Bakalářská práce se zabývá konstrukčním návrhem pohonu zdvihacího zařízení o nosnosti 1500 kg a s možností redukce výstupních otáček na polovinu pomocí řadicí páky. Pohon se skládá z asynchronního elektromotoru spojeného pomocí lamelové třecí spojky ke šnekové převodovce se dvěma předřazenými čelními soukolími. Řazení je tvořeno zubovou spojkou s řadicí pákou. Šnekový převod je nesamosvorný, aretaci systému proto zajišťuje elektromagnetická třecí brzda s přítlačnou pružinou uložená na hřídeli šneku. Na výstupním hřídeli šnekové převodovky se nachází trakční kotouč. Celá konstrukce pohonu je uložena na svařovaném rámu z U profilů. Součástí práce je výpočtová zpráva obsahující komentář postupu řešení a závěr shrnující získané výsledky.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with engineering design of the lift device drive with carrying capacity of 1500 kg and with the possibility of reduction of the input rotation speed by half using a gear lever. The drive consists of an asynchronous electromotor connected via a disc friction clutch to a worm gearbox, which also contains two helical gears. The gear shifting is performed by a gear coupling and a gear lever. The worm gear is not self-locking, stopping of the system is ensured by an electromagnetic friction brake with a pressure spring seated on the worm shaft. On the output shaft of the worm gearbox is a traction sheave. The whole construction of the drive is attached to a welded frame of U-profiles.Bachelor thesis contains a calculation report with commentary of a design process and a conclusion, which summarises the results.
Klíčová slova
pohony, zdvihací zařízení, šneková převodovka, lamelová třecí spojka
Bakalářská práce se zabývá konstrukčním návrhem pohonu zdvihacího zařízení o nosnosti 1500 kg a s možností redukce výstupních otáček na polovinu pomocí řadicí páky. Pohon se skládá z asynchronního elektromotoru spojeného pomocí lamelové třecí spojky ke šnekové převodovce se dvěma předřazenými čelními soukolími. Řazení je tvořeno zubovou spojkou s řadicí pákou. Šnekový převod je nesamosvorný, aretaci systému proto zajišťuje elektromagnetická třecí brzda s přítlačnou pružinou uložená na hřídeli šneku. Na výstupním hřídeli šnekové převodovky se nachází trakční kotouč. Celá konstrukce pohonu je uložena na svařovaném rámu z U profilů. Součástí práce je výpočtová zpráva obsahující komentář postupu řešení a závěr shrnující získané výsledky.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with engineering design of the lift device drive with carrying capacity of 1500 kg and with the possibility of reduction of the input rotation speed by half using a gear lever. The drive consists of an asynchronous electromotor connected via a disc friction clutch to a worm gearbox, which also contains two helical gears. The gear shifting is performed by a gear coupling and a gear lever. The worm gear is not self-locking, stopping of the system is ensured by an electromagnetic friction brake with a pressure spring seated on the worm shaft. On the output shaft of the worm gearbox is a traction sheave. The whole construction of the drive is attached to a welded frame of U-profiles.Bachelor thesis contains a calculation report with commentary of a design process and a conclusion, which summarises the results.
Klíčová slova
pohony, zdvihací zařízení, šneková převodovka, lamelová třecí spojka
Navrhněte kompletní pohonný systém zdvihacího zařízení o výkonu 12,5 kW a výstupních otáčkách 40,24 ot./min s redukcí otáček na polovinu. Vše bude uloženo na svařovaném rámu.
Obsah bakalářské práce
1. Představení úkolu
2. Průzkum potencionálních řešení
3. Vypracování 3D sestavy pohonu, výkresové dokumentace sestavy vybraných dílů
4. Výpočtová zpráva
5. Ekonomické zhodnocení
6. Závěrečné zhodnocení
Zásady pro vypracování
Navrhněte kompletní pohonný systém zdvihacího zařízení o výkonu 12,5 kW a výstupních otáčkách 40,24 ot./min s redukcí otáček na polovinu. Vše bude uloženo na svařovaném rámu.
Obsah bakalářské práce
1. Představení úkolu
2. Průzkum potencionálních řešení
3. Vypracování 3D sestavy pohonu, výkresové dokumentace sestavy vybraných dílů
4. Výpočtová zpráva
5. Ekonomické zhodnocení
6. Závěrečné zhodnocení
Seznam doporučené literatury
[1] Pešík, L. Části strojů. 1. díl. Liberec: TU 2005. ISBN 80-7083-938-4
[2] Pešík, L. Části strojů. 2. díl. Liberec: TU 2005. ISBN 80-7083-939-2
[3] Moravec, V. Konstrukce strojů a zařízení 2. čelní ozubená kola. Ostrava: Vysoká škola báňská, Technická univerzita, Fakulta strojní, 2001, 291 s.
[4] Mrkvica, I. Současné trendy v obrábění ozubených kol. Ostrava: Vysoká škola báňská, Technická univerzita, Fakulta strojní, 2011, 120 s.
[5] Leinveber, J. a P. Vávra Strojnické tabulky. Albra: Úvaly 2005. ISBN 80-736-01-6
[6] Bureš, M. Návrh a pevnostní výpočet čelních a kuželových ozubených kol. Skriptum TU Liberec: Ediční středisko 2006.
[7] Normy pro návrh a pevnostní výpočet čelních a kuželových ozubených kol ČSN 014686-4 nebo ČSN ISO 6336-5 (014687) Výpočet únosnosti čelních ozubených kol s přímými a šikmými zuby - několik dílů, nebo ANSI/AGMA 20010B88, 2001-C95 nebo normou 2001-D04, nebo ANSI/AGMA 908-B89.
[8] Normy pro mezní úchylky a tolerance ozubených kol a soukolí ČSN 014682 nebo novější ČSN ISO 1328-1 Čelní ozubená kola - Soustava přesnosti ISO a ČSN 01 4676 - Ozubená kola - Měření ozubených kol čelních se šikmými zuby.
[9] Výpočetní programy AutoDESK- Mechsoft, KISS SOFT, MITCAlc,
[10] Databáze knihovny TUL
[11] www firemní stránky výrobců zařízení
Seznam doporučené literatury
[1] Pešík, L. Části strojů. 1. díl. Liberec: TU 2005. ISBN 80-7083-938-4
[2] Pešík, L. Části strojů. 2. díl. Liberec: TU 2005. ISBN 80-7083-939-2
[3] Moravec, V. Konstrukce strojů a zařízení 2. čelní ozubená kola. Ostrava: Vysoká škola báňská, Technická univerzita, Fakulta strojní, 2001, 291 s.
[4] Mrkvica, I. Současné trendy v obrábění ozubených kol. Ostrava: Vysoká škola báňská, Technická univerzita, Fakulta strojní, 2011, 120 s.
[5] Leinveber, J. a P. Vávra Strojnické tabulky. Albra: Úvaly 2005. ISBN 80-736-01-6
[6] Bureš, M. Návrh a pevnostní výpočet čelních a kuželových ozubených kol. Skriptum TU Liberec: Ediční středisko 2006.
[7] Normy pro návrh a pevnostní výpočet čelních a kuželových ozubených kol ČSN 014686-4 nebo ČSN ISO 6336-5 (014687) Výpočet únosnosti čelních ozubených kol s přímými a šikmými zuby - několik dílů, nebo ANSI/AGMA 20010B88, 2001-C95 nebo normou 2001-D04, nebo ANSI/AGMA 908-B89.
[8] Normy pro mezní úchylky a tolerance ozubených kol a soukolí ČSN 014682 nebo novější ČSN ISO 1328-1 Čelní ozubená kola - Soustava přesnosti ISO a ČSN 01 4676 - Ozubená kola - Měření ozubených kol čelních se šikmými zuby.
[9] Výpočetní programy AutoDESK- Mechsoft, KISS SOFT, MITCAlc,
[10] Databáze knihovny TUL
[11] www firemní stránky výrobců zařízení