Cílem mé práce bylo vytvořit a realizovat program pro školní družinu s dětmi, které navštěvují první třídu základní školy. Program má za cíl fungovat jako prevence při specifických poruchách učení. Oblastí, na které se při prevenci můžeme zaměřit, je mnoho. Ve své práci jsem se nejvíce soustředila na rozvoj paměti, pozornosti a soustředění, cvičení však byla současně zaměřená i na zrakovou percepci, sluchovou percepci a motorické funkce. Součástí programu jsou různé hry a činnosti, které jsem vybrala na základě odborné literatury či sama vytvořila a které by měly dětem nejlépe pomoci rozvíjet jejich schopnosti právě v oblastech potřebných k zvládnutí základních školních dovedností. Za zvolené metody byly vybrány pozorování, evaluace a analýza dětské činnosti. Pro posouzení a zhodnocení jsem vybrala několik cvičení, která jsem dětem zadala na začátku a na konci programu. Výsledkem mé práce je preventivní program s popsanými cvičeními, která se během mé praxe v družině osvědčila, a na druhé straně popis her, u kterých se ukázalo, že nebyly vhodné.
Anotace v angličtině
The aim of bachelor thesis was created and realized the program for a school club with children, who were in first class in a primary school. The program aims to function as a prevention of specific learning disabilities. There are many parts, where we can focus on prevention. In my bachelor thesis I focused on developing memory, attention and concentration, but the exercises were also focused on visual perception, hearing perception and motor functions. Part of the program is the various games and activities, which I chose on the basis of professional literature or created by myself to help children in best develop their skills. I used method as observation, evaluation and analysis of children´s activities. For the assessment and evaluation I chose several exercises that I gave to children at the beginning and at the end of the program. The result of my bachelor thesis is preventive program with described exercises that have proven to be good during my practice in the school club and also some games that have proved to be inappropriate.
Klíčová slova
specifické poruchy učení, prevence specifických poruch učení, preventivní program, školní družina, dítě v první třídě, rozvoj paměti, rozvoj koncentrace, rozvoj pozornosti, rozvoj zrakového vnímání, rozvoj sluchového vnímání
Klíčová slova v angličtině
specific learning disabilities, prevention of specific learning disabilities, prevention program, school club, child in first class, development of memory, development od concentration, attention development, development of visual perception, development of hearing perception
Rozsah průvodní práce
52 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem mé práce bylo vytvořit a realizovat program pro školní družinu s dětmi, které navštěvují první třídu základní školy. Program má za cíl fungovat jako prevence při specifických poruchách učení. Oblastí, na které se při prevenci můžeme zaměřit, je mnoho. Ve své práci jsem se nejvíce soustředila na rozvoj paměti, pozornosti a soustředění, cvičení však byla současně zaměřená i na zrakovou percepci, sluchovou percepci a motorické funkce. Součástí programu jsou různé hry a činnosti, které jsem vybrala na základě odborné literatury či sama vytvořila a které by měly dětem nejlépe pomoci rozvíjet jejich schopnosti právě v oblastech potřebných k zvládnutí základních školních dovedností. Za zvolené metody byly vybrány pozorování, evaluace a analýza dětské činnosti. Pro posouzení a zhodnocení jsem vybrala několik cvičení, která jsem dětem zadala na začátku a na konci programu. Výsledkem mé práce je preventivní program s popsanými cvičeními, která se během mé praxe v družině osvědčila, a na druhé straně popis her, u kterých se ukázalo, že nebyly vhodné.
Anotace v angličtině
The aim of bachelor thesis was created and realized the program for a school club with children, who were in first class in a primary school. The program aims to function as a prevention of specific learning disabilities. There are many parts, where we can focus on prevention. In my bachelor thesis I focused on developing memory, attention and concentration, but the exercises were also focused on visual perception, hearing perception and motor functions. Part of the program is the various games and activities, which I chose on the basis of professional literature or created by myself to help children in best develop their skills. I used method as observation, evaluation and analysis of children´s activities. For the assessment and evaluation I chose several exercises that I gave to children at the beginning and at the end of the program. The result of my bachelor thesis is preventive program with described exercises that have proven to be good during my practice in the school club and also some games that have proved to be inappropriate.
Klíčová slova
specifické poruchy učení, prevence specifických poruch učení, preventivní program, školní družina, dítě v první třídě, rozvoj paměti, rozvoj koncentrace, rozvoj pozornosti, rozvoj zrakového vnímání, rozvoj sluchového vnímání
Klíčová slova v angličtině
specific learning disabilities, prevention of specific learning disabilities, prevention program, school club, child in first class, development of memory, development od concentration, attention development, development of visual perception, development of hearing perception
Zásady pro vypracování
Cíl:
Vytvořit a realizovat preventivní program ve školní družině pro žáky 1. třídy jako prevenci specifických poruch učení. Zhodnocení tohoto programu.
Požadavky:
Pracovat se skupinou dětí z 1. třídy ve školní družině alespoň jednou týdně, minimálně po dobu tří měsíců.
Metody:
Pozorování, evaluace, analýza dětské činnosti.
Zásady pro vypracování
Cíl:
Vytvořit a realizovat preventivní program ve školní družině pro žáky 1. třídy jako prevenci specifických poruch učení. Zhodnocení tohoto programu.
Požadavky:
Pracovat se skupinou dětí z 1. třídy ve školní družině alespoň jednou týdně, minimálně po dobu tří měsíců.
Metody:
Pozorování, evaluace, analýza dětské činnosti.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J., 2014. Rozvoj zrakového vnímání pro děti od 5 do 7 let: jak krtek Barbora pomohl objevit poklad. 2. vyd. Brno: Edika. ISBN 978-802-6605-546.
HÁJEK, B., PÁVKOVÁ, J., 2011. Školní družina. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-900-2.
HOLEYŠOVSKÁ, A., 2009. Zájmová činnost ve školní družině. Vyd. 1. Praha: Portál. ISBN 978-807-3675-868.
POKORNÁ, V., 2010. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 4. Praha: Portál. ISBN 978-807-3678-173.
ŠAUEROVÁ, M., ŠPAČKOVÁ, K., NECHLEPOVÁ, E., 2012. Speciální pedagogika v praxi: komplexní péče o děti se SPUCH. Vyd. 1. Praha: Grada. ISBN 978-802-4743-391.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J., 2014. Rozvoj zrakového vnímání pro děti od 5 do 7 let: jak krtek Barbora pomohl objevit poklad. 2. vyd. Brno: Edika. ISBN 978-802-6605-546.
HÁJEK, B., PÁVKOVÁ, J., 2011. Školní družina. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-900-2.
HOLEYŠOVSKÁ, A., 2009. Zájmová činnost ve školní družině. Vyd. 1. Praha: Portál. ISBN 978-807-3675-868.
POKORNÁ, V., 2010. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 4. Praha: Portál. ISBN 978-807-3678-173.
ŠAUEROVÁ, M., ŠPAČKOVÁ, K., NECHLEPOVÁ, E., 2012. Speciální pedagogika v praxi: komplexní péče o děti se SPUCH. Vyd. 1. Praha: Grada. ISBN 978-802-4743-391.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.