Jaterní cirhóza je onemocnění, které se významně podílí na mortalitě pacientů. Ohrožuje pacienta selháním jaterní funkce, ale také vznikem komplikací, které jsou spojené s pokročilým stádiem jaterní cirhózy. Správně vedenou edukací je možné tyto komplikace oddálit. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a výzkumnou část. Teoretická část se zabývá charakterem, diagnostikou a léčbou jaterní cirhózy, ošetřovatelskou péči v kompenzované i dekompenzované formě a edukací pacienta s tímto onemocněním. Výzkumná část analyzuje 2 výzkumné vzorky, před a po edukaci dle sestaveného edukačního standardu. Ve výzkumné části bakalářské práce jsou tyto výzkumné vzorky porovnávány.
Anotace v angličtině
Liver cirrhosis is a disease, that contributes significantly to mortality of patients. Threatens the patient's liver function failure, but also the emergence of complications that are associated with advanced stage liver cirrhosis. Properly educating led these complications can be postponed. The thesis is divided into theoretical and research part. The theoretical part deals with the nature, diagnosis and treatment of liver cirrhosis, nursing care in compensated and decompensated form and educate patients with this disease. The research section analyzes two research samples before and after education according to the assembled educational standard. In the research part of the thesis these research samples are compared.
Klíčová slova
edukace, jaterní cirhóza, ošetřovatelská péče, edukační standard
Klíčová slova v angličtině
education, liver cirrhosis, nursing care, educational standard
Rozsah průvodní práce
100 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Jaterní cirhóza je onemocnění, které se významně podílí na mortalitě pacientů. Ohrožuje pacienta selháním jaterní funkce, ale také vznikem komplikací, které jsou spojené s pokročilým stádiem jaterní cirhózy. Správně vedenou edukací je možné tyto komplikace oddálit. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a výzkumnou část. Teoretická část se zabývá charakterem, diagnostikou a léčbou jaterní cirhózy, ošetřovatelskou péči v kompenzované i dekompenzované formě a edukací pacienta s tímto onemocněním. Výzkumná část analyzuje 2 výzkumné vzorky, před a po edukaci dle sestaveného edukačního standardu. Ve výzkumné části bakalářské práce jsou tyto výzkumné vzorky porovnávány.
Anotace v angličtině
Liver cirrhosis is a disease, that contributes significantly to mortality of patients. Threatens the patient's liver function failure, but also the emergence of complications that are associated with advanced stage liver cirrhosis. Properly educating led these complications can be postponed. The thesis is divided into theoretical and research part. The theoretical part deals with the nature, diagnosis and treatment of liver cirrhosis, nursing care in compensated and decompensated form and educate patients with this disease. The research section analyzes two research samples before and after education according to the assembled educational standard. In the research part of the thesis these research samples are compared.
Klíčová slova
edukace, jaterní cirhóza, ošetřovatelská péče, edukační standard
Klíčová slova v angličtině
education, liver cirrhosis, nursing care, educational standard
Zásady pro vypracování
Cíle práce:
1) Sestavit návrh edukačního standardu.
2) Edukovat pacienty podle sestaveného návrhu edukačního standardu.
2a) Zjistit úroveň znalostí pacientů o rizikových faktorech vedoucích ke vzniku jaterní cirhózy.
2b) Zjistit, zda pacienti znají zdravotní komplikace spojené s pokročilým stádiem jaterní cirhózy.
2c) Zjistit úroveň znalostí o dietních opatřeních souvisejících s onemocněním jaterní cirhózou.
3) Zhodnotit účinnost a efektivitu sestaveného návrhu edukační standardu.
Teoretická východiska:
Jaterní cirhóza je ireverzibilní onemocnění, při kterém dochází k přestavbě zdravé jaterní tkáně na tkáň patologickou. V České republice se výskyt této choroby neustále zvyšuje,a proto je důležité edukaci těchto pacientů nepodceňovat. Zvýšením kvality edukace v oblasti zdravého životního stylu lze velmi příznivě ovlivnit průběh onemocnění. Výstupem této bakalářské práce je edukační standard.
Předpoklady:
2a) Předpokládáme, že více jak 50% pacientů zná rizikové faktory vedoucí ke vzniku jaterní cirhózy po edukaci dle sestaveného edukačního standardu.
2b) Domníváme se, že více jak 75% pacientů zná možné komplikace spojené s pokročilým stádiem jaterní cirhózy po edukaci dle sestaveného edukačního standardu.
2c) Domníváme se, že více jak 75% pacientů zná dietní opatření související s jaterní cirhózou dle sestaveného standardu.
3) Předpokládáme, že více jak 75% pacientů bude po edukačním procesu plně informováno o jaterní cirhóze.
3a) Předpokládáme, že více jak 75% pacientů bude po edukačním procesu znát zásady dietních opatření.
3b) Předpokládáme, že více jak 75% pacientů bude po edukačním procesu znát zásady prevence předcházející vzniku komplikací jaterní cirhózy.
Blíže bude specifikováno na základě předvýzkumu.
Metoda:
Kvantitativní metoda.
Technika práce, vyhodnocení dat:
Strukturovaný rozhovor, Microsoft Excel.
Místo a čas realizace výzkumu:
Výzkum bude probíhat na interních odděleních nemocnic kraje Libereckého a Královéhradeckého v období od října 2015 do února 2016.
Vzorek:
Zaměřeno na pacienty s diagnostikovanou jaterní cirhózou. Předpokládá se s minimálně 30 respondenty hospitalizovanými na interních odděleních nemocnic Libereckého a Královéhradeckého kraje.
Zásady pro vypracování
Cíle práce:
1) Sestavit návrh edukačního standardu.
2) Edukovat pacienty podle sestaveného návrhu edukačního standardu.
2a) Zjistit úroveň znalostí pacientů o rizikových faktorech vedoucích ke vzniku jaterní cirhózy.
2b) Zjistit, zda pacienti znají zdravotní komplikace spojené s pokročilým stádiem jaterní cirhózy.
2c) Zjistit úroveň znalostí o dietních opatřeních souvisejících s onemocněním jaterní cirhózou.
3) Zhodnotit účinnost a efektivitu sestaveného návrhu edukační standardu.
Teoretická východiska:
Jaterní cirhóza je ireverzibilní onemocnění, při kterém dochází k přestavbě zdravé jaterní tkáně na tkáň patologickou. V České republice se výskyt této choroby neustále zvyšuje,a proto je důležité edukaci těchto pacientů nepodceňovat. Zvýšením kvality edukace v oblasti zdravého životního stylu lze velmi příznivě ovlivnit průběh onemocnění. Výstupem této bakalářské práce je edukační standard.
Předpoklady:
2a) Předpokládáme, že více jak 50% pacientů zná rizikové faktory vedoucí ke vzniku jaterní cirhózy po edukaci dle sestaveného edukačního standardu.
2b) Domníváme se, že více jak 75% pacientů zná možné komplikace spojené s pokročilým stádiem jaterní cirhózy po edukaci dle sestaveného edukačního standardu.
2c) Domníváme se, že více jak 75% pacientů zná dietní opatření související s jaterní cirhózou dle sestaveného standardu.
3) Předpokládáme, že více jak 75% pacientů bude po edukačním procesu plně informováno o jaterní cirhóze.
3a) Předpokládáme, že více jak 75% pacientů bude po edukačním procesu znát zásady dietních opatření.
3b) Předpokládáme, že více jak 75% pacientů bude po edukačním procesu znát zásady prevence předcházející vzniku komplikací jaterní cirhózy.
Blíže bude specifikováno na základě předvýzkumu.
Metoda:
Kvantitativní metoda.
Technika práce, vyhodnocení dat:
Strukturovaný rozhovor, Microsoft Excel.
Místo a čas realizace výzkumu:
Výzkum bude probíhat na interních odděleních nemocnic kraje Libereckého a Královéhradeckého v období od října 2015 do února 2016.
Vzorek:
Zaměřeno na pacienty s diagnostikovanou jaterní cirhózou. Předpokládá se s minimálně 30 respondenty hospitalizovanými na interních odděleních nemocnic Libereckého a Královéhradeckého kraje.
Seznam doporučené literatury
BJÖRN, Wollthan. Ernährungszustand bei Leberzirrhose. Norderstedt: Grin Verlag, 2010. ISBN 978-3-640-80011-7.
ČEŠKA, Richard a kol. Interna. Praha: Triton, 2010. ISBN 978-80-73887-423-0.
EHRMANN, Jiří a kol. Hepatologie. Vyd. 2. Praha: Grada, 2014. ISBN 859-404-924-027-2.
HOLUBOVÁ, Adéla a kol. Ošetřovatelská péče v gastroenterologii a hepatologii.Praha: Mladá fronta, 2013.
ISBN: 978-80-204-2806-6.
JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2.
KASPER, Heinrich. Výživa v medicíně a dietetika. Vyd. 11. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4533-6.
MOUREK, Jindřich. Fyziologie. Vyd. 2. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3918-2.
SVĚRÁKOVÁ, Marcela. Edukační činnost sestry. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-845-2.
ŠAMÁNKOVÁ, Marie a kol. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7.
TÁBORSKÝ, Miloš a kol. Interní propedeutika. Praha: Mladá Fronta, 2014. ISBN 978-80-204-3207-0.
SILBERNAGL, Stefan a Florian LANG. Atlas patofyziologie. Vyd.2. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3555-9.
Seznam doporučené literatury
BJÖRN, Wollthan. Ernährungszustand bei Leberzirrhose. Norderstedt: Grin Verlag, 2010. ISBN 978-3-640-80011-7.
ČEŠKA, Richard a kol. Interna. Praha: Triton, 2010. ISBN 978-80-73887-423-0.
EHRMANN, Jiří a kol. Hepatologie. Vyd. 2. Praha: Grada, 2014. ISBN 859-404-924-027-2.
HOLUBOVÁ, Adéla a kol. Ošetřovatelská péče v gastroenterologii a hepatologii.Praha: Mladá fronta, 2013.
ISBN: 978-80-204-2806-6.
JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2.
KASPER, Heinrich. Výživa v medicíně a dietetika. Vyd. 11. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4533-6.
MOUREK, Jindřich. Fyziologie. Vyd. 2. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3918-2.
SVĚRÁKOVÁ, Marcela. Edukační činnost sestry. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-845-2.
ŠAMÁNKOVÁ, Marie a kol. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7.
TÁBORSKÝ, Miloš a kol. Interní propedeutika. Praha: Mladá Fronta, 2014. ISBN 978-80-204-3207-0.
SILBERNAGL, Stefan a Florian LANG. Atlas patofyziologie. Vyd.2. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3555-9.