Diplomová práce se zabývá návrhem a vývojem softwarového nástroje pro podporu Knowledge Management procesu v IT oddělení společnosti ŠKODA AUTO. Teoretická část práce je zaměřena na studium literatury významných autorů, věnujících se znalostem a znalostnímu řízení. Dále je identifikován význam Knowledge Managementu pro organizaci a možnosti jeho uplatnění. Poslední úsek teoretické části práce je zaměřen na definici Knowledge Management systémů, rozlišení jednotlivých typů a možnosti jejich využití pro podporu různých částí Knowledge Management procesu. V praktické části práce je zpracována případová studie IT oddělení ŠKODA AUTO. Prostřednictvím rozhovorů s pracovníky IT oddělení jsou identifikovány požadavky na nový Knowledge Management nástroj a analyzovány důležité znalostní zdroje. Na základě provedené analýzy IT prostředí je vypracován návrh softwarového nástroje pro podporu Knowledge Management procesu. Dalším krokem bylo vytvoření testovacího prostředí pro vývoj výsledného nástroje. V testovacím prostředí, které se skládá ze dvou databází a tří sdílených disků, je pomocí finální webové aplikace prokázána možnost vyhledávání a sdílení znalostí napříč různými znalostními zdroji. V následujících částech práce je popsán způsob implementace do produktivního prostředí ŠKODA AUTO, návrhy na zlepšení a možnosti dalšího uplatnění finálního produktu. V závěru je zpracováno celkové hodnocení této diplomové práce.
Anotace v angličtině
Diploma thesis deals with a design and a development of software tool for support of Knowledge Management process in the IT department of ŠKODA AUTO. Theoretical part of the thesis is focused on literature review of important authors, who deals with knowledge and managing of knowledge. Furthermore, the significance of Knowledge Management for enterprises and possibilities of utilisation were identified. The last passage of theoretical part is focused on definition of Knowledge Management systems, distinguishing individual types and possibilities for their usage in order to support different parts of Knowledge Management process. The case study of IT department of ŠKODA AUTO is elaborated in the practical part of the thesis. Demands on new Knowledge Management tool were identified through interviews with employees of IT department. During these interviews, analysis of important knowledge sources was also conducted. On the basis of the IT environment analysis, the design of new tool for Knowledge Management process support was compiled. Creation of test environment for the final software tool development was the next step. Possibility to search and share knowledge across different knowledge sources is demonstrated in this test environment. The test environment consists of two databases and three shared disks. A method of the implementation of software tool to the productive IT environment is described in following chapter. The overall evaluation of this diploma thesis is depicted in the conclusion.
Klíčová slova
Knowledge Management, znalost, SW nástroj, KM systém, KM proces, IT oddělení
Klíčová slova v angličtině
Knowledge Management, knowledge, SW tool, KM system, KM process, IT department
Rozsah průvodní práce
70
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá návrhem a vývojem softwarového nástroje pro podporu Knowledge Management procesu v IT oddělení společnosti ŠKODA AUTO. Teoretická část práce je zaměřena na studium literatury významných autorů, věnujících se znalostem a znalostnímu řízení. Dále je identifikován význam Knowledge Managementu pro organizaci a možnosti jeho uplatnění. Poslední úsek teoretické části práce je zaměřen na definici Knowledge Management systémů, rozlišení jednotlivých typů a možnosti jejich využití pro podporu různých částí Knowledge Management procesu. V praktické části práce je zpracována případová studie IT oddělení ŠKODA AUTO. Prostřednictvím rozhovorů s pracovníky IT oddělení jsou identifikovány požadavky na nový Knowledge Management nástroj a analyzovány důležité znalostní zdroje. Na základě provedené analýzy IT prostředí je vypracován návrh softwarového nástroje pro podporu Knowledge Management procesu. Dalším krokem bylo vytvoření testovacího prostředí pro vývoj výsledného nástroje. V testovacím prostředí, které se skládá ze dvou databází a tří sdílených disků, je pomocí finální webové aplikace prokázána možnost vyhledávání a sdílení znalostí napříč různými znalostními zdroji. V následujících částech práce je popsán způsob implementace do produktivního prostředí ŠKODA AUTO, návrhy na zlepšení a možnosti dalšího uplatnění finálního produktu. V závěru je zpracováno celkové hodnocení této diplomové práce.
Anotace v angličtině
Diploma thesis deals with a design and a development of software tool for support of Knowledge Management process in the IT department of ŠKODA AUTO. Theoretical part of the thesis is focused on literature review of important authors, who deals with knowledge and managing of knowledge. Furthermore, the significance of Knowledge Management for enterprises and possibilities of utilisation were identified. The last passage of theoretical part is focused on definition of Knowledge Management systems, distinguishing individual types and possibilities for their usage in order to support different parts of Knowledge Management process. The case study of IT department of ŠKODA AUTO is elaborated in the practical part of the thesis. Demands on new Knowledge Management tool were identified through interviews with employees of IT department. During these interviews, analysis of important knowledge sources was also conducted. On the basis of the IT environment analysis, the design of new tool for Knowledge Management process support was compiled. Creation of test environment for the final software tool development was the next step. Possibility to search and share knowledge across different knowledge sources is demonstrated in this test environment. The test environment consists of two databases and three shared disks. A method of the implementation of software tool to the productive IT environment is described in following chapter. The overall evaluation of this diploma thesis is depicted in the conclusion.
Klíčová slova
Knowledge Management, znalost, SW nástroj, KM systém, KM proces, IT oddělení
Klíčová slova v angličtině
Knowledge Management, knowledge, SW tool, KM system, KM process, IT department
Zásady pro vypracování
1. Význam znalostního řízení v organizaci
2. Principy Knowledge Management systémů
3. Případová studie
3. Návrh Knowledge Management systému
4. Vývoj Knowledge Management systému
5. Kritické zhodnocení navrženého KM systému
6. Návrhy na zlepšení KM systému a možnosti dalšího uplatnění
Zásady pro vypracování
1. Význam znalostního řízení v organizaci
2. Principy Knowledge Management systémů
3. Případová studie
3. Návrh Knowledge Management systému
4. Vývoj Knowledge Management systému
5. Kritické zhodnocení navrženého KM systému
6. Návrhy na zlepšení KM systému a možnosti dalšího uplatnění
Seznam doporučené literatury
BUSCH, Peter. Tacit knowledge in organizational learning. Hershey, PA: IGI Publishing, 2008. ISBN 978-1-59904-506-1.
MAIER, Ronald. Knowledge Management Systems: Information and Communication Technologies for Knowledge Management. Halle: Springer, 2004. ISBN 987-3-662-12163-4.
TRUNEČEK, Jan. Management znalostí. Praha: C.H. Beck, 2004.
ISBN 80-717-9884-3.
Seznam doporučené literatury
BUSCH, Peter. Tacit knowledge in organizational learning. Hershey, PA: IGI Publishing, 2008. ISBN 978-1-59904-506-1.
MAIER, Ronald. Knowledge Management Systems: Information and Communication Technologies for Knowledge Management. Halle: Springer, 2004. ISBN 987-3-662-12163-4.
TRUNEČEK, Jan. Management znalostí. Praha: C.H. Beck, 2004.
ISBN 80-717-9884-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.