:
Pozorování
Rozhovor s učiteli
Dotazník pro učitele
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. ISBN 978-80-7315-185-0.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Metody hodnocení a tolerance dětí s SPU: cvičení pro děti s dysortografií. 6. vyd. Praha: D, 2001, 32 s. ISBN 978-807-3679-880.
POKORNÁ, Věra a Anna KUCHARSKÁ. Porovnej, dokresli, spojuj, rozlišuj, skládej: jak poznáme sklony dítěte k dyslexii, dysgrafii, dyskalkulii : [soubor volných pracovních listů k rozvoji zrakového vnímání]. 3. přeprac. vyd. Editor Hana Treuová. Ilustrace Šárka Boháčová. Praha: Blug, [1994?], 20 volných listů. ISBN 80-856-3536-4.
SIWEK, Božetěch. Jak si poradit s pravopisem: cvičení pro děti s dysortografií. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 167 s. ISBN 978-807-3679-880.
ŠVANCAROVÁ, Daniela a Anna KUCHARSKÁ. Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky: cvičení pro děti s dysortografií. 1. vyd. Praha: Scientia, 2001, 27 s. ISBN 80-718-3221-9.
ZELINKOVÁ, Olga. Cizí jazyky a specifické poruchy učení. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2005, 167 s. ISBN 80-731-1022-9.
ZELINKOVÁ, Olga a Anna KUCHARSKÁ. Psaní mě baví: diktáty a cvičení pro žáky s dysortografií a dysgrafií. 1. vyd. Praha: DYS, [2002?], 36 s. ISBN 80-862-5503-4.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. ISBN 978-80-7315-185-0.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Metody hodnocení a tolerance dětí s SPU: cvičení pro děti s dysortografií. 6. vyd. Praha: D, 2001, 32 s. ISBN 978-807-3679-880.
POKORNÁ, Věra a Anna KUCHARSKÁ. Porovnej, dokresli, spojuj, rozlišuj, skládej: jak poznáme sklony dítěte k dyslexii, dysgrafii, dyskalkulii : [soubor volných pracovních listů k rozvoji zrakového vnímání]. 3. přeprac. vyd. Editor Hana Treuová. Ilustrace Šárka Boháčová. Praha: Blug, [1994?], 20 volných listů. ISBN 80-856-3536-4.
SIWEK, Božetěch. Jak si poradit s pravopisem: cvičení pro děti s dysortografií. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 167 s. ISBN 978-807-3679-880.
ŠVANCAROVÁ, Daniela a Anna KUCHARSKÁ. Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky: cvičení pro děti s dysortografií. 1. vyd. Praha: Scientia, 2001, 27 s. ISBN 80-718-3221-9.
ZELINKOVÁ, Olga. Cizí jazyky a specifické poruchy učení. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2005, 167 s. ISBN 80-731-1022-9.
ZELINKOVÁ, Olga a Anna KUCHARSKÁ. Psaní mě baví: diktáty a cvičení pro žáky s dysortografií a dysgrafií. 1. vyd. Praha: DYS, [2002?], 36 s. ISBN 80-862-5503-4.