Tato bakalářská práce je zaměřena na problematiku pasivních odporů uvnitř pístových spalovacích motorů. Úvodní část je věnována této problematice z pohledu tribologie. Je zde popsán proces vzniku tření a velká část je dále věnována Striebeckově křivce spolu s jednotlivými mazacími režimy. Je zde také uvedeno, v jakých komponentech motoru se dané režimy uplatňují. Druhá část se zaobírá už konkrétními ztrátami uvnitř motoru. Byla provedena rešerše, na základě které byla lokalizována kritická místa, kde dochází k největším třecím ztrátám - konkrétně se jedná o pístovou partii, klikovou hřídel a ventilové rozvody. Následující kapitola obsahuje výčet a popis metod používaných k měření mechanických ztrát uvnitř spalovacích motorů. U každé je kromě jejich principu také zhodnocení jejich výhod i omezení použití. Poslední část této práce je věnována pístním kroužkům a měření třecích sil, které vznikají při pohybu pístu uvnitř válce. Jedním z cílů této práce bylo také vytvoření vhodné metodiky pro zpracování naměřených dat.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on issues of passive resistances in internal combustion engines. The first part is focused on this issue from the perspective of tribology. There is described a process of friction formation and a big part is also devoted to the Stribeck curve in common with various lubrication regimes. There is also explained in which engine components we can find these regimes. The second part deals with specific losses inside combustion engine. There was carried a researh according to which were located critical areas with the biggest friction losses - namely piston assemblies, crankshaft and valvetrain. The next chapter contains a list of methods used to measure mechanical losses in internal combustion engine with their description. Each method includes, in addition to descripton how it works, also evaluation of their advantages and also limitations of their use. The last part is devoted to piston rings and measuring the friction forces that appears during piston moves in the cylinder. One of the goals of this work was also to create a suitable methodics for data processing.
combustion engine, passive resistance, friction losses, efficiency, piston ring
Rozsah průvodní práce
64 s. (67 157 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce je zaměřena na problematiku pasivních odporů uvnitř pístových spalovacích motorů. Úvodní část je věnována této problematice z pohledu tribologie. Je zde popsán proces vzniku tření a velká část je dále věnována Striebeckově křivce spolu s jednotlivými mazacími režimy. Je zde také uvedeno, v jakých komponentech motoru se dané režimy uplatňují. Druhá část se zaobírá už konkrétními ztrátami uvnitř motoru. Byla provedena rešerše, na základě které byla lokalizována kritická místa, kde dochází k největším třecím ztrátám - konkrétně se jedná o pístovou partii, klikovou hřídel a ventilové rozvody. Následující kapitola obsahuje výčet a popis metod používaných k měření mechanických ztrát uvnitř spalovacích motorů. U každé je kromě jejich principu také zhodnocení jejich výhod i omezení použití. Poslední část této práce je věnována pístním kroužkům a měření třecích sil, které vznikají při pohybu pístu uvnitř válce. Jedním z cílů této práce bylo také vytvoření vhodné metodiky pro zpracování naměřených dat.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on issues of passive resistances in internal combustion engines. The first part is focused on this issue from the perspective of tribology. There is described a process of friction formation and a big part is also devoted to the Stribeck curve in common with various lubrication regimes. There is also explained in which engine components we can find these regimes. The second part deals with specific losses inside combustion engine. There was carried a researh according to which were located critical areas with the biggest friction losses - namely piston assemblies, crankshaft and valvetrain. The next chapter contains a list of methods used to measure mechanical losses in internal combustion engine with their description. Each method includes, in addition to descripton how it works, also evaluation of their advantages and also limitations of their use. The last part is devoted to piston rings and measuring the friction forces that appears during piston moves in the cylinder. One of the goals of this work was also to create a suitable methodics for data processing.
combustion engine, passive resistance, friction losses, efficiency, piston ring
Zásady pro vypracování
1. Popište mechanické ztráty v pístovém spalovacím motoru na základě literární rešerše.
2. Proveďte rozbor metod pro stanovení mechanických ztrát v pístovém spalovacím motoru.
3. Proveďte vyhodnocení vybraného měření v Laboratoři vozidel a motorů.
Zásady pro vypracování
1. Popište mechanické ztráty v pístovém spalovacím motoru na základě literární rešerše.
2. Proveďte rozbor metod pro stanovení mechanických ztrát v pístovém spalovacím motoru.
3. Proveďte vyhodnocení vybraného měření v Laboratoři vozidel a motorů.
Seznam doporučené literatury
[1] HEYWOOOD, J. B. Internal Combustion Engine Fundamentals. McGraw-Hill, Inc, 1988. ISBN 0-07-028637-X.
[2] KOŠŤÁL, J. a B. SUK. Pístové spalovací motory. Nakladatelství ČSAV Praha, 1963.
[3] ĎURIŠ, J. Experimentální zjišťování mechanických ztrát v pístovém spalovacím motoru. Diplomová práce, TUL 2009.
Seznam doporučené literatury
[1] HEYWOOOD, J. B. Internal Combustion Engine Fundamentals. McGraw-Hill, Inc, 1988. ISBN 0-07-028637-X.
[2] KOŠŤÁL, J. a B. SUK. Pístové spalovací motory. Nakladatelství ČSAV Praha, 1963.
[3] ĎURIŠ, J. Experimentální zjišťování mechanických ztrát v pístovém spalovacím motoru. Diplomová práce, TUL 2009.