Tato diplomová práce se zabývá konstrukcí pásového podvozku pro invalidní vozík. V rešeršní části je stručně popsána historie invalidních vozíků a následně rozebrána používaná řešení pásových podvozků invalidních vozíků, vyskytujících se na trhu. V další části práce je popsána koncepce pásových podvozků, za kterou následuje rozbor jednotlivých variant uspořádání.
Po této teoretické části následuje návrh vlastního konstrukčního řešení pásového podvozku, doplněný o potřebné výpočty mechaniky pohybu a funkčních součástí. Navržený podvozek je poté podroben kinematické analýze pro ověření jeho správné funkce zároveň proveden výpočet pomocí metody konečných prvků pro pevnostní kontrolu součástí.
Výsledky této práce posloužily jako podklady pro výrobu pásového podvozku.
Anotace v angličtině
The master thesis deals with the design of tracked chassis for a wheelchair. In the review part, the history of wheelchairs is briefly described. As next, the commonly used designs of tracked chassis for wheelchairs, which might be seen on a market are analysed. Related part of the thesis describes the concept of tracked chassis, followed by a chassis options of configurations.
After this theoretical part of the problem, the custom tracked chassis was designed. The design is supplemented by necessary calculations of a motion mechanics and functional parts. Complete chassis is thereafter subjected to a kinematic analysis to verify its correct function and to a finite element analysis for the stress control of components.
Results of this thesis were used as materials for the production of the tracked chassis.
Klíčová slova
pásový podvozek, mechanika pohybu, návrh strojních součástí, odpérování, kinematická analýza, metoda konečných prvků
Klíčová slova v angličtině
tracked chassis, motion mechanics, design of machine parts, suspension, kinematic analysis, finite element analysis
Rozsah průvodní práce
91
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá konstrukcí pásového podvozku pro invalidní vozík. V rešeršní části je stručně popsána historie invalidních vozíků a následně rozebrána používaná řešení pásových podvozků invalidních vozíků, vyskytujících se na trhu. V další části práce je popsána koncepce pásových podvozků, za kterou následuje rozbor jednotlivých variant uspořádání.
Po této teoretické části následuje návrh vlastního konstrukčního řešení pásového podvozku, doplněný o potřebné výpočty mechaniky pohybu a funkčních součástí. Navržený podvozek je poté podroben kinematické analýze pro ověření jeho správné funkce zároveň proveden výpočet pomocí metody konečných prvků pro pevnostní kontrolu součástí.
Výsledky této práce posloužily jako podklady pro výrobu pásového podvozku.
Anotace v angličtině
The master thesis deals with the design of tracked chassis for a wheelchair. In the review part, the history of wheelchairs is briefly described. As next, the commonly used designs of tracked chassis for wheelchairs, which might be seen on a market are analysed. Related part of the thesis describes the concept of tracked chassis, followed by a chassis options of configurations.
After this theoretical part of the problem, the custom tracked chassis was designed. The design is supplemented by necessary calculations of a motion mechanics and functional parts. Complete chassis is thereafter subjected to a kinematic analysis to verify its correct function and to a finite element analysis for the stress control of components.
Results of this thesis were used as materials for the production of the tracked chassis.
Klíčová slova
pásový podvozek, mechanika pohybu, návrh strojních součástí, odpérování, kinematická analýza, metoda konečných prvků
Klíčová slova v angličtině
tracked chassis, motion mechanics, design of machine parts, suspension, kinematic analysis, finite element analysis
Zásady pro vypracování
1. Student provede rešerši dostupných řešení pásového podvozku, vhodných pro použití u prototypu elektrického invalidního vozíku s ohledem na spotřebu energie, prostorových nároků a cenové dostupnosti.
2. Součástí práce bude dále technická dokumentace nejvhodnějšího řešení a nezbytné výpočty.
3. Budou provedeny pevnostní analýzy a kontrolní výpočty.
Zásady pro vypracování
1. Student provede rešerši dostupných řešení pásového podvozku, vhodných pro použití u prototypu elektrického invalidního vozíku s ohledem na spotřebu energie, prostorových nároků a cenové dostupnosti.
2. Součástí práce bude dále technická dokumentace nejvhodnějšího řešení a nezbytné výpočty.
3. Budou provedeny pevnostní analýzy a kontrolní výpočty.
Seznam doporučené literatury
[1] WIEDEMANN, E. Konstrukce elektrických strojů. SNTL- nakladatelství technické literatury, 1973.
[2] JURÁŠEK, O. Nosné konstrukce stavebních strojů. Brno: VUT, 1986.
[3] JAVŮREK, J. a Z. ČEŘOVSKÝ. Elektrické pohony. Praha: ČVUT, 2001. ISBN 8001023141.
Seznam doporučené literatury
[1] WIEDEMANN, E. Konstrukce elektrických strojů. SNTL- nakladatelství technické literatury, 1973.
[2] JURÁŠEK, O. Nosné konstrukce stavebních strojů. Brno: VUT, 1986.
[3] JAVŮREK, J. a Z. ČEŘOVSKÝ. Elektrické pohony. Praha: ČVUT, 2001. ISBN 8001023141.