Chemoterapie je často využívanou metodou léčby onkologických onemocnění. Je doprovázena mnohými nežádoucími účinky a komplikacemi,které mohou značně ovlivňovat zdravotní stav pacienta.Z tohoto důvodu je důležité, aby onkologicky nemocní věděli, jak těmto situacím předcházet a jak je řešit. Práce je zaměřena na edukaci onkologicky nemocných s chemoterapií. V teoretické části se zabývá obecnými principy chemoterapie, jejími nežádoucími účinky, specifiky ošetřovatelské péče u pacienta podstupujícího chemoterapeutickou léčbu a edukací těchto nemocných. Výzkumná část analyzuje výsledky dotazníkového šetření. Na jejich základě je vytvořen edukační standard, podle kterého jsou osobně edukováni dobrovolní respondenti z prvního výzkumného vzorku.
Anotace v angličtině
Chemotherapy is frequently and routinely used as a method of treatment of oncological diseases. There are many side effects and complications that may substantially affect the health of the patient during treatment. For this reason, it is important that the patients comprehend the risks and side effects of said treatment and subsequently understand how to prevent and treat the undesirable effects. This thesis focuses on the education of oncology patients with regards to the neoplastic treatment of chemotherapy. The theoretical component adresses the general principles of chemotherapy, its side effects, sthe specifics of nursing care in patients undergoing chemotherapy treatment and the education of these patients. The research component analyses the results of a questionnaire administered to patients receiving chemotherapy. The questionnaire generated statistics of patient treatment comprehension. This information was used to create an educational standard, which was then applied to voluntary respondents from the first group of patients.
Klíčová slova
chemoterapie, nežádoucí účinky, ošetřovatelská péče, edukace, edukační standard
Klíčová slova v angličtině
chemotherapy, side effects, nursing care, education, educational standard
Rozsah průvodní práce
95 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Chemoterapie je často využívanou metodou léčby onkologických onemocnění. Je doprovázena mnohými nežádoucími účinky a komplikacemi,které mohou značně ovlivňovat zdravotní stav pacienta.Z tohoto důvodu je důležité, aby onkologicky nemocní věděli, jak těmto situacím předcházet a jak je řešit. Práce je zaměřena na edukaci onkologicky nemocných s chemoterapií. V teoretické části se zabývá obecnými principy chemoterapie, jejími nežádoucími účinky, specifiky ošetřovatelské péče u pacienta podstupujícího chemoterapeutickou léčbu a edukací těchto nemocných. Výzkumná část analyzuje výsledky dotazníkového šetření. Na jejich základě je vytvořen edukační standard, podle kterého jsou osobně edukováni dobrovolní respondenti z prvního výzkumného vzorku.
Anotace v angličtině
Chemotherapy is frequently and routinely used as a method of treatment of oncological diseases. There are many side effects and complications that may substantially affect the health of the patient during treatment. For this reason, it is important that the patients comprehend the risks and side effects of said treatment and subsequently understand how to prevent and treat the undesirable effects. This thesis focuses on the education of oncology patients with regards to the neoplastic treatment of chemotherapy. The theoretical component adresses the general principles of chemotherapy, its side effects, sthe specifics of nursing care in patients undergoing chemotherapy treatment and the education of these patients. The research component analyses the results of a questionnaire administered to patients receiving chemotherapy. The questionnaire generated statistics of patient treatment comprehension. This information was used to create an educational standard, which was then applied to voluntary respondents from the first group of patients.
Klíčová slova
chemoterapie, nežádoucí účinky, ošetřovatelská péče, edukace, edukační standard
Klíčová slova v angličtině
chemotherapy, side effects, nursing care, education, educational standard
Zásady pro vypracování
Cíle práce:
1) Zjistit úroveň znalostí onkologicky nemocných o nežádoucích účincích spojených s chemoterapeutickou léčbou.
2) Zjistit úroveň znalostí onkologicky nemocných o komplikacích chemoterapeutické léčby.
3) Zjistit nejčastější zdroj informací o chemoterapeutické léčbě a jejích nežádoucích účincích, který onkologicky nemocní využívají.
4) Vytvořit edukační standard, ve kterém budou shrnuty všechny důležité informace týkající se chemoterapeutické léčby.
Teoretická východiska (včetně výstupu z kvalifikační práce):
Chemoterapie je závažné a aktuální téma. Je důležitou součástí léčby mnoha onkologických pacientů. Tuto léčbu doprovází také nežádoucí účinky, mezi které patří zejména pokles počtu krevních elementů, nevolnost a zvracení, ztráta vlasů, záněty sliznice v ústech a v krku a zažívací potíže. Výstupem z bakalářské práce bude edukační standard.
Výzkumné předpoklady:
1) Předpokládáme, že onkologicky nemocní nejsou informováni o nežádoucích účincích chemoterapeutické léčby.
2) Předpokládáme, že onkologicky nemocní nejsou schopni identifikovat známky a symptomy vedlejších účinků chemoterapeutické léčby, které musí hlásit, aby se předešlo komplikacím.
3) Předpokládáme, že onkologicky nemocní nejsou poučeni o možných komplikacích a neznají doporučení, která je třeba dodržovat v případě domácího léčení.
4) Domníváme se, že nejčastějším zdrojem informací onkologicky nemocných o chemoterapeutické léčbě a jejích nežádoucích účincích je internet.
5) Předpokládáme, že onkologicky nemocní nemají telefonický kontakt na osobu, na kterou se můžou v případě potřeby rady a pomoci obrátit.
Výzkumné předpoklady budou dále specifikovány na základě předvýzkumu.
Metoda:
Kvantitativní
Technika práce, vyhodnocení dat:
Dotazník.
Získaná data budou vyhodnocena pomocí tabulek a grafů.
Místo a čas realizace výzkumu:
Výzkum proběhne od září 2015 do ledna 2016 na onkologickém oddělení.
Vzorek:
Dotazník bude distribuován mezi pacienty na onkologickém oddělení, kteří podstupují chemoterapeutickou léčbu. Na základě výsledků bude vytvořen edukační standard, který bude následně edukačním procesem ověřen v praxi.
Zásady pro vypracování
Cíle práce:
1) Zjistit úroveň znalostí onkologicky nemocných o nežádoucích účincích spojených s chemoterapeutickou léčbou.
2) Zjistit úroveň znalostí onkologicky nemocných o komplikacích chemoterapeutické léčby.
3) Zjistit nejčastější zdroj informací o chemoterapeutické léčbě a jejích nežádoucích účincích, který onkologicky nemocní využívají.
4) Vytvořit edukační standard, ve kterém budou shrnuty všechny důležité informace týkající se chemoterapeutické léčby.
Teoretická východiska (včetně výstupu z kvalifikační práce):
Chemoterapie je závažné a aktuální téma. Je důležitou součástí léčby mnoha onkologických pacientů. Tuto léčbu doprovází také nežádoucí účinky, mezi které patří zejména pokles počtu krevních elementů, nevolnost a zvracení, ztráta vlasů, záněty sliznice v ústech a v krku a zažívací potíže. Výstupem z bakalářské práce bude edukační standard.
Výzkumné předpoklady:
1) Předpokládáme, že onkologicky nemocní nejsou informováni o nežádoucích účincích chemoterapeutické léčby.
2) Předpokládáme, že onkologicky nemocní nejsou schopni identifikovat známky a symptomy vedlejších účinků chemoterapeutické léčby, které musí hlásit, aby se předešlo komplikacím.
3) Předpokládáme, že onkologicky nemocní nejsou poučeni o možných komplikacích a neznají doporučení, která je třeba dodržovat v případě domácího léčení.
4) Domníváme se, že nejčastějším zdrojem informací onkologicky nemocných o chemoterapeutické léčbě a jejích nežádoucích účincích je internet.
5) Předpokládáme, že onkologicky nemocní nemají telefonický kontakt na osobu, na kterou se můžou v případě potřeby rady a pomoci obrátit.
Výzkumné předpoklady budou dále specifikovány na základě předvýzkumu.
Metoda:
Kvantitativní
Technika práce, vyhodnocení dat:
Dotazník.
Získaná data budou vyhodnocena pomocí tabulek a grafů.
Místo a čas realizace výzkumu:
Výzkum proběhne od září 2015 do ledna 2016 na onkologickém oddělení.
Vzorek:
Dotazník bude distribuován mezi pacienty na onkologickém oddělení, kteří podstupují chemoterapeutickou léčbu. Na základě výsledků bude vytvořen edukační standard, který bude následně edukačním procesem ověřen v praxi.
Seznam doporučené literatury
1) PALKOVÁ, Ľuba a Lucia DIMUNOVÁ. SESTRA. Onkologická ošetřovatelská péče. Zdravi.e15.cz [online]. 2014 [vid. 2014-12-23].
Dostupné z: http://zdravi.e15.cz/clanek/sestra/onkologicka-osetrovatelska-pece-468403 .
2) KLENER, Pavel. Základy klinické onkologie. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-716-5.
3) KLENER, Pavel jr. a Pavel KLENER. Principy systémové protinádorové léčby. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4171-0.
4) LINKOS: ČESKÁ ONKOLOGICKÁ SPOLEČNOST ČESKÉ LÉKAŘSKÉ SPOLEČNOSTI JANA EVANGELISTY PURKYNĚ. Správná výživa v průběhu chemoterapie. Linkos.cz [online]. 2014 [vid. 2014-12-24].
Dostupné z: http://www.linkos.cz/rady-pro-nemocne-lecene-chemoterapii-1/spravna-vyziva-v-prubehu-chemoterapie/.
5) BERAN, Jiří a kol. Lékařská psychologie v praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-1125-6.
6) NOVÁKOVÁ, Martina. SESTRA. Práce sestry s intravenózním portem při aplikaci chemoterapie. Zdravi.e15.cz [online]. 2014 [vid. 2014-12-24].
Dostupné z: http://zdravi.e15.cz/clanek/sestra/prace-sestry-s-intravenoznim-portem-pri-aplikaci-chemoterapie-273995.
7) JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2.
8) VORLÍČEK, J., J. ABRAHÁMOVÁ, H. VORLÍČKOVÁ et al. Klinická onkologie pro sestry. 2. přeprac. vyd. Praha: Grada, 2012. Sestra. ISBN 978-80-247-3742-3.
9) SLÍVA, Jiří a Martin VOTAVA. Farmakologie. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-500-8.
10) HEŘMANOVÁ, Jana et al. Etika v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3469-9.
11) AMERICAN CANCER SOCIETY. What causes nausea and vomiting in people with cancer Cancer.org [online]. 2015 [vid. 2015-01-02].
Dostupné z: ancer.org/treatment/treatmentsandsideeffects/physicalsideeffects/nauseaandvomiting/nauseaandvomiting/nausea-and-vomiting-causes
Seznam doporučené literatury
1) PALKOVÁ, Ľuba a Lucia DIMUNOVÁ. SESTRA. Onkologická ošetřovatelská péče. Zdravi.e15.cz [online]. 2014 [vid. 2014-12-23].
Dostupné z: http://zdravi.e15.cz/clanek/sestra/onkologicka-osetrovatelska-pece-468403 .
2) KLENER, Pavel. Základy klinické onkologie. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-716-5.
3) KLENER, Pavel jr. a Pavel KLENER. Principy systémové protinádorové léčby. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4171-0.
4) LINKOS: ČESKÁ ONKOLOGICKÁ SPOLEČNOST ČESKÉ LÉKAŘSKÉ SPOLEČNOSTI JANA EVANGELISTY PURKYNĚ. Správná výživa v průběhu chemoterapie. Linkos.cz [online]. 2014 [vid. 2014-12-24].
Dostupné z: http://www.linkos.cz/rady-pro-nemocne-lecene-chemoterapii-1/spravna-vyziva-v-prubehu-chemoterapie/.
5) BERAN, Jiří a kol. Lékařská psychologie v praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-1125-6.
6) NOVÁKOVÁ, Martina. SESTRA. Práce sestry s intravenózním portem při aplikaci chemoterapie. Zdravi.e15.cz [online]. 2014 [vid. 2014-12-24].
Dostupné z: http://zdravi.e15.cz/clanek/sestra/prace-sestry-s-intravenoznim-portem-pri-aplikaci-chemoterapie-273995.
7) JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2.
8) VORLÍČEK, J., J. ABRAHÁMOVÁ, H. VORLÍČKOVÁ et al. Klinická onkologie pro sestry. 2. přeprac. vyd. Praha: Grada, 2012. Sestra. ISBN 978-80-247-3742-3.
9) SLÍVA, Jiří a Martin VOTAVA. Farmakologie. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-500-8.
10) HEŘMANOVÁ, Jana et al. Etika v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3469-9.
11) AMERICAN CANCER SOCIETY. What causes nausea and vomiting in people with cancer Cancer.org [online]. 2015 [vid. 2015-01-02].
Dostupné z: ancer.org/treatment/treatmentsandsideeffects/physicalsideeffects/nauseaandvomiting/nauseaandvomiting/nausea-and-vomiting-causes
Přílohy volně vložené
1 CD, 1 tištěná informační příručka
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.