Diplomová práce se zabývá strategií modrého oceánu jako alternativním přístupem k tvorbě podnikové strategie. Strategie modrého oceánu mění tradiční pohled na strategii a přináší systematický přístup, který umožňuje minimalizovat vliv konkurenčních firem. Předmětem teoretické části diplomové práce je podrobné představení strategie modrého oceánu, hodnotové inovace, analytických nástrojů a systémových rámců vedoucích k úspěšnému vytváření modrých oceánů. Dále jsou vysvětleny principy úspěšné formulace a efektivní realizace strategie modrého oceánu. Teoretická část této práce se také zaměřuje na vybrané příbuzné konkurenční strategie, které jsou se strategií modrého oceánu porovnány. Stejně tak jako analýza autorů strategie modrého oceánu objevila ve všech úspěšných tazích zkoumaných firem shodný schematický vzorec pro vytváření modrých oceánů bez ohledu na odvětví, je i praktická část diplomové práce zaměřena na analýzu šesti českých firem podnikajících napříč různými odvětvími, jejichž dosavadní vývoj vykazuje znaky uplatňování strategie modrého oceánu. Za účelem analýzy vybraných firem je sestrojen obraz strategie odvětví s hodnotovou křivkou vybraného podniku a sestaven test modrého oceánu, jehož výsledky potvrdí či vyloučí příslušnost dané firmy ke zmíněné strategii. Hlavním cílem diplomové práce je určení determinantů úspěšnosti strategie modrého oceánu u vybraných českých firem. Výsledkem diplomové práce je předložení doporučení podnikům, jak vytvořit nebo napodobit strategii modrého oceánu v podmínkách českého podnikatelského prostředí.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with Blue Ocean Strategy as an alternative approach to the corporate strategy formulation. Blue Ocean Strategy changes the traditional view of strategy and brings a systematic approach that allows to minimize the impact of competitive companies. The subject of the theoretical part of the thesis is to present key concepts of Blue Ocean Strategy, including value innovation, analytical frameworks and tools to foster an organization's ability to systematically create and capture blue oceans. The following part describes the principles of Blue Ocean Strategy formulation and effective implementation principles of Blue Ocean Strategy. The theoretical part of this thesis also focuses on selected related competitive strategies that are compared with Blue Ocean Strategy. As well as analysis of the authors of Blue Ocean Strategy discovered the same schematic structure for creating blue oceans in all successful moves of the world´s companies across industries, practical part of the thesis is also focused on six Czech companies operating across diverse sectors, whose current development shows signs of Blue Ocean Strategy implementation. In order to make an analysis of the selected Czech companies, the strategy canvas with the value curve and the blue ocean test is built. The blue ocean test results in the confirmation or exclusion of the effective implementation strategy of the selected company. The aim of the thesis is to define the determinants of the success of the Blue Ocean Strategy in the selected Czech companies. The result of the thesis is to submit recommendations on how to create or imitate the Blue Ocean Strategy in the Czech business environment conditions.
Innovation, value innovation, Blue Ocean Strategy, strategy canvas, the value curve, innovation strategy, competitive advantage
Rozsah průvodní práce
127 s. (235 845 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá strategií modrého oceánu jako alternativním přístupem k tvorbě podnikové strategie. Strategie modrého oceánu mění tradiční pohled na strategii a přináší systematický přístup, který umožňuje minimalizovat vliv konkurenčních firem. Předmětem teoretické části diplomové práce je podrobné představení strategie modrého oceánu, hodnotové inovace, analytických nástrojů a systémových rámců vedoucích k úspěšnému vytváření modrých oceánů. Dále jsou vysvětleny principy úspěšné formulace a efektivní realizace strategie modrého oceánu. Teoretická část této práce se také zaměřuje na vybrané příbuzné konkurenční strategie, které jsou se strategií modrého oceánu porovnány. Stejně tak jako analýza autorů strategie modrého oceánu objevila ve všech úspěšných tazích zkoumaných firem shodný schematický vzorec pro vytváření modrých oceánů bez ohledu na odvětví, je i praktická část diplomové práce zaměřena na analýzu šesti českých firem podnikajících napříč různými odvětvími, jejichž dosavadní vývoj vykazuje znaky uplatňování strategie modrého oceánu. Za účelem analýzy vybraných firem je sestrojen obraz strategie odvětví s hodnotovou křivkou vybraného podniku a sestaven test modrého oceánu, jehož výsledky potvrdí či vyloučí příslušnost dané firmy ke zmíněné strategii. Hlavním cílem diplomové práce je určení determinantů úspěšnosti strategie modrého oceánu u vybraných českých firem. Výsledkem diplomové práce je předložení doporučení podnikům, jak vytvořit nebo napodobit strategii modrého oceánu v podmínkách českého podnikatelského prostředí.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with Blue Ocean Strategy as an alternative approach to the corporate strategy formulation. Blue Ocean Strategy changes the traditional view of strategy and brings a systematic approach that allows to minimize the impact of competitive companies. The subject of the theoretical part of the thesis is to present key concepts of Blue Ocean Strategy, including value innovation, analytical frameworks and tools to foster an organization's ability to systematically create and capture blue oceans. The following part describes the principles of Blue Ocean Strategy formulation and effective implementation principles of Blue Ocean Strategy. The theoretical part of this thesis also focuses on selected related competitive strategies that are compared with Blue Ocean Strategy. As well as analysis of the authors of Blue Ocean Strategy discovered the same schematic structure for creating blue oceans in all successful moves of the world´s companies across industries, practical part of the thesis is also focused on six Czech companies operating across diverse sectors, whose current development shows signs of Blue Ocean Strategy implementation. In order to make an analysis of the selected Czech companies, the strategy canvas with the value curve and the blue ocean test is built. The blue ocean test results in the confirmation or exclusion of the effective implementation strategy of the selected company. The aim of the thesis is to define the determinants of the success of the Blue Ocean Strategy in the selected Czech companies. The result of the thesis is to submit recommendations on how to create or imitate the Blue Ocean Strategy in the Czech business environment conditions.
Innovation, value innovation, Blue Ocean Strategy, strategy canvas, the value curve, innovation strategy, competitive advantage
Zásady pro vypracování
1. Vytváření modrých oceánů a analytické nástroje pro realizaci strategie.
2. Příbuzné konkurenční strategie.
3. Rozbor příkladů uplatňování strategie modrého oceánu u vybraných českých firem a vymezení faktorů ovlivňující jejich úspěšnost na základě sekundárních dat.
4. Určení determinantů úspěšnosti strategie modrého oceánu v České republice.
Zásady pro vypracování
1. Vytváření modrých oceánů a analytické nástroje pro realizaci strategie.
2. Příbuzné konkurenční strategie.
3. Rozbor příkladů uplatňování strategie modrého oceánu u vybraných českých firem a vymezení faktorů ovlivňující jejich úspěšnost na základě sekundárních dat.
4. Určení determinantů úspěšnosti strategie modrého oceánu v České republice.
Seznam doporučené literatury
DEDOUCHOVÁ, Marcela. Strategie podniku. Praha: C. H. BECK, 2001.
ISBN 80-7179-603-4.
JÁČ, Ivan, Petra RYDVADLOVÁ a Miroslav ŽIŽKA. Inovace v malém a středním podnikání. Brno: Computer Press, 2005. ISBN 80-251-0853-8.
KIM, Chan W. a Renée MAUBORGNE. Blue Ocean Strategy: How to Create Uncontested Market Space and Make the Competition Irrelevant. Boston, Massachusetts: Harvard Business School Press, 2005. ISBN 1-59139-619-0.
PORTER, Michael E a Renée MAUBORGNE. Konkurenční výhoda. Praha: VICTORIA PUBLISHING, 1992. ISBN 80-85605-12-0.
TIDD, Joe, John BESSANT a Keith PAVITT. Řízení inovací. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 80-251-1466-7.
Elektronická databáze článků ProQuest (knihovna.tul.cz)
Seznam doporučené literatury
DEDOUCHOVÁ, Marcela. Strategie podniku. Praha: C. H. BECK, 2001.
ISBN 80-7179-603-4.
JÁČ, Ivan, Petra RYDVADLOVÁ a Miroslav ŽIŽKA. Inovace v malém a středním podnikání. Brno: Computer Press, 2005. ISBN 80-251-0853-8.
KIM, Chan W. a Renée MAUBORGNE. Blue Ocean Strategy: How to Create Uncontested Market Space and Make the Competition Irrelevant. Boston, Massachusetts: Harvard Business School Press, 2005. ISBN 1-59139-619-0.
PORTER, Michael E a Renée MAUBORGNE. Konkurenční výhoda. Praha: VICTORIA PUBLISHING, 1992. ISBN 80-85605-12-0.
TIDD, Joe, John BESSANT a Keith PAVITT. Řízení inovací. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 80-251-1466-7.
Elektronická databáze článků ProQuest (knihovna.tul.cz)
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.