Diplomová práce "Didaktická hra v činnostně vedeném vyučování" se zabývá využitím didaktické hry ve výuce na 1. stupni základních škol ve Šluknovském výběžku. Jejím cílem je popsat a objasnit možnosti a pravidla práce s didaktickou hrou v rámci činnostně vedeného vyučování. Tato práce je složena ze dvou hlavních částí, teoretické a praktické. Teoretická část nejprve vymezuje pojmy činnostní učení, hra a didaktická hra. Dále se zabývá prací učitelů s didaktickou hrou ve vyučovacích hodinách a popisuje postupy při její tvorbě a využití ve výuce. V závěru teoretické části jsou shrnuty hlavní zásady pro využití didaktických her ve výuce. Praktická část vychází z kvantitativního a kvalitativního výzkumu. Hlavním cílem šetření je zjistit, v jaké míře využívají učitelé didaktické hry, jakou mají podobu, a jak probíhá jejich příprava a následná realizace ve třídě. Výsledky jsou poté interpretovány prostřednictvím grafů a tabulek, jež podávají analýzu získaných odpovědí účastníků tohoto šetření.
Anotace v angličtině
Dissertation work "Didactic game in the active teaching" deals with use of didactic game in lower-primary school teaching in Šluknov headland. Its objective is to describe and explain possibilities and rules of work with didactic game within activity based learning. This work consists of two main parts, theoretical and practical. Theoretical part at first delimits notions of learning, game and didactic game. Thereafter it deals with use of didactic game by teachers during teaching lessons, and describes approaches to its creation and use during instruction. In the end of the theoretical part, main principles for use of didactic game in teaching are summarized. The practical part is based qualitative and quantitative survey. Main objective of the research inquiry is to find out to which extend teachers use didactic games, what form these games have and how their preparation and subsequent realization in class is executed. Results are subsequently interpreted by means of graphs and tables, which provide analysis of obtained answers of the participants of this survey.
Diplomová práce "Didaktická hra v činnostně vedeném vyučování" se zabývá využitím didaktické hry ve výuce na 1. stupni základních škol ve Šluknovském výběžku. Jejím cílem je popsat a objasnit možnosti a pravidla práce s didaktickou hrou v rámci činnostně vedeného vyučování. Tato práce je složena ze dvou hlavních částí, teoretické a praktické. Teoretická část nejprve vymezuje pojmy činnostní učení, hra a didaktická hra. Dále se zabývá prací učitelů s didaktickou hrou ve vyučovacích hodinách a popisuje postupy při její tvorbě a využití ve výuce. V závěru teoretické části jsou shrnuty hlavní zásady pro využití didaktických her ve výuce. Praktická část vychází z kvantitativního a kvalitativního výzkumu. Hlavním cílem šetření je zjistit, v jaké míře využívají učitelé didaktické hry, jakou mají podobu, a jak probíhá jejich příprava a následná realizace ve třídě. Výsledky jsou poté interpretovány prostřednictvím grafů a tabulek, jež podávají analýzu získaných odpovědí účastníků tohoto šetření.
Anotace v angličtině
Dissertation work "Didactic game in the active teaching" deals with use of didactic game in lower-primary school teaching in Šluknov headland. Its objective is to describe and explain possibilities and rules of work with didactic game within activity based learning. This work consists of two main parts, theoretical and practical. Theoretical part at first delimits notions of learning, game and didactic game. Thereafter it deals with use of didactic game by teachers during teaching lessons, and describes approaches to its creation and use during instruction. In the end of the theoretical part, main principles for use of didactic game in teaching are summarized. The practical part is based qualitative and quantitative survey. Main objective of the research inquiry is to find out to which extend teachers use didactic games, what form these games have and how their preparation and subsequent realization in class is executed. Results are subsequently interpreted by means of graphs and tables, which provide analysis of obtained answers of the participants of this survey.
Cílem diplomové práce je zjistit využití didaktické hry ve výuce na 1. stupni základních škol ve Šluknovském výběžku a popsat a objasnit možnosti a pravidla práce s didaktickou hrou v rámci činnostně vedeného vyučování.
Požadavky:
1) vyhledat a prostudovat odborné zdroje
2) popsat problematiku činnostního vyučování a učení
3) připravit, zrealizovat a vyhodnotit výzkum
4) popsat možnosti a postupy práce s didaktickou hrou ve vyučování na 1. stupni
základní školy
Metody:
1) analýza ŠVP a dalších dokumentů
2) dotazník pro učitele
3) rozhovor
4) rozbor v praxi využívaných didaktických her
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je zjistit využití didaktické hry ve výuce na 1. stupni základních škol ve Šluknovském výběžku a popsat a objasnit možnosti a pravidla práce s didaktickou hrou v rámci činnostně vedeného vyučování.
Požadavky:
1) vyhledat a prostudovat odborné zdroje
2) popsat problematiku činnostního vyučování a učení
3) připravit, zrealizovat a vyhodnotit výzkum
4) popsat možnosti a postupy práce s didaktickou hrou ve vyučování na 1. stupni
základní školy
Metody:
1) analýza ŠVP a dalších dokumentů
2) dotazník pro učitele
3) rozhovor
4) rozbor v praxi využívaných didaktických her
Seznam doporučené literatury
1) SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, 2009, 150 s. ISBN 978-80-7367-246-1.
2) KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 2010, 151 s. ISBN 978-80-7367-712-1.
3) KOTRBA, Tomáš, LACINA, Lubor. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: 2007, 186 s.
ISBN 978-80-87029-12-1.
4) MAŇÁK, Josef. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 134 s.
ISBN 80-210-1880-1.
Seznam doporučené literatury
1) SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, 2009, 150 s. ISBN 978-80-7367-246-1.
2) KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 2010, 151 s. ISBN 978-80-7367-712-1.
3) KOTRBA, Tomáš, LACINA, Lubor. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: 2007, 186 s.
ISBN 978-80-87029-12-1.
4) MAŇÁK, Josef. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 134 s.
ISBN 80-210-1880-1.