Bakalářská práce se zaměřuje na současnou úroveň uplatnění dopravní výchovy ve školském systému se zaměřením na adolescentní věkovou skupinu. Mapuje možnosti pedagogiky volného času při dopravní výchově dětí a mládeže.
V úvodní části práce představuje pojmy dopravní výchovy a věnuje se nabídce dopravně výchovných institucí, včetně těch, které nabízejí formu trávení volného času s prvky dopravní bezpečnosti a prevence. V praktické části se tato práce zaměřuje na průzkum implementace dopravní výchovy do výuky na středních školách a učilištích dle vybraných parametrů. Na základě zjištěných dat je navržen a realizován dopravně-vzdělávací preventivní program pro mladé řidiče, který je na konci práce evaluován.
Annotation in English
The bachelor thesis focuses on the current level of traffic education in the school system with a focus on the adolescent age group. Maps the options of leisure time in the traffic education of children and youth.
In the introductory part of the thesis presents the concepts of traffic education and is dedicated to offer transport educational institutions, including those that offer a form of spending leisure time with elements of traffic safety and prevention. The practical part of this work focuses on the exploration of the implementation of the traffic education into the teaching in secondary schools and vocational training according to the selected parameters. On the basis of the detected data is designed and implemented traffic-educational prevention program for young drivers, which is at the end of the work evaluated.
Transport education, leisure time, road safety, society, transport, school system, family.
Length of the covering note
85 s.
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se zaměřuje na současnou úroveň uplatnění dopravní výchovy ve školském systému se zaměřením na adolescentní věkovou skupinu. Mapuje možnosti pedagogiky volného času při dopravní výchově dětí a mládeže.
V úvodní části práce představuje pojmy dopravní výchovy a věnuje se nabídce dopravně výchovných institucí, včetně těch, které nabízejí formu trávení volného času s prvky dopravní bezpečnosti a prevence. V praktické části se tato práce zaměřuje na průzkum implementace dopravní výchovy do výuky na středních školách a učilištích dle vybraných parametrů. Na základě zjištěných dat je navržen a realizován dopravně-vzdělávací preventivní program pro mladé řidiče, který je na konci práce evaluován.
Annotation in English
The bachelor thesis focuses on the current level of traffic education in the school system with a focus on the adolescent age group. Maps the options of leisure time in the traffic education of children and youth.
In the introductory part of the thesis presents the concepts of traffic education and is dedicated to offer transport educational institutions, including those that offer a form of spending leisure time with elements of traffic safety and prevention. The practical part of this work focuses on the exploration of the implementation of the traffic education into the teaching in secondary schools and vocational training according to the selected parameters. On the basis of the detected data is designed and implemented traffic-educational prevention program for young drivers, which is at the end of the work evaluated.
Transport education, leisure time, road safety, society, transport, school system, family.
Research Plan
Cíl:
1) Analyzovat účinnost a vybrané parametry dopravní výchovy ve vybraných institucích.
2) Analyzovat participaci vzdělávacího procesu v dopravní výchově vybraných subjektů (škola, Besip, nadační fond Kolečko).
3) Vlastní návrh volnočasového programu dopravní výchovy.
Metody:
Rozhovor
Dotazník
Research Plan
Cíl:
1) Analyzovat účinnost a vybrané parametry dopravní výchovy ve vybraných institucích.
2) Analyzovat participaci vzdělávacího procesu v dopravní výchově vybraných subjektů (škola, Besip, nadační fond Kolečko).
3) Vlastní návrh volnočasového programu dopravní výchovy.
Metody:
Rozhovor
Dotazník
Recommended resources
ČEJKOVÁ, E., NEVOLE, A, Děti v dopravě první pomoc, Praha: Úřad Českého červeného kříže, 2004
KYNCL, J., Historie dopravy na území České republiky, Praha: Institut Jana Pernera, 2006. ISBN 80-903184-9-5
LÍMOVÁ, L., Teorie dopravní výchovy, Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1157-0
MANDÁTOVÁ, L., Dopravní výchova v učivu 1. 4. ročníku základní školy, Olomouc: Krajský pedagogický ústav, 1983.
SKUTIL, M., Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství, Praha, Portál, 2011, ISBN 978-80-7367-778-7
STOJAN, M., Dopravní výchova pro učitele 1. stupně ZŠ, 1. vyd., Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 2007. ISBN 978-80-210-4251-3
VOTRUBA, J., Dopravní výchova pro 2. a 3. ročník základní školy, 2. vyd., Praha: Nakladatelství Fortuna, 2003. ISBN 80-7168-246-2
VOTRUBA, J., "Stůj!" "Pozor!" "Volno!", 8. vyd., Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983. ISBN 14-210-83
ČEJKOVÁ, E., NEVOLE, A, Děti v dopravě první pomoc, Praha: Úřad Českého červeného kříže, 2004
KYNCL, J., Historie dopravy na území České republiky, Praha: Institut Jana Pernera, 2006. ISBN 80-903184-9-5
LÍMOVÁ, L., Teorie dopravní výchovy, Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1157-0
MANDÁTOVÁ, L., Dopravní výchova v učivu 1. 4. ročníku základní školy, Olomouc: Krajský pedagogický ústav, 1983.
SKUTIL, M., Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství, Praha, Portál, 2011, ISBN 978-80-7367-778-7
STOJAN, M., Dopravní výchova pro učitele 1. stupně ZŠ, 1. vyd., Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 2007. ISBN 978-80-210-4251-3
VOTRUBA, J., Dopravní výchova pro 2. a 3. ročník základní školy, 2. vyd., Praha: Nakladatelství Fortuna, 2003. ISBN 80-7168-246-2
VOTRUBA, J., "Stůj!" "Pozor!" "Volno!", 8. vyd., Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983. ISBN 14-210-83