Perkutánní endoskopická gastrostomie (PEG) je stále častěji používanou metodou pro zajištění optimální výživy pacientům, u nichž je zcela nebo částečně znemožněný perorální příjem. Významná část těchto pacientů ovšem není schopna
o PEG plně pečovat, proto v tomto směru přicházejí na řadu rodinní příslušníci, pečovatelé a opatrovníci. Předmětem bakalářské práce je edukace osob zajišťujících péči o PEG, jejímž cílem je zlepšení úrovně znalostí a praktických dovedností v této oblasti. Teoretická část se nejprve zabývá obecnými poznatky o PEG, specifiky ošetřovatelské péče a konečná část vysvětluje podstatu edukace. Výzkumná část v úvodu zjišťuje deficitní znalosti osob pečujících o PEG, na jejichž základě je vytvořen edukační standard. Dle vytvořeného standardu je následně realizována samotná edukace, jejíž účinnost je analyzována prostřednictvím dotazníkového šetření a pozorování.
Anotace v angličtině
Percutaneous endoscopic gastrostomy (PEG) is increasingly used method for optimal nutrition to patients who are fully or partially prevented from oral intake. A significant proportion of these patients; however, is unable tolook after PEG, so that's where family members, tenders and guardians come in handy. The object of aim is the education of people providing the care of PEG, which aims to improve the level of knowledge and practical skills in this sphere. The theoretical part deals with general knowledge of PEG, specifics of nursing care and explains the essence of this education. The research section at the beginning ascertains deficient knowledge of people caring for PEG. On this basis is created educational standard. According to the generated standard the education is subsequently implemented which efficiency is analyzed through a questionnaire survey and observation.
Klíčová slova
perkutánní endoskopická gastrostomie, PEG, edukace, edukační standard, osoby zajišťující péči
Klíčová slova v angličtině
percutaneous endoscopic gastrostomy, PEG, education, standard
of education, persons providing care
Rozsah průvodní práce
81 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Perkutánní endoskopická gastrostomie (PEG) je stále častěji používanou metodou pro zajištění optimální výživy pacientům, u nichž je zcela nebo částečně znemožněný perorální příjem. Významná část těchto pacientů ovšem není schopna
o PEG plně pečovat, proto v tomto směru přicházejí na řadu rodinní příslušníci, pečovatelé a opatrovníci. Předmětem bakalářské práce je edukace osob zajišťujících péči o PEG, jejímž cílem je zlepšení úrovně znalostí a praktických dovedností v této oblasti. Teoretická část se nejprve zabývá obecnými poznatky o PEG, specifiky ošetřovatelské péče a konečná část vysvětluje podstatu edukace. Výzkumná část v úvodu zjišťuje deficitní znalosti osob pečujících o PEG, na jejichž základě je vytvořen edukační standard. Dle vytvořeného standardu je následně realizována samotná edukace, jejíž účinnost je analyzována prostřednictvím dotazníkového šetření a pozorování.
Anotace v angličtině
Percutaneous endoscopic gastrostomy (PEG) is increasingly used method for optimal nutrition to patients who are fully or partially prevented from oral intake. A significant proportion of these patients; however, is unable tolook after PEG, so that's where family members, tenders and guardians come in handy. The object of aim is the education of people providing the care of PEG, which aims to improve the level of knowledge and practical skills in this sphere. The theoretical part deals with general knowledge of PEG, specifics of nursing care and explains the essence of this education. The research section at the beginning ascertains deficient knowledge of people caring for PEG. On this basis is created educational standard. According to the generated standard the education is subsequently implemented which efficiency is analyzed through a questionnaire survey and observation.
Klíčová slova
perkutánní endoskopická gastrostomie, PEG, edukace, edukační standard, osoby zajišťující péči
Klíčová slova v angličtině
percutaneous endoscopic gastrostomy, PEG, education, standard
of education, persons providing care
Zásady pro vypracování
Cíle práce:
1. Vytvořit edukační standard zaměřený na specifika péče o perkutánní endoskopickou gastrostomii (dále jen PEG).
2. Edukovat skupinu osob zajišťujících péči dle sestaveného edukačního standardu.
2a. Zjistit pomocí dotazníku, úroveň znalostí osob zajišťujících péči o PEG po předchozí edukaci dle sestaveného standardu.
2b. Zjistit na základě pozorování, zda osoby zajišťující péči o PEG po předchozí edukaci dle sestaveného standardu ovládají praktické dovednosti v péči o PEG.
2c. Zjistit na základě pozorování, nejčastější pochybení, kterých se osoby zajišťující péči o PEG po předchozí edukaci dle sestaveného standardu nadále dopouštějí a navrhnout případná opatření.
3. Vyhodnotit účinnost a efektivitu sestaveného edukačního standardu.
Teoretická východiska:
Bakalářská práce se zabývá specifiky péče o PEG. Z důvodu zvyšujícího se počtu pacientů s indikací k zavedení PEG, považuji tedy za nutné zlepšit úroveň edukace v této oblasti. Po propuštění do domácí péče jsou osoby zajišťující péči o PEG odkázáni na teoretické znalosti a praktické dovednosti, které prostřednictvím edukace získají ve zdravotnickém zařízení a dále pak sami na sebe. Výstupem z bakalářské práce bude edukační standard, jelikož se domnívám, že velká část osob zajišťujících péči nemá dostatek teoretických znalostí a praktických dovedností.
Výzkumné předpoklady k cíli č. 2:
a) Předpokládáme, že více jak 60% osob zajišťujících péči o PEG je plně informováno po předchozí edukaci dle sestaveného edukačního standardu.
b) Předpokládáme, že více jak 50% osob zajišťujících péči o PEG prakticky ovládá zásady péče o PEG dle sestaveného edukačního standardu.
c) Předpokládáme, že po proběhlé edukaci dle sestaveného edukačního standardu se 25% edukovaných osob i nadále dopouštělo pochybení v péči o PEG (rychlá aplikace dávky výživy, nedodržování předepsané dávky výživy, nedodržování intervalů dávek, špatná úprava potravin, nevhodná poloha při aplikaci stravy).
Výzkumný předpoklad k cíli č. 3:
Předpokládáme, že sestavený edukační standard bude u 75% edukovaných osob zajišťujících péči o PEG účinný a budou schopni zajistit péči o PEG dle naučených zásad.
Poznámka: Výzkumné předpoklady budou upřesněny na základě předvýzkumu.
Metoda:
Kvantitativní.
Technika práce, vyhodnocení dat:
Dotazník, pozorování, MS Excel.
Místo a čas realizace výzkumu:
Kraj Liberecký a Středočeský (nemocniční zařízení, organizace zajišťující zdravotní, sociální a domácí péči), říjen 2015 únor 2016.
Vzorek:
Zaměřeno na osoby pečující o pacienta, jemuž byl zaveden PEG. Předpokládá se minimálně 30 respondentů.
Zásady pro vypracování
Cíle práce:
1. Vytvořit edukační standard zaměřený na specifika péče o perkutánní endoskopickou gastrostomii (dále jen PEG).
2. Edukovat skupinu osob zajišťujících péči dle sestaveného edukačního standardu.
2a. Zjistit pomocí dotazníku, úroveň znalostí osob zajišťujících péči o PEG po předchozí edukaci dle sestaveného standardu.
2b. Zjistit na základě pozorování, zda osoby zajišťující péči o PEG po předchozí edukaci dle sestaveného standardu ovládají praktické dovednosti v péči o PEG.
2c. Zjistit na základě pozorování, nejčastější pochybení, kterých se osoby zajišťující péči o PEG po předchozí edukaci dle sestaveného standardu nadále dopouštějí a navrhnout případná opatření.
3. Vyhodnotit účinnost a efektivitu sestaveného edukačního standardu.
Teoretická východiska:
Bakalářská práce se zabývá specifiky péče o PEG. Z důvodu zvyšujícího se počtu pacientů s indikací k zavedení PEG, považuji tedy za nutné zlepšit úroveň edukace v této oblasti. Po propuštění do domácí péče jsou osoby zajišťující péči o PEG odkázáni na teoretické znalosti a praktické dovednosti, které prostřednictvím edukace získají ve zdravotnickém zařízení a dále pak sami na sebe. Výstupem z bakalářské práce bude edukační standard, jelikož se domnívám, že velká část osob zajišťujících péči nemá dostatek teoretických znalostí a praktických dovedností.
Výzkumné předpoklady k cíli č. 2:
a) Předpokládáme, že více jak 60% osob zajišťujících péči o PEG je plně informováno po předchozí edukaci dle sestaveného edukačního standardu.
b) Předpokládáme, že více jak 50% osob zajišťujících péči o PEG prakticky ovládá zásady péče o PEG dle sestaveného edukačního standardu.
c) Předpokládáme, že po proběhlé edukaci dle sestaveného edukačního standardu se 25% edukovaných osob i nadále dopouštělo pochybení v péči o PEG (rychlá aplikace dávky výživy, nedodržování předepsané dávky výživy, nedodržování intervalů dávek, špatná úprava potravin, nevhodná poloha při aplikaci stravy).
Výzkumný předpoklad k cíli č. 3:
Předpokládáme, že sestavený edukační standard bude u 75% edukovaných osob zajišťujících péči o PEG účinný a budou schopni zajistit péči o PEG dle naučených zásad.
Poznámka: Výzkumné předpoklady budou upřesněny na základě předvýzkumu.
Metoda:
Kvantitativní.
Technika práce, vyhodnocení dat:
Dotazník, pozorování, MS Excel.
Místo a čas realizace výzkumu:
Kraj Liberecký a Středočeský (nemocniční zařízení, organizace zajišťující zdravotní, sociální a domácí péči), říjen 2015 únor 2016.
Vzorek:
Zaměřeno na osoby pečující o pacienta, jemuž byl zaveden PEG. Předpokládá se minimálně 30 respondentů.
Seznam doporučené literatury
BALOGOVÁ, Eva a Jarmila BRAMUŠKOVÁ. Perkutánní endoskopická gastrostomie. Sestra. 2011, roč. 21, č. 10, s. 40-42. ISSN 1210-0404.
DRÁBKOVÁ, Jarmila. Nové výzkumné výsledky na téma enterální nutrice 2011. Referátový výběr z anesteziologie, resuscitace a intenzivní medicíny. 2011, roč. 58, č. 4, s. 299-300. ISSN 1212-3048.
HOLUBOVÁ, Adéla, Helena NOVOTNÁ a Jana MAREČKOVÁ. Ošetřovatelská péče v gastroenterologii a hepatologii. Praha: Mladá fronta, 2013.
ISBN 978-80-204-2806-6.
JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2.
KOHOUT, Pavel. Malnutrice v gastroenterologické ambulanci. Gastroenterológia pre prax. 2012, roč. 11, č. 1, s. 47-50. ISSN 1336-1473.
KŘÍŽOVÁ, Jarmila. Enterální a parenterální výživa. Vyd. 2. Praha: Mladá fronta, 2014. ISBN 978-80-204-3326-8.
MARTIN, Lena, John BLOMBERG a Pernilla LAGERGREN. Patients' perspectives of living with a percutaneous endoscopic gastrostomy (PEG). BMC Gastroenterology. 2012, vol. 12, issue 1, s. 126-133. ISSN 1471-230X.
SVĚRÁKOVÁ, Marcela. Edukační činnost sestry: úvod do problematiky.
Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-845-2.
URBÁNEK, Libor. Perkutánní endoskopická gastrostomie v algoritmu terapie pokročilých nádorů hlavy a krku. Endoskopie. 2012, roč. 21, č. 1, s. 32-34.
VOJTOVÁ, Markéta. Enterální výživa cestou výživných stomií. Postgraduální medicína. 2011, roč. 13, č. 9, s. 998-1001. ISSN 1212-4184.
ZACHOVÁ, Veronika a kol. Stomie. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-802-4732-565.
Seznam doporučené literatury
BALOGOVÁ, Eva a Jarmila BRAMUŠKOVÁ. Perkutánní endoskopická gastrostomie. Sestra. 2011, roč. 21, č. 10, s. 40-42. ISSN 1210-0404.
DRÁBKOVÁ, Jarmila. Nové výzkumné výsledky na téma enterální nutrice 2011. Referátový výběr z anesteziologie, resuscitace a intenzivní medicíny. 2011, roč. 58, č. 4, s. 299-300. ISSN 1212-3048.
HOLUBOVÁ, Adéla, Helena NOVOTNÁ a Jana MAREČKOVÁ. Ošetřovatelská péče v gastroenterologii a hepatologii. Praha: Mladá fronta, 2013.
ISBN 978-80-204-2806-6.
JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2.
KOHOUT, Pavel. Malnutrice v gastroenterologické ambulanci. Gastroenterológia pre prax. 2012, roč. 11, č. 1, s. 47-50. ISSN 1336-1473.
KŘÍŽOVÁ, Jarmila. Enterální a parenterální výživa. Vyd. 2. Praha: Mladá fronta, 2014. ISBN 978-80-204-3326-8.
MARTIN, Lena, John BLOMBERG a Pernilla LAGERGREN. Patients' perspectives of living with a percutaneous endoscopic gastrostomy (PEG). BMC Gastroenterology. 2012, vol. 12, issue 1, s. 126-133. ISSN 1471-230X.
SVĚRÁKOVÁ, Marcela. Edukační činnost sestry: úvod do problematiky.
Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-845-2.
URBÁNEK, Libor. Perkutánní endoskopická gastrostomie v algoritmu terapie pokročilých nádorů hlavy a krku. Endoskopie. 2012, roč. 21, č. 1, s. 32-34.
VOJTOVÁ, Markéta. Enterální výživa cestou výživných stomií. Postgraduální medicína. 2011, roč. 13, č. 9, s. 998-1001. ISSN 1212-4184.
ZACHOVÁ, Veronika a kol. Stomie. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-802-4732-565.