Diplomová práce se zabývá výzkumem postojů a vnímání luxusních módních značek na českém trhu a jejich porovnáním s postoji ke značkám prémiovým. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část vymezuje pojmy postoje, vnímání, spokojenost a hodnota pro zákazníka. Dále jsou uvedena teoretická východiska pojmů značka, luxusní značka, luxus a další specifika sféry luxusu doplněná o teoretická východiska postojů a vnímání této oblasti.
V praktické části je analyzován současný stav luxusních módních značek na českém trhu a následně je proveden marketingový výzkum, který zjišťuje znalost, vnímání a postoje k luxusním módním značkám. Konkrétní hodnoty postojů k luxusním módním značkám jsou následně porovnány s hodnotami postojů k prémiovým módním značkám. Za využití výsledků z marketingového výzkumu je navržena strategie na vylepšení postojů a vnímání luxusních módních značek na českém trhu.
Annotation in English
The diploma thesis deals with research of attitudes and perceptions of luxury fashion brands on the Czech market and comparison of these attitudes with attitudes to premium fashion brands. The thesis is divided in theoretical part and practical part. The theoretical part of the diploma thesis introduces concepts of terms attitude, perception, satisfaction and customer value. The theoretical bases of terms brand, luxury brand, luxury and other specifics of the sphere of luxury complemented by the theoretical bases of attitudes and perceptions of this area are also introduced.
In the practical part of diploma thesis there is analyzed the current situation of luxury brands on the Czech market and then the market research which examines the knowledge, perception and attitudes to luxury fashion brands is performed. The specific values of attitudes to luxury fashion brands are compared with the values of attitudes to premium fashion brands. Through this research a strategy to improve attitudes and perceptons of luxury fashion brands on the Czech market is designed.
Keywords
postoje, vnímání, spokojenost, hodnota, hodnocení, luxus, móda, luxusní značka, prémiová značka, důležitost, atributy, marketingový výzkum, oblečení, respondent, český trh
Diplomová práce se zabývá výzkumem postojů a vnímání luxusních módních značek na českém trhu a jejich porovnáním s postoji ke značkám prémiovým. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část vymezuje pojmy postoje, vnímání, spokojenost a hodnota pro zákazníka. Dále jsou uvedena teoretická východiska pojmů značka, luxusní značka, luxus a další specifika sféry luxusu doplněná o teoretická východiska postojů a vnímání této oblasti.
V praktické části je analyzován současný stav luxusních módních značek na českém trhu a následně je proveden marketingový výzkum, který zjišťuje znalost, vnímání a postoje k luxusním módním značkám. Konkrétní hodnoty postojů k luxusním módním značkám jsou následně porovnány s hodnotami postojů k prémiovým módním značkám. Za využití výsledků z marketingového výzkumu je navržena strategie na vylepšení postojů a vnímání luxusních módních značek na českém trhu.
Annotation in English
The diploma thesis deals with research of attitudes and perceptions of luxury fashion brands on the Czech market and comparison of these attitudes with attitudes to premium fashion brands. The thesis is divided in theoretical part and practical part. The theoretical part of the diploma thesis introduces concepts of terms attitude, perception, satisfaction and customer value. The theoretical bases of terms brand, luxury brand, luxury and other specifics of the sphere of luxury complemented by the theoretical bases of attitudes and perceptions of this area are also introduced.
In the practical part of diploma thesis there is analyzed the current situation of luxury brands on the Czech market and then the market research which examines the knowledge, perception and attitudes to luxury fashion brands is performed. The specific values of attitudes to luxury fashion brands are compared with the values of attitudes to premium fashion brands. Through this research a strategy to improve attitudes and perceptons of luxury fashion brands on the Czech market is designed.
Keywords
postoje, vnímání, spokojenost, hodnota, hodnocení, luxus, móda, luxusní značka, prémiová značka, důležitost, atributy, marketingový výzkum, oblečení, respondent, český trh
1. Charakteristika luxusních módních značek
2. Teoretická východiska postojů a vnímání zákazníků
3. Analýza luxusních módních značek na českém trhu
4. Marketingový výzkum postojů a vnímání luxusních módních značek zákazníky
5. Návrh poziční mapy luxusních módních značek
Research Plan
1. Charakteristika luxusních módních značek
2. Teoretická východiska postojů a vnímání zákazníků
3. Analýza luxusních módních značek na českém trhu
4. Marketingový výzkum postojů a vnímání luxusních módních značek zákazníky
5. Návrh poziční mapy luxusních módních značek
Recommended resources
VYSEKALOVÁ, Jitka. Chování zákazníka: jak odkrýt tajemství "černé skříňky". Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3528-3.
OKONWO, Uché. Luxury Fashion Branding: Trends, practics, techniques. China: Palgrave Macmillan, 2007. ISBN 978-0-230-52167-4.
KAPFERER, Jean N. a Vincent BASTIEN. The luxury strategy: Break the rules of marketing to build luxury brands. 2. vyd. London: Kogan Page Limited, 2009. ISBN 978-0-7494-5477-7.
VYSEKALOVÁ, Jitka. Psychologie reklamy. 4. rozšířené a aktualizované vyd. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4005-8.
SÍMOVÁ, Jozefína: Marketingový výzkum. 2. vyd. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2010. ISBN 978-80-7372-662-1.
NENADÁL, Jaroslav. Benchmarking: Mýty a skutečnost. Praha: Management Press, 2011. ISBN 978-80-726-1224-6.
DU PLESSIS, Erik. Jak zákazník vnímá značku. Brno: Computer Press, 2011.
ISBN 978-80-25-13529-7.
Recommended resources
VYSEKALOVÁ, Jitka. Chování zákazníka: jak odkrýt tajemství "černé skříňky". Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3528-3.
OKONWO, Uché. Luxury Fashion Branding: Trends, practics, techniques. China: Palgrave Macmillan, 2007. ISBN 978-0-230-52167-4.
KAPFERER, Jean N. a Vincent BASTIEN. The luxury strategy: Break the rules of marketing to build luxury brands. 2. vyd. London: Kogan Page Limited, 2009. ISBN 978-0-7494-5477-7.
VYSEKALOVÁ, Jitka. Psychologie reklamy. 4. rozšířené a aktualizované vyd. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4005-8.
SÍMOVÁ, Jozefína: Marketingový výzkum. 2. vyd. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2010. ISBN 978-80-7372-662-1.
NENADÁL, Jaroslav. Benchmarking: Mýty a skutečnost. Praha: Management Press, 2011. ISBN 978-80-726-1224-6.
DU PLESSIS, Erik. Jak zákazník vnímá značku. Brno: Computer Press, 2011.
ISBN 978-80-25-13529-7.
Enclosed appendices
1 CD ROM
Appendices bound in thesis
illustrations, graphs, schemes, tables
Taken from the library
Yes
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Defence procedure records are not shown to unauthorized users.