Tato diplomová práce pojednává o možnosti aplikačního využití vysokopevnostních materiálů pro povrchové díly karoserie automobilů, způsobu jejich testování a získávání materiálových dat pro numerické simulace tváření. Práce je rozdělena na dvě části, a to na teoretickou a experimentální část. Teoretická část je zaměřena na přehled nejčastěji používaných ocelových materiálů pro stavbu karoserie automobilu, dále pak na přehled zkoušek tvářitelnosti a technologických zkoušek lisovatelnosti. V experimentální části jsou pro zvolený dvoufázový pevnostní materiál CR330Y590T DP GI60/60 U O provedeny zkoušky tvářitelnosti s cílem získání materiálových charakteristik pro následné numerické simulace konkrétního dílu v prostředí PAM Stamp 2G a Autoform Plus R6. Dosažené výsledky matematického modelování výroby zvoleného výlisku jsou konfrontovány s praktickým lisováním. Na základě získaných výsledků jsou formulovány závěry a doporučení pro další výzkum v této oblasti.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the possibilities of application of high strength steels for the surface parts of a car body, their testing and acquisition of material for numerical simulation of forming. The work is divided into two parts, the theoretical and the experimental part. The theoretical section is focused to overview of commonly used steel materials for the construction of a car body, overview of the formability tests and technological tests. In the experimental section of the selected dual phase strength material CR330Y590T DP GI60/60 U O are conducted formability tests to obtain material characteristics for the numerical simulations of a particular piece. The simulations are conducted in numerical program PAM Stamp 2G and Autoform Plus R6. The results of a mathematical modeling of a selected part are confronted with real stamping. The obtained results are formulated conclusions and recommendations for further research in this area.
sheets in a car industry, tensile test, technological tests, Forming Limit Diagram, Bulge test, simulations
Rozsah průvodní práce
76
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce pojednává o možnosti aplikačního využití vysokopevnostních materiálů pro povrchové díly karoserie automobilů, způsobu jejich testování a získávání materiálových dat pro numerické simulace tváření. Práce je rozdělena na dvě části, a to na teoretickou a experimentální část. Teoretická část je zaměřena na přehled nejčastěji používaných ocelových materiálů pro stavbu karoserie automobilu, dále pak na přehled zkoušek tvářitelnosti a technologických zkoušek lisovatelnosti. V experimentální části jsou pro zvolený dvoufázový pevnostní materiál CR330Y590T DP GI60/60 U O provedeny zkoušky tvářitelnosti s cílem získání materiálových charakteristik pro následné numerické simulace konkrétního dílu v prostředí PAM Stamp 2G a Autoform Plus R6. Dosažené výsledky matematického modelování výroby zvoleného výlisku jsou konfrontovány s praktickým lisováním. Na základě získaných výsledků jsou formulovány závěry a doporučení pro další výzkum v této oblasti.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the possibilities of application of high strength steels for the surface parts of a car body, their testing and acquisition of material for numerical simulation of forming. The work is divided into two parts, the theoretical and the experimental part. The theoretical section is focused to overview of commonly used steel materials for the construction of a car body, overview of the formability tests and technological tests. In the experimental section of the selected dual phase strength material CR330Y590T DP GI60/60 U O are conducted formability tests to obtain material characteristics for the numerical simulations of a particular piece. The simulations are conducted in numerical program PAM Stamp 2G and Autoform Plus R6. The results of a mathematical modeling of a selected part are confronted with real stamping. The obtained results are formulated conclusions and recommendations for further research in this area.
sheets in a car industry, tensile test, technological tests, Forming Limit Diagram, Bulge test, simulations
Zásady pro vypracování
Analýza současného stavu problematiky použití různých typů materiálů pro konstrukci karoserie automobilu (přehled typů materiálů, zpracovatelnost jednotlivých typů materiálů, dosažitelné přesnosti rozměrovosti dílů, atd.).
Využití numerických simulací tváření plechu pro návrh tvaru výlisku.
Experimentální zjištění materiálových dat nutných pro numerickou simulaci výroby výlisku z plechu.
Numerická simulace tváření zvoleného výlisku.
Deformační analýza zvoleného výlisku při použití vysoko pevnostního materiálu.
Vyhodnocení.
Závěr.
Zásady pro vypracování
Analýza současného stavu problematiky použití různých typů materiálů pro konstrukci karoserie automobilu (přehled typů materiálů, zpracovatelnost jednotlivých typů materiálů, dosažitelné přesnosti rozměrovosti dílů, atd.).
Využití numerických simulací tváření plechu pro návrh tvaru výlisku.
Experimentální zjištění materiálových dat nutných pro numerickou simulaci výroby výlisku z plechu.
Numerická simulace tváření zvoleného výlisku.
Deformační analýza zvoleného výlisku při použití vysoko pevnostního materiálu.
Vyhodnocení.
Závěr.
Seznam doporučené literatury
[1] DAVIES, G. Materials for Automobile Bodies. Oxford: Butterworth-Heinemann, 2003. s. 277. ISBN 0-7506-5692-1.
[2] ASM HANDBOOK. Volume 14, Metalworking: Sheet Forming. 2nd ed. Materials Park: ASM International, 2006. s. 924. ISBN-10: 0-87170-710-1.
[3] HERTZBERG, R.W. Deformation and Fracture Mechanics of Engineering Materials. 4th ed. New York: John Wiley & Sons, 1996. s. 786. ISBN 0-471-01214-9.
Seznam doporučené literatury
[1] DAVIES, G. Materials for Automobile Bodies. Oxford: Butterworth-Heinemann, 2003. s. 277. ISBN 0-7506-5692-1.
[2] ASM HANDBOOK. Volume 14, Metalworking: Sheet Forming. 2nd ed. Materials Park: ASM International, 2006. s. 924. ISBN-10: 0-87170-710-1.
[3] HERTZBERG, R.W. Deformation and Fracture Mechanics of Engineering Materials. 4th ed. New York: John Wiley & Sons, 1996. s. 786. ISBN 0-471-01214-9.